Fotogalerie trolejbusů 21Tr zde
Unifikovaný nátěr na trolejbusu 397
evid. číslo | typ | zařazen | vyřazen | výrobní číslo | pozn. |
385 | 21Tr | 2001 | 2018 | 12921 | r.v. 2000, prod. Brno |
386 | 21Tr | 2001 | 6/2018 | 12977 | |
387 | 21Tr | 2001 | 6/2018 | 12978 | |
388 | 21Tr | 2002 | 6/2018 | 13025 | |
389 | 21Tr | 2002 | 6/2018 | 13026 | |
390 | 21Tr | 2002 | 6/2018 | 13055 | 9-10/2002 v Maďarsku |
391 | 21Tr | 2002 | 6/2018 | 13056 | |
392 | 21Tr | 2003 | 2021 | 13097 | |
393 | 21Tr | 2003 | 2019 | 13098 | |
394 | 21Tr | 2003 | 2019 | 13112 | |
395 | 21Tr | 2003 | 2021 | 13113 | |
396 | 21Tr | 2004 | 2019 | 13114 | |
397 | 21Tr | 2004 | 2021 | 13115 | |
398 | 21Tr | 2004 | 2020 | 13116 | |
399 | 21Tr | 2004 | - | 13117 | uvažuje se o renovaci |
Trolejbusy Škoda 21Tr jsou moderní vozidla se samonosnou
karosérií a s protiskluzovou podlahou ve třech úrovních :
a) 395 mm – od přední části vozu až za druhé dveře
b) 560 mm – zadní část vozu včetně třetích dveří
c) 760 mm – pro sedící cestující od druhých dveří až k zadní stěně.
Výška prvního schodu je maximálně 345 mm na vozovkou a není závislá na zatížení vozu. Řidič tuto výšku může v zastávce ještě snížit o dalších 60 mm pomocí naklápění, tzv. kneelingu. Troje dvojdílné prosklené elektropneumatické dveře se otvírají dovnitř s možností ovládání cestujícími ve stanici. Vozy používají informačního systému BUSE s venkovními panely na bázi zelených LED diod.
Hlavní technické údaje :
délka přes nárazníky 11 760 mm
maximální šířka skříně 2 500 mm
maximální výška skříně 2 500 mm
maximální výška trolejbusu 3 365 mm se spuštěnými a zajištěnými sběrači
rozvor náprav 5 700 mm
pohotovostní hmotnost 10 950 kg ± 3%
počet míst k sezení 26
počet míst k stání 60 (cca 7 osob/m²)
nejvyšší provozní rychlost 65 km/h
Přední náprava má nezávisle zavěšená kola (systém GIRLING). U všech pardubických trolejbusů tohoto typu je zadní tuhá náprava v provedení Rába řady AU. Vypružení vozu je pneumatické. Hydraulické servořízení je v provedení s kuličkovou maticí a ozubeným převodem na hlavní páku. Centrální mazání u našich vozů je systému Tribos. Stejnosměrný sériový motor o jmenovitém výkonu 140 kW je napájen prostřednictvím pulsního měniče. Jízdní pedál je umístěn zcela vpravo. Část elektrovýzbroje je umístěna ve schránách na střeše v zadní části vozu.
Trolejbus je vybaven těmito druhy brzd :
a) provozní elektrodynamická nezávislá (bez rekuperace) – jediný společný
pedál,
b) havarijní pneumatická, dvouokruhová (1.okruh zadní náprava, 2. přední
náprava), bubnová působí na všechna kola – nemá samostatný pedál (viz a),
c) nouzová – v případě poruchy jednoho okruhu brzdí zbývající okruh,
d) zajišťovací (parkovací) působí na zadní kola – ovládá se ventilem u řidiče,
e) staniční brzda – v případě její aktivace není třeba v době stání ve stanici
držet pedál brzdy ani spouštět brzdu parkovací – brzdící účinek se ruší
sešlápnutím jízdního pedálu.
Jako zdroj napájení 24V pro pomocné obvody a dobíjení baterií a 3 x 380 V pro pomocné motory slouží statický měnič ALSTOM řady SMT, který byl poprvé použit právě u našeho trolejbusu 385. Tento měnič je umístěn v zadní schráně vozu. Ve zmíněných prostorách jsou současně s měničem také pružinové stahováky Railtech v provedení jako pravý a levý. Provazy od nich jsou vedeny přes dvě rolny a štěrbinami pod zadním oknem vystupují vzhůru k lehkým sběračům ESKO. Stahováky se natahují pomocí ráčny s nástavcem skrz malé otvory v zadním čele. Větší otvory slouží ke zpřístupnění aretačních kliček. Trolejbusy Škoda 21Tr jsou vybaveny množstvím elektronických prvků, ovládacích i diagnostických. Řadu hodnot a parametrů lze naprogramovat. Uvést takový trolejbus do provozu před výjezdem na trať se v mnohém podobá startování složitého počítače.
První trolejbus Škoda 21Tr pro Pardubice byl převzat na konci roku 2000 s tím, že zůstane ve výrobním závodě za účelem zkoušek nových prvků (měnič, zadní náprava apod.). Dne 18.2.2001 tento vůz dorazil na vagónu do Pardubic a o tři dny později poprvé vyjel do ulic. Nařízený zkušební provoz bez cestujících skončil v březnu. Dne 26.3. byl tento moderní trolejbus poprvé nasazen na linku (číslo 3). K zařazení do účetní evidence však došlo až v červenci 2001 po uzavření všech procesů spojených s definitivním získáním všech potřebných dokladů o způsobilosti k provozu.
Fotogalerie trolejbusů 21Tr zde
aktualizace této stránky: 01.06.2022 , http://www.trolejbus.cz