Fanoušci trolejbusů: říkají nám šotoušové

Pardubice - Jak to vypadá, když se z koníčku stane vášeň? Náplň života se vším všudy? Odpověď najdete na internetových stránkách trolejbusových nadšenců www.trolejbus. cz.

Tu připravuje řidič pardubického dopravního podniku Jiří Reitmayer se svými přáteli. Ostatní kolegové jim mírně posměšně říkají "šotoušové". Ale oni se za to nestydí. Jejich láskou jsou hlavně historické trolejbusy. „Šotouš bylo původně trochu hanlivé označení pro fanoušky starších dopravních prostředků. Říkalo se tak lidem, kteří svým nadšením štvali své okolí. Tady v Pardubicích však pojem zdomácněl a dostal milou formu. Dokonce se nás na "šotouše" ptali i lidé z etymologického ústavu,“ říká Reitmayer.

Jeho stránky jsou plné trolejbusů. Nechybí ani reportáže z denního pardubického provozu. „V pátek 16. března se odpoledne proměnil nadjezd u Parama opět v parkoviště. K pátečnímu odpoledni se přidalo ještě hokejové utkání play-off a nakonec ještě dopravní nehoda přímo na nadjezdu. Poprvé jsem měl zpoždění i přes 20 minut. A na okraj: tomu pánovi, co mi na Masarykáči hrozil fyzickou inzultací, i všem ostatním sděluji, že při zpoždění 15 minut na dobíhající fakt nečekám,“ zvedl adrenalin mnoha cestujícím v jedné reportáži Reitmayer.

Pravý "šotouš" se prý pozná tak, že spoluvlastní alespoň jeden trolejbus. Pardubický spolek má hned dva. „Děláme s nimi výlety. S dopravním podnikem jsme domluveni, že můžeme používat trakci. Perfektní trasa je na Dubinu a pak do Lázní Bohdaneč. Je to výlet na dvě hodiny,“ vypráví řidič.

Ovšem několik jeho kolegů zašlo ve své vášni ještě dál. "Své" trolejbusy, se kterými denně brázdí pardubické ulice na pravidelných linkách, dokonce pojmenovali a při nástupu na šichtu se s nimi přímo mazlí. „Zrovna jeden můj kamarád má teď smutek. Jeho Rozárka jde totiž do šrotu,“ říká Reitmayer.

Sám však dodává, že podobný osud ho nestihl. Samotné řízení ani není jeho největší vášní. „Zpočátku jsem jezdil jen na částečný úvazek. Chytlo mne to až později. O dost víc mne berou historické stroje,“ vyznává se fanoušek trolejbusů.

Nejznámějším dítkem pardubického klubu přátel MHD je trolejbus číslo 353. Typický červený trolejbus Škoda je občas k vidění na trasách pardubického dopravního podniku. „Náš trolejbus byl vyroben v roce 1979. Od té doby jezdil v Pardubicích. Naposled na pravidelnou linku vyjel 2. října 1995. O dva roky později jsme ho zakoupili a opravili. Už přes devět let s ním jezdíme na různých akcích,“ dodává Jiří Reitmayer.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj

Autor: MILAN ZLINSKÝ