Vozový park DpmP a.s. - trolejbusy Škoda 21Tr

Trolejbus.cz > MHD Pardubice > Přehled vozidel > Š 21Tr

Fotogalerie trolejbusů 21Tr zde

Unifikovaný nátěr na trolejbusu 397

evid. číslo typ zařazen vyřazen výrobní číslo pozn.
385 21Tr 2001 2018 12921   r.v. 2000, prod. Brno
386 21Tr 2001 6/2018 12977  
387 21Tr 2001 6/2018 12978  
388 21Tr 2002 6/2018 13025  
389 21Tr 2002 6/2018 13026  
390 21Tr 2002 6/2018 13055 9-10/2002 v Maďarsku
391 21Tr 2002 6/2018 13056  
392 21Tr 2003 2021 13097  
393 21Tr 2003 2019 13098  
394 21Tr 2003 2019 13112
395 21Tr 2003 2021 13113
396 21Tr 2004 2019 13114  
397 21Tr 2004 2021 13115  
398 21Tr 2004 2020 13116  
399 21Tr 2004 - 13117 uvažuje se o renovaci

Trolejbusy Škoda 21Tr jsou moderní vozidla se samonosnou karosérií a s protiskluzovou podlahou ve třech úrovních :
a) 395 mm – od přední části vozu až za druhé dveře
b) 560 mm – zadní část vozu včetně třetích dveří
c) 760 mm – pro sedící cestující od druhých dveří až k zadní stěně.

Výška prvního schodu je maximálně 345 mm na vozovkou a není závislá na zatížení vozu. Řidič tuto výšku může v zastávce ještě snížit o dalších 60 mm pomocí naklápění, tzv. kneelingu. Troje dvojdílné prosklené elektropneumatické dveře se otvírají dovnitř s možností ovládání cestujícími ve stanici. Vozy používají informačního systému BUSE s venkovními panely na bázi zelených LED diod.

Hlavní technické údaje :
délka přes nárazníky 11 760 mm
maximální šířka skříně 2 500 mm
maximální výška skříně 2 500 mm
maximální výška trolejbusu 3 365 mm se spuštěnými a zajištěnými sběrači
rozvor náprav 5 700 mm
pohotovostní hmotnost 10 950 kg ± 3%
počet míst k sezení 26
počet míst k stání 60 (cca 7 osob/m²)
nejvyšší provozní rychlost 65 km/h

Přední náprava má nezávisle zavěšená kola (systém GIRLING). U všech pardubických trolejbusů tohoto typu je zadní tuhá náprava v provedení Rába řady AU. Vypružení vozu je pneumatické. Hydraulické servořízení je v provedení s kuličkovou maticí a ozubeným převodem na hlavní páku. Centrální mazání u našich vozů je systému Tribos. Stejnosměrný sériový motor o jmenovitém výkonu 140 kW je napájen prostřednictvím pulsního měniče. Jízdní pedál je umístěn zcela vpravo. Část elektrovýzbroje je umístěna ve schránách na střeše v zadní části vozu.

Trolejbus je vybaven těmito druhy brzd :
a) provozní elektrodynamická nezávislá (bez rekuperace) – jediný společný pedál,
b) havarijní pneumatická, dvouokruhová (1.okruh zadní náprava, 2. přední náprava), bubnová působí na všechna kola – nemá samostatný pedál (viz a),
c) nouzová – v případě poruchy jednoho okruhu brzdí zbývající okruh,
d) zajišťovací (parkovací) působí na zadní kola – ovládá se ventilem u řidiče,
e) staniční brzda – v případě její aktivace není třeba v době stání ve stanici držet pedál brzdy ani spouštět brzdu parkovací – brzdící účinek se ruší sešlápnutím jízdního pedálu.

Jako zdroj napájení 24V pro pomocné obvody a dobíjení baterií a 3 x 380 V pro pomocné motory slouží statický měnič ALSTOM řady SMT, který byl poprvé použit právě u našeho trolejbusu 385. Tento měnič je umístěn v zadní schráně vozu. Ve zmíněných prostorách jsou současně s měničem také pružinové stahováky Railtech v provedení jako pravý a levý. Provazy od nich jsou vedeny přes dvě rolny a štěrbinami pod zadním oknem vystupují vzhůru k lehkým sběračům ESKO. Stahováky se natahují pomocí ráčny s nástavcem skrz malé otvory v zadním čele. Větší otvory slouží ke zpřístupnění aretačních kliček. Trolejbusy Škoda 21Tr jsou vybaveny množstvím elektronických prvků, ovládacích i diagnostických. Řadu hodnot a parametrů lze naprogramovat. Uvést takový trolejbus do provozu před výjezdem na trať se v mnohém podobá startování složitého počítače.

První trolejbus Škoda 21Tr pro Pardubice byl převzat na konci roku 2000 s tím, že zůstane ve výrobním závodě za účelem zkoušek nových prvků (měnič, zadní náprava apod.). Dne 18.2.2001 tento vůz dorazil na vagónu do Pardubic a o tři dny později poprvé vyjel do ulic. Nařízený zkušební provoz bez cestujících skončil v březnu. Dne 26.3. byl tento moderní trolejbus poprvé nasazen na linku (číslo 3). K zařazení do účetní evidence však došlo až v červenci 2001 po uzavření všech procesů spojených s definitivním získáním všech potřebných dokladů o způsobilosti k provozu.

Fotogalerie trolejbusů 21Tr zde

>> na začátek stránky <<

aktualizace této stránky: 01.06.2022 , http://www.trolejbus.cz