Optimalizace MHD Pardubice

Trolejbus.cz > MHD Pardubice > Optimalizace MHD

TATO STRÁNKA NENÍ AKTUALIZOVÁNA
POKRAČUJTE NA
HLAVNÍ STRÁNKU WEBU

Ačkoliv jsem vždy tvrdil, že tento web není určen pro nějakou brutální kritiku Dopravního podniku města Pardubic, tak zde přece jen udělám výjimku. Způsob, jakým se "ušetřilo" půl milionu kilometrů omezením dopravy především ve špičkách na hlavních linkách považuji za velmi nešťastný. Proto zde uveřejňuji můj, napůl samozřejmě laický, návrh na řešení. Nechci ho nikomu vnucovat jako dogma, jen chci naznačit, že to jde i jinak. Že je nutné šetřit a že počet najetých kilometrů je zbytečně velký, s tím určitě souhlasím. Jen bych omezoval něco jiného a nějak jinak.

Výchozí stav

Za páteřní linky MHD se dají považovat trolejbusové linky 1, 2, 3, 5 a 13 a autobusové linky 6, 8 a snad i 12. Za doplňkové linky základní obslužnosti města potom trolejbusy 4, 7 a 11 a autobusy 9 a 16. Další neuvedené linky (10, 14, 15, 17, 18, 19, 22, 23, 24 a 28) jsou buď vysloveně doplňující nebo zajišťují spojení s dalšími obcemi. Opět připomínám, že je to dělení jen přibližné (proč zrovna my jsme béčko?).

Jak ušetřit - základní body

1. prostým omezením počtu spojů
2. větším kilometrovým výkonem za hodinu práce řidiče (optimalizace přestávek, zkrácení jízdních dob mimo špičku atd.)
3. slučováním linek
4. zavedením nových tangenciálních spojů v okrajových částech
5. likvidace souběhů linek - ideální by byl přestupný tarif. Protože je v nedohlednu, tak to příliš neřeším
6. nasazení nízkokapacitních vozidel na nevytížené spoje - vyžaduje investice, proto ani to zde neřeším
 

Základní body mého návrhu

- nahrazení nevyužitých spojů (hlavně o víkendech) vozy z jiné linky, pokud možno polookružně. Tedy tak, že přes jednu vesnici jede tam a jinudy zpět, přitom všude staví pro nástup i výstup. Tak je potom o víkendu možné zrušit linku 14 (obsluhu zajistí 15 a 24), linku 16 (o obsluhu se podělí linky 6 a 3) a linku 18 (do Dražkovic zajede bus z linky 10). Na lince 3 potom vychází nasazení tří trolejbusů a jednoho autobusu, který by jezdil každé kolo přes Cihelnu (místo linky 16) a z Rybitví přes Černou do Bohdanče. Tam to vychází jedou za dvě kola směrem tam a jednou směrem zpět, tj. interval 120 minut.

Vycházím z předpokladu, že současné vedení hlavních linek je již tolik let ustálené, že ho není nutné, ani vhodné měnit. Jedním z problémů Pardubic je neexistence centrální konečné, např. na Masarykově náměstí a s tím kumulace linek na nádraží. v úseku Masarykovo - nádraží potom ani nejde souběhy odbourat. Stejně tak nejsou vyřešeny problémy se zákonnými přestávkami a podobně. Je ti prostě jen návrh.
Pozn.: veškeré výpočty uspořených nákladů jsou jen velmi hrubé, víceméně jen moje odhady.

Vysvětlivky k tabulkám: Pdšr - ranní špička, Pds - sedlo pracovních dnů, Pdšo - odpolední špička, Pdv - večer, So - sobota (dopoledne/odpoledne), Ne - neděle (dopoledne/odpoledne), úspora - o kolik méně spojů by jelo proti současnému (do konce března 2005) stavu

Linka 1 (trolejbus)
- trasa beze změn
- prodloužení víkendového intervalu na 30 minut - jen dva trolejbusy (po 20 minutách jen sobota 8.00-12.00 a neděle 15.00-19.00)
- prodloužení večerního intervalu (od 18.30 na 20, od 20.00 na 30 minut)

interval úspora spojů
Pdšr Pds Pdšo Pdv So Ne Pd So Ne
10 15 10 30 20/30 30/20 -10 -10 -10

Hrubá úspora za týden:
km: 70 spojů, tedy 770 kilometrů, ročně 40040 km
hodiny: v Pd cca 4, v So 12, v Ne 12= 1456 hodin ročně

Linka 2 (trolejbus)
- trasa beze změn
- prodloužení víkendového intervalu na 30 minut v době do 8.30 a potom od 18.30
- v Pd prodloužení večerního intervalu po 20.00 na 30 minut
- koordinace s linkou 13 v úseku Kostelíček - kpt. Bartoše
- výrazné zkrácení jízdních dob večer a o víkendu (až o 3 minuty jedním směrem)
- zatahování do vozovny z Polabin přímou cestou (úspora 2 km/jízda)

interval úspora spojů
Pdšr Pds Pdšo Pdv So Ne Pd So Ne
15 15 15 30 20 20 -5 -7 -7

Hrubá úspora za týden:
km: 39 spojů, tedy 507 kilometrů, ročně 26364 km
hodiny: v Pd cca 4, v So 7, v Ne 7= 1768 hodin ročně

Linka 3 (trolejbus)
- trasa beze změn
- víkendové sloučení s linkami 16 a 18 (viz dále), na jeden kurs o víkendu nasazen autobus
- nárůst hodin 0, nárůst kilometrů cca 4160 za rok

Linka 4 (trolejbus)
- trasa beze změn, nebo změnit po Bělehradské do st. Polabiny, Sluneční
- provoz od 5.00 do 20.00, jeden kurs celodenní s intervalem 30 minut, ve špičce vložený druhý dělený spoj pro interval 15 minut

interval úspora spojů
Pdšr Pds Pdšo Pdv So Ne Pd So Ne
15 30 15 -- -- -- -8 0 0

Hrubá úspora za týden:
km: 40 spojů, tedy 292 kilometrů, ročně 15184 km
hodiny: v Pd cca 8, za rok 2080

Linka 5 (trolejbus)
- trasa beze změn, v Pd do Dubiny provoz až do 19.00 hodin
- o víkendech interval 30 minut, na Dubině koordinace s 11 a 13, na Dukle s 6 a 7
- odpolední špička končí už cca v 17.30

interval úspora spojů
Pdšr Pds Pdšo Pdv So Ne Pd So Ne
8 12 8 20 30 30 -6 -14 -14

Hrubá úspora za týden:
km:  58 spojů, tedy cca 696 kilometrů, ročně 36192 km
hodiny: v Pd cca 8, So 18, Ne 18, za rok 3952

Linka 6 (autobus)
- trasa beze změn, o víkendech výjezd na Kunětickou Horu
Hrubá úspora za týden:
km:  nárůst cca 60 týdně, za rok 3150 (Kunětická Hora)

Linka 7 (trolejbus)
- trasa beze změn, provoz jen do 19.00 hodin
- celotýdenně interval 30 minut

interval úspora spojů
Pdšr Pds Pdšo Pdv So Ne Pd So Ne
30 30 30 -- 30 30 -11 -2 -2

Hrubá úspora za týden:
km:  59 spojů, tedy cca 600 kilometrů, ročně 31200 km
hodiny: v Pd cca 8, za rok 2080

Linka 8 (autobus)
- návrat k původní trase ve Svítkově (bez konečné, úspora 2 km / spoj)
Hrubá úspora za týden:
km:  cca 380 spojů za týden x 2 km = 39520 km

Linka 9 (autobus)
- výjezdy na linku 19, neodjede se tedy 26 spojů linky týdně = úspora 24336 km

Linka 10 (autobus)
- v sobotu a neděli obsluha Dražkovic a Mikulovic místo linky 18 (omezení spojů do Dražkovic na cca 8 za den)
- nárůst kilometrů kompenzovat prodloužením intervalu, celkový počet spojů snížit s 21 na cca 18 (5-23, interval 60 minut)

Linka 11 (trolejbus)
- celotýdenní interval 30 minut
- omezení spojů na UMU - cca 150 km týdně = 7800 km/rok

Linka 12 (autobus)
- koordinace s linkou 2 a 28
- úspora 78000 km ročně

interval úspora spojů
Pdšr Pds Pdšo Pdv So Ne Pd So Ne
15 30 15 60 60 60 -15 0 0

Linka 13 (trolejbus)
- trasa beze změn
- o víkendech interval 30 minut, na Dubině koordinace s 5 a 11, v Polabinách s 2

interval úspora spojů
Pdšr Pds Pdšo Pdv So Ne Pd So Ne
8 12 8 20 30 30 0 -14 -14

Hrubá úspora za týden:
km:  28 spojů, tedy cca 410 kilometrů, ročně 21320 km
hodiny: So 18, Ne 18, za rok 1872

Linka 14 (autobus)
- v Pd jednotný interval  60 minut
- v So + Ne linka zrušena, sloučena s a-15, polookružní spoje z Opočinku přes Kokešov a naopak, dále nová zastávka linky 24, Staré Čívice, odbočka
- úspora 33384 km ročně

Linka 15 (autobus)
- v So + Ne obsluhuje polookružně i Čivice (za a-14), nárůst cca 2 km/spoj = 1664 za rok

Linka 16 (autobus)
- v So + Ne zrušena, Cihelnu obsluhuje autobus na kurzu 3.4 v trase Stavařov - Cihelna - Poděbradská (mimo Hradeckou) s intervalem 1 hodina. Spoje na Kunětickou Horu a Němčice zajistí bus z a-6 (viz výše) z Ohrazenic přes Staré Hradiště.
- úspora 29536 km ročně, 1955 hodin

Linka 17 (autobus)
- beze změn

Linka 18 (autobus)
- v so + ne zrušena, obsluha Dražkovic linkou a-10, obsluha Černé u B. autobusem na kurzu 3.4 (interval 120 minut)
- úspora 37128 km, 1934 hodin

Linka 19 (autobus)
- zajistí a-9

Linka 22 (autobus)
- zajistí a-10

Linkz 23, 24 (autobus)
- bez zásadních změn

Linka 28 (autobus)
- o víkendu zrušena, v Pd koordinace s a-12

Linka Úspora km Úspora hodin
1 40040 1456
2 26364 1768
3 -4160
4 15184 2080
5 36192 3952
6 -3150
7 31200 2080
8 39520
9 24336
10
11 7800
12 78000 4000
13 21320 1872
14 33384 1893
15 -1664
16 29536 1955
17
18 37128 1934
19 12688 676
22 11440 680
23
24
28 19136 1736
Celkem 454294 26082

To je vše. A na interval ve špičce se nemusí sáhnout.

aktualizace této stránky: 27.05.2016 , http://www.trolejbus.cz