Ačkoliv jsem vždy tvrdil, že tento web není určen pro nějakou brutální kritiku Dopravního podniku města Pardubic, tak zde přece jen udělám výjimku. Způsob, jakým se "ušetřilo" půl milionu kilometrů omezením dopravy především ve špičkách na hlavních linkách považuji za velmi nešťastný. Proto zde uveřejňuji můj, napůl samozřejmě laický, návrh na řešení. Nechci ho nikomu vnucovat jako dogma, jen chci naznačit, že to jde i jinak. Že je nutné šetřit a že počet najetých kilometrů je zbytečně velký, s tím určitě souhlasím. Jen bych omezoval něco jiného a nějak jinak.
Za páteřní linky MHD se dají považovat trolejbusové linky 1, 2, 3, 5 a 13 a autobusové linky 6, 8 a snad i 12. Za doplňkové linky základní obslužnosti města potom trolejbusy 4, 7 a 11 a autobusy 9 a 16. Další neuvedené linky (10, 14, 15, 17, 18, 19, 22, 23, 24 a 28) jsou buď vysloveně doplňující nebo zajišťují spojení s dalšími obcemi. Opět připomínám, že je to dělení jen přibližné (proč zrovna my jsme béčko?).
1. prostým omezením počtu spojů
2. větším kilometrovým výkonem za hodinu práce řidiče (optimalizace přestávek,
zkrácení jízdních dob mimo špičku atd.)
3. slučováním linek
4. zavedením nových tangenciálních spojů v okrajových částech
5. likvidace souběhů linek - ideální by byl přestupný tarif. Protože je v
nedohlednu, tak to příliš neřeším
6. nasazení nízkokapacitních vozidel na nevytížené spoje - vyžaduje investice,
proto ani to zde neřeším
- nahrazení nevyužitých spojů (hlavně o víkendech) vozy z jiné linky, pokud možno polookružně. Tedy tak, že přes jednu vesnici jede tam a jinudy zpět, přitom všude staví pro nástup i výstup. Tak je potom o víkendu možné zrušit linku 14 (obsluhu zajistí 15 a 24), linku 16 (o obsluhu se podělí linky 6 a 3) a linku 18 (do Dražkovic zajede bus z linky 10). Na lince 3 potom vychází nasazení tří trolejbusů a jednoho autobusu, který by jezdil každé kolo přes Cihelnu (místo linky 16) a z Rybitví přes Černou do Bohdanče. Tam to vychází jedou za dvě kola směrem tam a jednou směrem zpět, tj. interval 120 minut.
Vycházím z předpokladu, že současné vedení hlavních linek
je již tolik let ustálené, že ho není nutné, ani vhodné měnit. Jedním z
problémů Pardubic je neexistence centrální konečné, např. na Masarykově
náměstí a s tím kumulace linek na nádraží. v úseku Masarykovo - nádraží potom
ani nejde souběhy odbourat. Stejně tak nejsou vyřešeny problémy se zákonnými
přestávkami a podobně. Je ti prostě jen návrh.
Pozn.: veškeré výpočty uspořených nákladů jsou jen velmi hrubé, víceméně
jen moje odhady.
Vysvětlivky k tabulkám: Pdšr - ranní špička, Pds - sedlo pracovních dnů, Pdšo - odpolední špička, Pdv - večer, So - sobota (dopoledne/odpoledne), Ne - neděle (dopoledne/odpoledne), úspora - o kolik méně spojů by jelo proti současnému (do konce března 2005) stavu
Linka 1 (trolejbus)
- trasa beze změn
- prodloužení víkendového intervalu na 30 minut - jen dva trolejbusy (po 20
minutách jen sobota 8.00-12.00 a neděle 15.00-19.00)
- prodloužení večerního intervalu (od 18.30 na 20, od 20.00 na 30 minut)
interval | úspora spojů | |||||||
Pdšr | Pds | Pdšo | Pdv | So | Ne | Pd | So | Ne |
10 | 15 | 10 | 30 | 20/30 | 30/20 | -10 | -10 | -10 |
Hrubá úspora za týden:
km: 70 spojů, tedy 770 kilometrů, ročně 40040 km
hodiny: v Pd cca 4, v So 12, v Ne 12= 1456 hodin ročně
Linka 2 (trolejbus)
- trasa beze změn
- prodloužení víkendového intervalu na 30 minut v době do 8.30 a potom od
18.30
- v Pd prodloužení večerního intervalu po 20.00 na 30 minut
- koordinace s linkou 13 v úseku Kostelíček - kpt. Bartoše
- výrazné zkrácení jízdních dob večer a o víkendu (až o 3 minuty jedním
směrem)
- zatahování do vozovny z Polabin přímou cestou (úspora 2 km/jízda)
interval | úspora spojů | |||||||
Pdšr | Pds | Pdšo | Pdv | So | Ne | Pd | So | Ne |
15 | 15 | 15 | 30 | 20 | 20 | -5 | -7 | -7 |
Hrubá úspora za týden:
km: 39 spojů, tedy 507 kilometrů, ročně 26364 km
hodiny: v Pd cca 4, v So 7, v Ne 7= 1768 hodin ročně
Linka 3 (trolejbus)
- trasa beze změn
- víkendové sloučení s linkami 16 a 18 (viz dále), na jeden kurs o víkendu
nasazen autobus
- nárůst hodin 0, nárůst kilometrů cca 4160 za rok
Linka 4 (trolejbus)
- trasa beze změn, nebo změnit po Bělehradské do st. Polabiny, Sluneční
- provoz od 5.00 do 20.00, jeden kurs celodenní s intervalem 30 minut, ve
špičce vložený druhý dělený spoj pro interval 15 minut
interval | úspora spojů | |||||||
Pdšr | Pds | Pdšo | Pdv | So | Ne | Pd | So | Ne |
15 | 30 | 15 | -- | -- | -- | -8 | 0 | 0 |
Hrubá úspora za týden:
km: 40 spojů, tedy 292 kilometrů, ročně 15184 km
hodiny: v Pd cca 8, za rok 2080
Linka 5 (trolejbus)
- trasa beze změn, v Pd do Dubiny provoz až do 19.00 hodin
- o víkendech interval 30 minut, na Dubině koordinace s 11 a 13, na Dukle s 6
a 7
- odpolední špička končí už cca v 17.30
interval | úspora spojů | |||||||
Pdšr | Pds | Pdšo | Pdv | So | Ne | Pd | So | Ne |
8 | 12 | 8 | 20 | 30 | 30 | -6 | -14 | -14 |
Hrubá úspora za týden:
km: 58 spojů, tedy cca 696 kilometrů, ročně 36192 km
hodiny: v Pd cca 8, So 18, Ne 18, za rok 3952
Linka 6 (autobus)
- trasa beze změn, o víkendech výjezd na Kunětickou Horu
Hrubá úspora za týden:
km: nárůst cca 60 týdně, za rok 3150 (Kunětická Hora)
Linka 7 (trolejbus)
- trasa beze změn, provoz jen do 19.00 hodin
- celotýdenně interval 30 minut
interval | úspora spojů | |||||||
Pdšr | Pds | Pdšo | Pdv | So | Ne | Pd | So | Ne |
30 | 30 | 30 | -- | 30 | 30 | -11 | -2 | -2 |
Hrubá úspora za týden:
km: 59 spojů, tedy cca 600 kilometrů, ročně 31200 km
hodiny: v Pd cca 8, za rok 2080
Linka 8 (autobus)
- návrat k původní trase ve Svítkově (bez konečné, úspora 2 km / spoj)
Hrubá úspora za týden:
km: cca 380 spojů za týden x 2 km = 39520 km
Linka 9 (autobus)
- výjezdy na linku 19, neodjede se tedy 26 spojů linky týdně = úspora 24336 km
Linka 10 (autobus)
- v sobotu a neděli obsluha Dražkovic a Mikulovic místo linky 18 (omezení
spojů do Dražkovic na cca 8 za den)
- nárůst kilometrů kompenzovat prodloužením intervalu, celkový počet spojů
snížit s 21 na cca 18 (5-23, interval 60 minut)
Linka 11 (trolejbus)
- celotýdenní interval 30 minut
- omezení spojů na UMU - cca 150 km týdně = 7800 km/rok
Linka 12 (autobus)
- koordinace s linkou 2 a 28
- úspora 78000 km ročně
interval | úspora spojů | |||||||
Pdšr | Pds | Pdšo | Pdv | So | Ne | Pd | So | Ne |
15 | 30 | 15 | 60 | 60 | 60 | -15 | 0 | 0 |
Linka 13 (trolejbus)
- trasa beze změn
- o víkendech interval 30 minut, na Dubině koordinace s 5 a 11, v Polabinách s
2
interval | úspora spojů | |||||||
Pdšr | Pds | Pdšo | Pdv | So | Ne | Pd | So | Ne |
8 | 12 | 8 | 20 | 30 | 30 | 0 | -14 | -14 |
Hrubá úspora za týden:
km: 28 spojů, tedy cca 410 kilometrů, ročně 21320 km
hodiny: So 18, Ne 18, za rok 1872
Linka 14 (autobus)
- v Pd jednotný interval 60 minut
- v So + Ne linka zrušena, sloučena s a-15, polookružní spoje z Opočinku přes
Kokešov a naopak, dále nová zastávka linky 24, Staré Čívice, odbočka
- úspora 33384 km ročně
Linka 15 (autobus)
- v So + Ne obsluhuje polookružně i Čivice (za a-14), nárůst cca 2 km/spoj =
1664 za rok
Linka 16 (autobus)
- v So + Ne zrušena, Cihelnu obsluhuje autobus na kurzu 3.4 v trase Stavařov -
Cihelna - Poděbradská (mimo Hradeckou) s intervalem 1 hodina. Spoje na
Kunětickou Horu a Němčice zajistí bus z a-6 (viz výše) z Ohrazenic přes Staré
Hradiště.
- úspora 29536 km ročně, 1955 hodin
Linka 17 (autobus)
- beze změn
Linka 18 (autobus)
- v so + ne zrušena, obsluha Dražkovic linkou a-10, obsluha Černé u B.
autobusem na kurzu 3.4 (interval 120 minut)
- úspora 37128 km, 1934 hodin
Linka 19 (autobus)
- zajistí a-9
Linka 22 (autobus)
- zajistí a-10
Linkz 23, 24 (autobus)
- bez zásadních změn
Linka 28 (autobus)
- o víkendu zrušena, v Pd koordinace s a-12
Linka | Úspora km | Úspora hodin |
1 | 40040 | 1456 |
2 | 26364 | 1768 |
3 | -4160 | |
4 | 15184 | 2080 |
5 | 36192 | 3952 |
6 | -3150 | |
7 | 31200 | 2080 |
8 | 39520 | |
9 | 24336 | |
10 | ||
11 | 7800 | |
12 | 78000 | 4000 |
13 | 21320 | 1872 |
14 | 33384 | 1893 |
15 | -1664 | |
16 | 29536 | 1955 |
17 | ||
18 | 37128 | 1934 |
19 | 12688 | 676 |
22 | 11440 | 680 |
23 | ||
24 | ||
28 | 19136 | 1736 |
Celkem | 454294 | 26082 |
To je vše. A na interval ve špičce se nemusí sáhnout.
aktualizace této stránky: 27.05.2016 , http://www.trolejbus.cz