Poznámky - kliknutím
na odkaz na poznámku v textu otevře se stránka s poznámkami, pokud nad
odkazem pouze podržíte myš, dle vašeho prohlížeče se zobrazí text
poznámky v "bublině"
Vlastní technická zpráva
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Dráha tato jest veskrz jednokolejná a sloužiti má jednak ku dopravě
osob i zboží mezi nádražím priv. spol. c.k. státních drah v Pardubicích,
městem Pardubicemi, Sezemicemi a obcemi ku dráze přilehlými, a za druhé
sloužiti má co městská tranway (viz
pozn.čís.1) města Pardubic, jež po
celé délce protíná.
Počáteční stanice dráhy této seřízena bude v ulici Nádražní proti
nádraží priv.spol. c.k. státních drah v Pardubicích. Procházejíc pak
dráha ulicí Nádražní zabýhá (viz
pozn.čís.2) obloukem R=20 m do třídy
Alžbětiny, kdež v km 0.6/7 (rukou přepsáno na 0.5) nachází se 2.
stanice „Smilova ul.“. Obloukem R=75 a 100 m vchází pak ze Zeleného
předměstí do Královské třídy, kdež v km 0.9 – 1.9 (viz
pozn.čís.3)
umístěna 3. stanice „Veselka“. Procházejíce přímým směrem třídu
Královskou, překračuje v km 1.3/4 levé rameno řeky Chrudimky na nádraží
(viz
pozn.čís.4), z tohoto pak obloukem R=25 dostane se do ulice vedoucí
na náměstí Hlavní (viz pozn.čís.5), jež teprve zbouráním domů zřízena býti má. Přímým směrem není možno dostati se na Hlavní náměstí proto,
poněvadž Zelená brána, jíž by se projíti musilo , nemá potřebné
světlosti, jaké dráha vyžaduje.
V km 1.5/6 nachází se 4.stanice „Hlavní náměstí“, načež vchází dráha
obloukem R=25 m do Pernštýnské ulice a z této obloukem R=25 m (rukou
opraveno na 20 m) do ulice Arnoštovy, touto přichází činíc oblouky
R=80 a 100 m (rukou opraveno na 90 m) na Bělobranské náměstí,
kdež zřízena 5. stanice „Bělobranské náměstí“; odtud zahýbajíc obl. R=75
m (rukou opraveno na 70 m) na most, překračuje řeku Chrudimku.
Obloukem R=40 m přijde do ulice Mezimosty, kdež opětně překračuje 2
menší mosty a činíc zde záhyb o R=130 m vchází obl. R=26 a 70 m na
zemskou silnici vedoucí do Sezemic.
V místě tomto v km 2.1/2 stanovena 6. stanice „u Židova“ (rukou
opraveno „na Haldě“) odtud vedena jest dráha po silnici z pravidla
stále kolem banketu, majíc nejmenší zakřivení R=80 (rukou opraveno na
120), v km 3.7/8 (rukou opraveno na 2.2/4), v km 2.8/9 (rukou
opraveno na 2.9/3.0) odbočuje v pravo kolej do vozového parku (viz
pozn.čís.6).
V km 2.5/6 seřízena jest stanice č.7 „na Haldě“ (rukou opraveno „u
Židova“). Další pak 8. stanice „Donucovací pracovna“ nalézá se v km
3.5/6 proti budově téhož jména a seřízena jest při ní výhybková
kolejnice (viz pozn.čís.7). V km 4.6/7 stanovena 9. stanice „Bělobranská
dubina“; další stanice „Počáplí“ (viz
pozn.čís.8) nachází se ve vsi
téhož jména v km 6.3/4.
Překračujíc pak dráha v km 7.7 řeku Loučnou a v km 7.9 – 8 potok
Lodrantku, zahýbá na pravo obl. R=20 m do ulice ....... v Sezemicích, z
této pak obl. R=35 m v levo do ulice ....... (viz
pozn.čís.9) a
překonávajíc v místech těchto maximální na trati se vyskytující stoupání
38 % (viz
pozn.čís.10), vchází na hlavní náměstí; z tohoto pak vede dále
na silnici k Novým Holicům, končí 13. stanicí „Jatky“, majíc 8.9 km
celkové délky. Mimo tuto poslední stanici zřízeny jsou v Sezemicích
stanice č.11 „Sezemice“ v km 7.9 – 8 (rukou opraveno na 7.5/6) a
stanice č.12 „Sezemice město“ v km 8.4/5 na Hlavní náměstí (vše za
č.12 škrtnuto a rukou opraveno na „Malé náměstí“ v km 8.0/1 a stanice 13
„na Vrších“ v km 8.4/5) (viz
pozn.čís.11).
Vrchní stavba.
&&&&&&&&&&&
Tato sestává ze žlábkových kolejnic s podchycenými styky o váze
kolejnice na 1 b.m. 28.20 kg.
Kolejnice jsou mezi sebou spojeny příčnými železnými rozpěnami na
způsob jak u drah městských a uloženy jsou po celé délce tratě na dobrém
štěrkovém loži, vedeny jsouce, pokud se na zemské silnici nalézají, z
pravidla po okraji silnice, aby pojíždějící motorové vozy dopravě po
nápravě co nejméně překážely a naopak touto zdržovány nebyly.
Jelikož použito bude kolejnic co zpětného vedení, budou na stycích
spojeny přinýtovanými měděnými pozinkovanými třmeny, za každým pak 10
(viz
pozn.čís.12) stykem spojeny budou protilehlé kolejnice měděnou
sponkou příční.
Výhybkové kolejnice (viz
pozn.čís.13) uspořádány budou na počátku a
na konci tratě, mimo to bude jedna výhybková kolej ve stanici
„Donucovací pracovna“ v km 3.5/6. Délka výhybkové koleje vystačí pro 2
vozy.
Minimální poloměr zakřivení na trati se vyskytující byl by 20 m.
Výhybky jsou veskrz pérové a nepotřebují žádné obsluhy (viz
pozn.čís.14).
Vedení dotykové,
&&&&&&&&&&&&
sestává z jedné tvrdé měděné trolleye o průměru 8 mm, upevněné
isolovaně ve výši 5.5 m nad kolejnicemi a sice uvnitř města jednak na
příčných ocelových drátech zachycených pomocí roset a tlumičů na zdi
domů neb na železné sloupy, jednak na železných ozdobných sloupech
jednoramenných.
Mimo město použito jest dřevěných hoblovaných impregnovaných sloupů
se železnými rameny. Isolace od země jest veskrz dvojnásobná. Vedení
seřízeno jest pro kontaktní ústrojí kladkové.
V křižovatkách s vedením telefonním, telegrafním nebo světelných,
opatřena jest trolley ochrannými lištami dřevěnými, v příhodných místech
pak a ve výhybkách jest ocelovým drátem řádně zakotvena.
Proti atmosferickým výbojům chráněno jest vedení cca v každém 1 km
účinnými růžkovými bleskosvody, upevněnými na sloupech vedení.
Jelikož použito bude značného proudového napětí 1200 Voltů pro vůz,
jest možno obejíti se bez jakéhokoliv napajecího vedení.
Přívod a odvod proudu ze stávající elektrárny v Pardubicích v Karlově
ulici (viz
pozn.čís.15) ku trolleyi obstarávají 2 pancéřové podzemní
kabely průřezu à 95 mm2, jež kladeny jsou ulicí Karlovou a Jindřišskou a
připojují se na Královské třídě v km 1.3 jeden na trolley, druhý na
kolejnice dráhy.
V případu, když by zabíral 1 plně zatížený motorový vůz s přívěsným
vozem nákladním na konci tratě v Sezemicích, jeden plně zatížený
motorový vůz pak ve stanici „Donucovací pracovna“, tedy uprostřed skorem,
činily by maximální ztráty ve Voltech na konci tratě v Sezemicích cca 17
%.
Dopravní prostředky.
&&&&&&&&&&&&&&&
Jako dopravních prostředků použito bude 3 motorových vozů uzavřených
pro rozchod kolejnic 1 m, s rejdovými nápravami, o průměru kol 800 mm, s
rozvorem náprav 2800 mm, se 16 místy k sezení, 12 ku stání, o váze 7 t
včetně elektrického zařízení. Každý vůz opatřen bude 2 elektromotory pro
600 Volt napětí à 20 HP normální výkonnosti při rychlosti 13 km za
hodinu.
Ku dopravě zboží sloužiti budou 3 vozy nákladní přívěsné o vlastní
váze 3 t a nosnosti 5 t.
Vozový park (viz pozn.čís.16) seřízen bude po pravé straně tratě za
Pardubicemi v km 2.8/9 (viz
pozn.čís.17) s příslušnou odbočkovou kolejí.