Expedice Polsko 2002 - 28.6.2002

Trolejbus.cz > MHD v dalších městech > Polsko > 2002

Dopravní prostředek

Trasa

Co jsme viděli

Fotodokumentace

Základní informace:

1. Dopravní prostředek: 

Škoda 120L, stáří 15 let, najeto 93000 km (ráno) - 93650 km (večer)
- nahoru -

2. Trasa

Na území Polské republiky jsme pronikli 5.30 ráno přechodem na Pomezních Boudách. Po několika kilometrech prudkého klesání jsme dosáhli městečko Kowary, ležící na místní trati Jelenia Gora - Kamienna Gora (obě města spojuje i elektrifikovaná dvojkolejka). Po provedení průzkumu jsme se přesunuli po několika velmi místních komunikacích do města Karpacz, což je konečná odbočky z trati vedoucí přes Kowary. Z Karpacze jsme přejeli do Sobieszowa, což je vlastně předměstí Jelení Gory na trati do Sklarske Poreby (a dříve tedy do Kořenova a Tanvaldu). Na trati se opravdu jezdí elektricky, což nás poněkud překvapilo, podle informací minulých expedic mělo být vrchní vedení tak zdevastované, že bylo nepoužitelné. Za Sobieszowem se nám podařilo vyfotografovat první traťový záběr vlaku - viz níže. Přesně podle polských zvyklostí měl vlak přímé vozy přes celou republiku, v tomto případě Gdynia - Sklarska Poreba. Pokračovali jsme do Jeleni Gory, města s historií elektrické tramvaje (i meziměstské), přesto nás však poněkud překvapila tramvaj postavená před místními garážemi PKS (Polské ČSAD). Jedná se o dvounápravový jednosměrný vůz polské výroby z padesátých let a jelikož nikde není jediná tabulka či popiska, vypadá, že právě přijel do vozovny z linky. Pokračovali jsmo prohlídkou města. kde na pěší zóně lze najít snad na každém druhem domě secesní závěsy pro převěsy. Na několika nově opravených domech jsou dokonce i tyto závěsy renovovány a ponechány na místě. Na nádraží jsme si prohlédli lokomotivní pomník a další přesun probíhal po trase: Wojanow - Janowice - Kaczorow - Swierzawa - Zlotoryja - Legnica. Tady už na přítele železnic padá tíseň. Celá krásná trať Kamienna Gora - Legnica je bez provozu, z vyjímkou nákladní dopravy na cca 20 km ze Zlotoryje do Legnice, fotka zarostlého elektrifikovaného nádraží ve Zlotoryji je přiložena. Prohlídkou města Legnica jsme se ani nezdržovali, stačilo nám liduprázdné nádraží (ve 13.00 v pátek - další vlak až za hodinu a půl). Do Legnice sice vede 6 tratí, ale na provozu to znát není. Úplnou náhodou jsme potkali bývalou tramvajovou vozovnu (opět bez cedule či upozornění) a před ní tři metry kolejí a na nich stejná tramvaj jako v Jeleni Goře. Zde je alespoň tabulka s rokem výroby (1958) a rokem převozu do Legnice (1998) spolu s informací, že tramvaj daroval dopravní podnik z Elblagu. Foto tramvaje přiloženo. Další cestou po trase Legnica - Debica - Cesarzowice - Katy Wroclawske - Wroclaw jsme přjeli zrušenou trať u Tynce Legnickego, prozkoumali zrušenou odbočku do Ciechowa z dosud alespoň nákladní tratě Malczyce - Stregom a z rampy nádraží v Katach Wroclawskich konečně vyfotili nějaký železniční provoz. Následovala procházka Wroclawí s jejím velmi bohatým tramvajovým provozem. Potkali jsme i historickou soupravu - foto níže. Do Česka jse se už vraceli nejkratší cestou přes Klodzko a Náchod. Cestou jsme ještě zaregistrovali zrušenou síť tratí kolem Strzelina.
- nahoru -

3. Co jsme také viděli:

Poznámka:
bez provozu = prakticky zrušené, ale pořád ještě sjízdné, tedy koleje nerozkradené, funkční mosty a přejezdy (mnoho dlouhých polských zrušených tratí)
zrušeno = koleje většinou stále jsou, ale přejezdy přeasfalfované, nesjízdné mosty

Trať (úsek)

Stav 1992
(dle autoatlasu)

Stav 2002
(dle nás)

Jelenia Gora - Myslakowice - Kowary - Kamienna Gora

Jelenia Gora - Myslakowice v provozu, zbytek nákladní provoz

nákladní provoz, ale jen v úseku Jelenia Gora - Kostrzyca

Myslakowice - Karpacz

v provozu

bez provozu

Jelenia Gora - Sklarska Poreba

v provozu

v provozu eletricky

Kamienna Gora - Zlotoryja

v provozu - hlavní trať

bez provozu

Zlotoryja - Legnica

v provozu - hlavní trať - elektricky

nákladní doprava, trakční vedení vypnuto

Dvě delší vlečky ze Zlotoryje

nákladní doprava

nákladní doprava

Zlotoryja - Lwowek

v provozu

bez provozu

Zlotoryja - Chojnow

v provozu

bez provozu

Mazurowice - Jawor

nákladní doprava

bez provozu

Malczyce - Sregom

nákladní doprava

nákladní doprava

odbočka do Ciechowa

nákladní doprava

bez provozu

Kobierczyn - Pilawa Gorna

v provozu

zrušeno

Strelin - Lagiewniky

nákladní doprava

zrušeno

Henrykow - Zabkowice

nákladní doprava

zrušeno

Ciplowody - Kondratowice

nákladní doprava

zrušeno

Otmuchow - Strzelin

nákladní doprava

zrušeno

Swidnica - Jedlina

nákladní doprava

zrušeno

Dzierzoniow - Bielawa - Zabkowice

nákladní doprava

nákladní doprava jen do Bielawy, zbytek zrušen

Scienawka - Radkow

nákladní doprava

bez provozu

Scienawka - Tlumaczow

nákladní doprava

bez provozu

Scienawka - Woliborz

nákladní doprava

nákladní doprava jen do Slupiece

- nahoru -

4. Fotodokumentace

Kloubový bus Volvo
Wroclaw

Lokomotivní pomník
Jelenia Gora

Vlak do Sklarske Poreby
u Sobieszowa

Zpustlé nádraží Zlotoryja
(více v textu)

Loko EU07 ve stanici
Katy Wroclawske

Tramvaj typu 106N ve Wroclawi
v unifikovaném nátěru

Parní úzkokolejka na pomníku
v Jelení Goře

El. loko v Legnici

"Karkule" řady SM42
Legnica

Historická souprava
 Wroclaw

Wroclaw

Tramvaj v Legnici

Topírna na zrušeném
nádraží Swierzawa

motorový vůz
Jelenia Gora
   

Fotky z dalších cest do Polska najdete zde Polsko

aktualizace této stránky: 27.10.2007 , http://www.trolejbus.cz