Archiv stránek trolejbusu 353

Trolejbus.cz > Novinky ze stránek trolejbusu 353 > Archiv
8. ledna 2005 - Více o autobusu 177 a něco o SORu
Upřesnění informací o novém autobusu Citybus ev. č. 177. Jedná se autobus typu City B.PS09D1, výrobního čísla 591. Rok výroby je 2003, registrace v Pardubicích proběhla v prosinci 2004 a dle TP je první v ČR. Pravděpodobně měl dosud pouze zkušební značky. Podle jedněch informací je to bývalý předváděcí autobus Karosy, podle jiných byl vyroben pro Maďarsko a tam ho odběratel neodebral. Pravděpodobnější je první varianta, protože bus má už najeto přes 10000 km. Autobus má mnoho odlišností od ostatních Citybusů v Pardubicích. Zásadní změnou je zamontovaná převodovka ZF (místo standardní VOITH) s celkem 6 ovládacími tlačítky (1-2-3-D-N-R). Autobus má oddíl pro cestující přibližně v provedení jako vozy 168-173, ale i zde se liší. Místo malých vyklápěcích okének má velká posuvná okna. Kabina řidiče je větší a má dveře v tzv. protiteroristickém provedení. To znamená, že pokud si je řidič zabouchne, už se dovnitř bez klíče nedostane :-). V otevřené poloze jsou dveře zafixovat k prvnímu madlu za předními dveřmi. Odlišná jsou i madla v předních dveřích - vpředu je mrtvý prostor mezi madly a palubkou. Nezvyklé je i vybavení kabiny - místo obvyklého tachometru je zde tachograf kombinovaný s otáčkoměrem. Autobus je dokonce vybaven teploměrem chladící kapaliny, což je věc, kterou se už mnoho výrobců vůbec nezatěžuje a omezují se na pouho kontrolku přehřátí. O ovládání převodovky už jsem psal, jiné je i ovládání staniční brzdy - místo obvyklé páky je to pouze kolébkový přepínač vedle vypínačů dveří. Doufejme, že právě popsané atypické prvky nezpůsobí, že tenhle bus si moc nezajezdí. Jeho fotka od kolegy Petráska je na jeho stránce ve fotogalerii. Jsou tam i tři záběry na odlišnosti - omluvte kvalitu, je to focený webkamerkou z teleshoppingu :-).
A něco málo o SORu - celkem si ho řidiči chválí, mají ovšem dva postřehy. Za prvé - ačkoliv má bus 4 dveře, důchodci lezou zcela intuitivné do posledních, jediných kde není nízká podlaha. A za druhé - aby mohl SOR jezdit i na Masarykovo náměstí k novým vysokým obrubníkům, musela se přestavit výška vozu. Jinak dřel dveřmi o zem. Není to nový problém - vždyť na železnici už po roce 1945 musel přestat jezdit Stříbrný šíp na rychlících, protože jeho vyklápěcí schody se nevešly k moderním nástupištím. Jenom detail - píše rok 2005 a téměř na všechno jsou normy. Na nástupiště a dveře asi ne...


 Kategorie: Z provozu| JR | 19:34 | odkaz

Stránky trolejbusu 353, nejen o trolejbusech - http://www.trolejbus.cz