|
Zcela unikátní snímek ze Semtína. Ačkoliv trať
rychlodráhy byla dvojkolejná, osy kolejí se zde od sebe oddálily. Je
vidět, že trakční vedení mělo parametry "dospělé železnice". Budova v
pozadí dosud stojí a po přestavbách v ní sídlí lékárna Semtín.
Transformátor vedle byl zbourán v roce 1951. |
|
Šimon Tarha, malíř a propagátor tramvají při
výletě do Krkonoš. Žena po jeho boku je Želmir Vojicelovič, životní
partner Stojana Jakotyče. |
|
První služební automobil PEG při inspekční
jízdě po Karanténě. |
|
Autobus ČSD - garáže Hradec Králové na náhradní
přepravě v roce 1932 při opravách Prokopova mostu. |
|
Unikátní snímek nikdy nezprovozněné vozovny
"Halda". Jednolodní hala byla postavena v roce 1914 v prostorách u
dnešních automatických mlýnů. Ihned po dostavbě byla zrekvírována pro
účely armády a v její správě vyhořela a v roce 1917 byla stržena. |
|
V zimě roku 1948 si skupina mládežníků upravila
zadní plošinu jednoho z vleků pro přepravu lyží a uspořádala běžecký
závod Semtín - Pardubice. Muž označený křížkem je Josef Havran,
národní správce malodráhy. |
|
Dřevák nejistého čísla na nynějším náměstí Legií ve
čtyřicátých letech v nouzovém válečném nátěru při zkouškách
pantografového sběrače systému Grünbach. Nakonec se neosvědčil a vozy
dojezdily s původními sběrači. |
|
Další dřevák se na snímku těsně před koncem provozu
blíží k Prokopově mostu směrem od Kostelíčka. |
|
Mezi dosud neznámé skutečnosti patřilo zapůjčení
motorového vozu č. 96 z Erfurtu. Vůz byl zařazen jako pracovní (po
změně rozchodu). Na prvním snímku v Pardubicích 10.2.1943 (foto inž.
Fouse), na druhém pak jako vlečný zpět c Německu v roce 1976 (foto
Joachim Öbr). |
|
Torzo tramvajového sloupu vyfotil ještě v roce 2000
v ulici Mezi mosty kolega Oldřich Čížek |
|
A takhle by to mohlo v Pardubicích vypadat
přibližně v roce 1985 pokud by nebyly tramvaje násilně zrušeny už
koncem padesátých let. |
|
A takto by mohla vypadat manipulační smyčka Kamenec
asi tak v roce 2000. |
|
Po 2. sv. válce se nejprve uvažovalo o výrazném
rozšíření tramvají. Prvním bodem mělo být obnova tratě linky H do
karantény (kam se nejezdilo od náletu v roce 1944) a další prodloužení
do plánovaného sídliště Dukla. A jak už to v socialistickém (ale i
jiném) plánování bývá, nová trať zůstala v projektu sídliště i po
rozhodnutí o likvidaci tramvají. A tak pozorný návštěvník ještě dnes
najde v Pardubicích stopy po tomto kdysi připravovaném úseku. Po
kliknutí na první snímek vidíme už nepříliš zřetelně část plánované
točny. Rozšíření v pravé části je plánované nástupiště... |
|
... to na druhé fotografii je oblouk trati zcela
zřetelný. Podle šifrovaných poznámek ing. Fousete dešifrovaných pomocí
počítače PMD85-2,5 v tomto úseku byl již položen svršek a chystala se
montáž vrchního vedení. Bohužel potom si někdo všimnul, že ve zbytku
města se tramvaje opravdu ruší a vše bylo demontováno včetně odvozu
štěrku... |
|
dva autobusy Škoda v roce 1938 před
hlavní vrátnicí Spolku pro chemickou výrobu v Rybitví. Od roku 1939
byla v místě parkoviště točna tramvajové linky S |
|
s tímto automobilem zlikvidoval řidič
Motyčka pojízdnou prodejnu jízdenek u Divadla |
|
ředitelský automobil Škoda Superb
počátkem 2. sv. války u správního domu |
|
na nedávno objevené fotografii z roku
1916 vidíme vlečný vůz č.53 a za ním původně poštovní vůz č. 84, který
se ale nikdy pro přepravu pošty nevyužíval. Muž označený křížkem je
Dragomir Jakotyč, bratr Stojana Jakotyče, žáka Křižíkova, který
vyprojektoval podjezd pod hlavní tratí u vozovny. |
|
budovy Explosie v Semtíně ve dvacátých
letech 20. století. V ose provizorní drážky bylo v roce 1939
vybudováno těleso tramvaje. |
|
Měnírna tratě do Semtína byla napájena z
vyrobny kys. dusičné v budově N2 |
|
Vlečný vůz na nám.Legií |
|
Triangl u Kostelíčka v roce 1959 |
|
Zachovalý most rychlodráhy mezi Rosicemi
a Doubravicemi |
|
Zachovalý most rychlodráhy v lese (nyní u
silnice I/37) |
|
Současný stav mostu přes Chrudimku u
automatických mlýnů. Tramvaj zde jezdila v letech 1910 - 1952 |
|
Současný stav místa, kde stála vozovna. |
|
Dodnes patrné těleso trati v lese za
Rosicemi nad Labem |