Expedice do Polska 28.3.2005 - Zrušené trati kolem Scinawky, Walbrzych

Trolejbus.cz > MHD v dalších městech > Polsko > velikonoce 2005

Informace a fotky z minulých expedic do Polska najdete zde

Když se naší rytmické skupině jednatel & webmaster naskytl volný den na velikonoční pondělí, vyrazili jsme opět do pohraničních oblastí Polska na zběžný průzkum zrušených tratí. Tentokrát jsme (doplnění o mladou paní jednatelovou) po překonání hranic v Náchodě jeli do Radkowa, kam vedla lokálka z dříve velmi důležité stanice Scinawka Srednia neboli Střední Stěnavy. Z té vycházela dřív i trať do Broumova a další trať do Zabkowic Slonskich. Ta je vůbec zajímavá, protože jedna její část byla ozubnicová. Na tomto úseku byl ukončen provoz už před více než 70 lety, přesto je jeho těleso zachováno. Nyní je v provozu jen krátký úsek do kamenolomů. Přes Scinawku vede dvojkolejná trať Klodzko - Nowa Ruda - Walbrzych. Na této kdysi páteřní trati dnes jedí jen dva páry osobních vlaků denně. Dále jsme navštívili města Bielawa a Piescyce, překonali jsme opět kopce do Walimi a podál další zrušené lokálky jsme dojeli do Jugowic. Odtud naše cesta vedla do Walbrzychu, kde jsme se na dálku podívali na depo plné "Rumunů" a konvoje odstavených elektrických lokomotiv.
Za celý den jsme v Polsku neviděli jediné železniční vozidlo v pohybu (jedna nastartovaná lokomotiva v depu ve Walbrzychu nestačila), zato při návratu do Čech jsme první vlak potkali asi po 20-ti minutách. Kromě toho při příjezdu z Polska vypadají Čechy takové čisté, upravené a jak máme dobré silnice ... Asi si občas opravdu nevážíme toho, co máme.

Další informace u fotografií na konci stránky

Přibližná trasa našeho průzkumu

Data o uvedených tratích:
Scinawka - Radkow: v provozu 1903-1987, rozebráno 1999
Scinawka - Woliborz: v provozu 1903-1972, kromě úseku do Slupiece rozebráno v roce 1974
Woliborz - Srebrna Gora: v provozu 1903-1931, úsek z Nowe Wsi Klodzke do S. Gory byl ozubnicový a v provozu už od roku 1900
Bielawa - Srebrna Gora: v provozu 1900-1977
Jugowice - Walim: v provozu 1914, do roku 1959 elektricky, osobní doprava ukončena 1961, nákladní 1975
Jedlina Zdroj - Jugowice: v provozu 1904-1992, nákladní doprava do roku 2000


Kolejiště stanice Radkow
V nádražní budově je hospoda

Už od roku 1999 sem nevedou
koleje, ale vozů je zde dost ...

.. v jakési rekreačně -
- pracovní základně. Vlevo
vedla trať, vpravo vlečka

Vjezd do Radkowa od
Scinavky

Nádherné mosty na
Radkowské trati

Další most

A ještě jeden kousek od
Scinawky

Naprosto zoufalý jízdní řád
na hlavní dvojkolejné trati

Tudy odjížděly vlaky do
Radkowa z Scinawky

Konvoj parních lokomotiv
Scinawka

Těleso trati do Woliborze

Topírna ve Scinawce

Od roku 1931 (!) po tomhle
mostě nejel vlak, ale nějak
nebyl čas ho zbourat

Další krásny (nepoužívaný)
most - u Jedliny

I výhybky na zrušených
tratích jsou stále PKP ...

Zhlaví stanice Jugowice.
Vlevo bývala trať do Walimi

Jugowice, do roku 1959 zde
byla i elektrifikace, od 2000
už sem nejezdí vůbec nic

Rumuni v depu Walbrzych

Jiný pohled na depo

Odstavené ET-21

Odstavená loko ET 41-001

Odstavené ET-21

Momentka z Mieroszowa

Konečně doma. Tady ještě
vlaky jezdí - Bardotka
u Teplic nad Metují

 

aktualizace této stránky: 27.10.2007 , http://www.trolejbus.cz