Tato stránka je součástí webu www.trolejbus.cz,
sekce Staré projekty

Trať ke starému nádraží

Plánky zrušené tratě ke starému nádraží pocházejí z původní studie z roku 1949 a zřejmě podle nich proběhla i stavba, protože je do těchto plánků malováno tužkou. V archívu se zachovaly i detaily ve větších měřítkách. Jedná se o křižovatky u Nového bytu a u Veselky a pak i zvětšený plán trolejového oblouku na křižovatce ulic Nádražní a Jungmannova.


první část plánu

druhá část plánu

Ten čtverec naproti bývalé synagoze uprostřed křižovatky u Veselky byl pomník bratranců Veverků, který dnes stojí schován v parčíku za kostelem sv.Jana Křtitele. Ulice Bratranců Veverků, která tudy dnes prochází, se dříve jmenovala Svatojánská a dala jméno i měnírně „Jan“, která se ovšem nachází na jejím opačném konci.

Nedlouho po zprovoznění tratě si DP obě křižovatky, které byly úplnými dvoustopými trojúhelníky, poněkud zjednodušil. Zachoval se jednoduchý náčrtek červenou pastelkou, podle kterého toto „kuchando“ proběhlo. Nutno však podotknout, že tím celý uzel na své funkci příliš neztratil. Vozy zde bylo možné nadále otočit ze všech směrů a navíc před nádražím už stejně žádná pravidelná linka po roce 1953 nekončila. Jen se tudy projíždělo (linky 1 a 3, později už jen linka 1).

Jak vypadala křižovatka u Nového bytu (17.listopadu – Smilova) po zjednodušení, ukazuje poněkud kontrastní obrázek z archívu DPmP a.s. z jara 1958, kdy linka číslo 5 opravdu jezdila na Slovany. Trolejbus 128 byl zařazen do provozu v březnu 1958 a trolejbusový provoz okolo starého nádraží utichl v květnu téhož roku. Za volantem tohoto vozu mohl klidně sedět trolejbusový nestor pan Pošva, který dodnes jezdí jako instruktor nových řidičů (viz snímek pořízený u téhož trolejbusu v téže době na točně Slovany).

 

Na závěr doplňuji detail úplně nového trolejového křížení u Nového bytu. Ten dům v pozadí je skutečně bývalý Nový byt (bývala Mazda atd.) v pohledu od dnešního magistrátu.

 

 

Tato stránka je součástí webu www.trolejbus.cz.