Základní informace:
Škoda 120L, stáří 15 let, najeto 93000 km (ráno) - 93650 km (večer)
- nahoru -
Na území Polské republiky jsme pronikli 5.30 ráno přechodem na Pomezních
Boudách. Po několika kilometrech prudkého klesání jsme dosáhli městečko
Kowary, ležící na místní trati Jelenia Gora - Kamienna Gora (obě města spojuje
i elektrifikovaná dvojkolejka). Po provedení průzkumu jsme se přesunuli po
několika velmi místních komunikacích do města Karpacz, což je konečná odbočky
z trati vedoucí přes Kowary. Z Karpacze jsme přejeli do Sobieszowa, což je
vlastně předměstí Jelení Gory na trati do Sklarske Poreby (a dříve tedy do
Kořenova a Tanvaldu). Na trati se opravdu jezdí elektricky, což nás poněkud
překvapilo, podle informací minulých expedic mělo být vrchní vedení tak
zdevastované, že bylo nepoužitelné. Za Sobieszowem se nám podařilo
vyfotografovat první traťový záběr vlaku - viz níže. Přesně podle polských
zvyklostí měl vlak přímé vozy přes celou republiku, v tomto případě Gdynia -
Sklarska Poreba. Pokračovali jsme do Jeleni Gory, města s historií elektrické
tramvaje (i meziměstské), přesto nás však poněkud překvapila tramvaj postavená
před místními garážemi PKS (Polské ČSAD). Jedná se o dvounápravový jednosměrný
vůz polské výroby z padesátých let a jelikož nikde není jediná tabulka či
popiska, vypadá, že právě přijel do vozovny z linky. Pokračovali jsmo
prohlídkou města. kde na pěší zóně lze najít snad na každém druhem domě
secesní závěsy pro převěsy. Na několika nově opravených domech jsou dokonce i
tyto závěsy renovovány a ponechány na místě. Na nádraží jsme si prohlédli
lokomotivní pomník a další přesun probíhal po trase: Wojanow - Janowice -
Kaczorow - Swierzawa - Zlotoryja - Legnica. Tady už na přítele železnic padá
tíseň. Celá krásná trať Kamienna Gora - Legnica je bez provozu, z vyjímkou
nákladní dopravy na cca 20 km ze Zlotoryje do Legnice, fotka zarostlého
elektrifikovaného nádraží ve Zlotoryji je přiložena. Prohlídkou města Legnica
jsme se ani nezdržovali, stačilo nám liduprázdné nádraží (ve 13.00 v pátek -
další vlak až za hodinu a půl). Do Legnice sice vede 6 tratí, ale na provozu
to znát není. Úplnou náhodou jsme potkali bývalou tramvajovou vozovnu (opět
bez cedule či upozornění) a před ní tři metry kolejí a na nich stejná tramvaj
jako v Jeleni Goře. Zde je alespoň tabulka s rokem výroby (1958) a rokem
převozu do Legnice (1998) spolu s informací, že tramvaj daroval dopravní
podnik z Elblagu. Foto tramvaje přiloženo. Další cestou po trase Legnica -
Debica - Cesarzowice - Katy Wroclawske - Wroclaw jsme přjeli zrušenou trať u
Tynce Legnickego, prozkoumali zrušenou odbočku do Ciechowa z dosud alespoň
nákladní tratě Malczyce - Stregom a z rampy nádraží v Katach Wroclawskich
konečně vyfotili nějaký železniční provoz. Následovala procházka Wroclawí s
jejím velmi bohatým tramvajovým provozem. Potkali jsme i historickou soupravu
- foto níže. Do Česka jse se už vraceli nejkratší cestou přes Klodzko a
Náchod. Cestou jsme ještě zaregistrovali zrušenou síť tratí kolem Strzelina.
- nahoru -
Poznámka:
bez provozu = prakticky zrušené, ale pořád ještě sjízdné, tedy koleje
nerozkradené, funkční mosty a přejezdy (mnoho dlouhých polských zrušených
tratí)
zrušeno = koleje většinou stále jsou, ale přejezdy přeasfalfované, nesjízdné
mosty
Trať (úsek) |
Stav 1992 |
Stav 2002 |
Jelenia Gora - Myslakowice - Kowary - Kamienna Gora |
Jelenia Gora - Myslakowice v provozu, zbytek nákladní provoz |
nákladní provoz, ale jen v úseku Jelenia Gora - Kostrzyca |
Myslakowice - Karpacz |
v provozu |
bez provozu |
Jelenia Gora - Sklarska Poreba |
v provozu |
v provozu eletricky |
Kamienna Gora - Zlotoryja |
v provozu - hlavní trať |
bez provozu |
Zlotoryja - Legnica |
v provozu - hlavní trať - elektricky |
nákladní doprava, trakční vedení vypnuto |
Dvě delší vlečky ze Zlotoryje |
nákladní doprava |
nákladní doprava |
Zlotoryja - Lwowek |
v provozu |
bez provozu |
Zlotoryja - Chojnow |
v provozu |
bez provozu |
Mazurowice - Jawor |
nákladní doprava |
bez provozu |
Malczyce - Sregom |
nákladní doprava |
nákladní doprava |
odbočka do Ciechowa |
nákladní doprava |
bez provozu |
Kobierczyn - Pilawa Gorna |
v provozu |
zrušeno |
Strelin - Lagiewniky |
nákladní doprava |
zrušeno |
Henrykow - Zabkowice |
nákladní doprava |
zrušeno |
Ciplowody - Kondratowice |
nákladní doprava |
zrušeno |
Otmuchow - Strzelin |
nákladní doprava |
zrušeno |
Swidnica - Jedlina |
nákladní doprava |
zrušeno |
Dzierzoniow - Bielawa - Zabkowice |
nákladní doprava |
nákladní doprava jen do Bielawy, zbytek zrušen |
Scienawka - Radkow |
nákladní doprava |
bez provozu |
Scienawka - Tlumaczow |
nákladní doprava |
bez provozu |
Scienawka - Woliborz |
nákladní doprava |
nákladní doprava jen do Slupiece |
Fotky z dalších cest do Polska najdete zde Polsko
aktualizace této stránky: 27.10.2007 , http://www.trolejbus.cz