Akce historických vozidel > Opravy na 353 dne 13.9.2003 a co nás čeká dál


Pohled do útrob trolejbusu při opravě

V sobotu 13.9.2003 jsem si udělal drobnou brigádičku na dalším zvelebování našeho trolejbusu. Po pěti letech muzejního provozu a parkování sice pod střechou, ale přesto ne zcela chráněného před vlivem počasí se začínají objevovat drobné závady. Několik dalších vzniklo běžným opotřebením materiálu, no a další závady si vyrábíme sami svou neznalostí nebo nešikovností. K prvním vlastnoručně zařízeným poruchám patřilo v roce 1998 bezesporu přepálení odporu na střeše po přepojování 600V kabelů potmě vleže pod trolejbusem bez montážní jámy.

Loni nás zase zanedbání tak zásadní věci, jako je kontrola dotažení matic kol (dvojmontáž Trilex to vyžaduje podstatně častěji než běžná kola) stálo utržený ventilek vnitřní pneumatiky a následné složité přezouvání kol (zde dík DP za pomoc). V poslední době nás zlobila drobná závada, která spočívala v tom, že po vypnutí automatu i 24V začala houkat signalizace ztráty napětí. Je to sice drobnost, ale znamená že je napětí někde kde nemá být. A i když je to jen 24V, ve vozidle poháněném elektřinou by se to stávat nemělo. Hlavně jsme si všimli i dalších anomálií - zadní dveře fungovaly i při vypnutých 24V, nezhasínal transparent atd. Potom, co jsme se s kolegou OČ po minulém dni provozu linky 51 přes hodinu neúspěšně hrabali ve schématech, jsem se rozhodl postupovat razantněji.

Postupným odpojováním všeho od všeho jsem nakonec závadu lokalizoval - byla to chybně zapojená propojka mezi pojistkou blinkrů a vedlejší pojistkou. Během hledání závady jsem mimochodem opravil nefunkční osvětlení přístrojové skříně a spínač světla nad řidičem. Také se částečně podařilo zjednodušit rozvod 24V pod palubní deskou, kde se vyřádil jak DP za 16 let provozu, tak PSHŽD během renovace.

Dalším bodem programu bylo promazání sedačky řidiče, protože její zvuk už začínal být nesnesitelný.

Před odchodem jsem zdokumentoval stav našeho trolejbusu, respektive věci, které volají po opravě. Je jich v podstatě nekonečně, k těm nejdůležitějším patří:
- postupně praskající lak na krémové části
- na zadním čele se loupe lak na tmelených místech
- spodní hrana zadního čela koroduje víc, než je zdrávo
- všechny podběhy jsou v podstatě původní (a taky tak vypadají)
- původní je prakticky celý interiér, zatím ale vydrží
- potřebujeme nové řemeny posilovače
- je potřeba znovu promazat pérování
- doplnit olej v diferenciálu
- zadní schody ... atd.

 


Na místech kde v podkladu převažuje tmel začíná praskat lak - nejvýraznější je to na zadním čele, jak v krémové...

... tak v červené části

I pod palubkou je ještě dost práce, ačkoliv dost jí tam bylo už provedeno

Problémy jsou i se spojem předního čela a prvního bočního plechu na levé straně

Po nějakou dobu musí vydržet řemen osamocený. Budeme se snažit sehnat nové oba.

Na zadních schodech je už snad tlustší vrstva barvy než plechu. I oprava tohoto místa nás čeká...

aktualizace této stránky: 09.03.2006 , http://www.trolejbus.cz