Vozový park DpmP a.s. - trolejbusy Škoda 8Tr

Trolejbus.cz > MHD Pardubice > Přehled vozidel > Š 8Tr


Trolejbus číslo 128

Ve druhé polovině padesátých let zahájila plzeňská Škodovka výrobu trolejbusů řady 8 Tr. Jejich karosérie a mechanická část byly téměř shodné s předchozím typem 7Tr, leč elektrovýzbroj byla mnohem jednodušší. Díky tomu vznikla velmi spolehlivá vozidla, která mohla být vyráběna ve větších sériích. Z celkového množství 742 ks jich bylo v letech 1956 až 1961 exportováno 485 do Číny, Gruzie, Litvy, Lotyšska, NDR, Polska, Rumunska a Ukrajiny. Od roku 1960 byla výroba trolejbusů přemístěna do nového závodu Škoda Ostrov nad Ohří.

evid. číslo typ zařazen vyřazen výrobní číslo pozn. foto
123II 8Tr12 1961 1973 881  

124II 8Tr3 1957 1971 260  

125 8Tr3 1957 1972 259  

126 8Tr4 1957 1972 284  

127 8Tr4 1957 1972 386  

128 8Tr5 1958 1972 309  

129 8Tr8 1959 1972 516  

130 8Tr8 1959 1973 517  

131 8Tr8 1959 1972 566  

132 8Tr8 1959 1972 567  

133 8Tr8 1959 1973 568  

134 8Tr8 1959 1973 569  

135 8Tr9 1960 1973 692 vrak - Moravanský

136 8Tr9 1960 1973 693  

136II 8Tr9 1998 - 590 v rekonstrukci, ex Praha 9493
na voze bude číslo 136,
účetní označení je 302.


Trolejbus 132

Trolejbus 136

Původní podoba stále renovovaného trolejbusu ex DP Praha 493

Na trolejbusy Škoda 8Tr se od typu 7Tr navenek lišily jen v detailech. Výkyvné ukazatele směru byly nahrazeny světelnými blinkry, chyběly transparenty nad zadními dveřmi, na předních dvířkách nebyly vodorovné prolisy mezi světlomety, u posledních sérií zmizely i boční ochranné lišty, podlaha interiéru byla pokryta profilovaným gumovým kobercem a znak Leninových závodů byl nahrazen hliníkovým logem okřídleného šípu. Pedály jízdy a elektrodynamické brzdy působily přímo na jednoduchý malý kontrolér, který řídil chod stykačů bez jakýchkoliv omezení. Jízdních stupňů bylo 11, brzdových 9.

V letech 1957 až 1961 zakoupil DP Pardubice celkem 14 nových vozidel tohoto typu ze šesti výrobních sérií. Pro jednoduchost a spolehlivost byly tyto vozy velmi oblíbeny u řidičů i údržbářů. Jejich průměrná životnost však nepřesáhla 14 let. Jejich osud v Pardubicích zpečetily masivní dodávky ještě spolehlivějších trolejbusů Škoda 9Tr na přelomu 60. a 70.let. Osmičky se proto nedočkaly ani žádných rekonstrukcí jako v jiných městech, kde sloužily o mnoho let déle. V létě roku 1989 se v Pardubicích objevila opět jedna Škoda 8Tr. Pracovníci Muzea MHD v Praze, kde poslední trolejbusová trať zanikla v roce 1972, u nás zkoušeli jeden ze svých exponátů. Jednalo se o trolejbus číslo 494 patřící k 9.výrobní sérii. Vzorně opravený vůz byl středem zasloužené pozornosti a najezdil mnoho kilometrů po pardubické trolejové síti. Tehdy však ještě nebyla vhodná atmosféra k tomu, aby si i náš podnik opatřil podobný historický exponát, ač vyřazených trolejbusů 7 a 8Tr bylo možno v té době nalézt v okolí města celou řadu. Když pak v roce 1998 padlo rozhodnutí opatřit si takovýto historický exponát, vraky původních pardubických osmiček již téměř neexistovaly nebo byly v dezolátním stavu. Proto jsme uvítali možnost získat stejný vůz, který původně jezdil v Praze. Trolejbus číslo 9493 byl vyroben v roce 1960 a po vyřazení z provozu na podzim 1972 byl prodán soukromé osobě do Šebestěnic v okrese Kutná Hora. Zde stál na zahradě až do roku 1997, kdy byl přemístěn do Záborné na Jihlavsku. Dne 1.4.1998 byl odtud přetažen do Pardubic, kde na něm byly zahájeny renovační práce. Ty se však vlečou do dnešního dne a k dokončení opravy ještě stále není blízko. K tomuto vozu by se nejlépe hodila pardubická evidenční čísla 135 nebo 136. Ta ale nyní patří autobusům. Proto bylo zvoleno účetní označení 302 s tím, že na voze bude číslo 136 (vrak vozu 135 dosud stojí v zahradě nedaleko Moravan). Nátěr karosérie však byl zvolen v původním pražském stylu.

Poznámka: fotografií lze na webu najít víc, odkazy zde jsou jen na vybrané kvalitnější fotky. Další jsou k nalezení v rubrice Zajímavosti, případně Vraky

>> na začátek stránky <<

aktualizace této stránky: 26.12.2008 , http://www.trolejbus.cz