28. března 2006 - Trolejbusové pasti
Myslel jsem si, že nebudu mít čas na aktuality, ale mejlová schránka přetéká informacemi. Tady jsou trolejbusové pasti od Lp:
V současné sobě se na trolejovém vedení v Pardubicích nacházejí místa, kam sice lze trolejbusem zajet, ale zpět již zpravidla není jiného návratu než za tahačem nebo po riskantní manipulaci se sběrači.
Past číslo 1 (trvalá) - Sladkovského ulice směr od třídy Míru
Trolejová stopa ze třídy Míru k Sukově třídě slouží již několik let jen jako napájecí vedení. Je však sjízdná včetně všech křížení u lékárny. Trolejbus, který na třídě Míru přesadí sběrače a odbočí vlevo do Sladkovského ulice, dojede na provizorní kruhový objezd, kde sjízdný úsek končí. Při správném najetí do křižovatky lze ručně přesadit sběrače a pokračovat vpravo směrem k divadlu. Po dobu manipulace však bude kruhový objezd na nezanedbatelnou dobu zcela ucpán. V době, kdy zde kruhový objezd zrovna není, jde při takovéto manipulaci doslova o život.
Past číslo 2 (střednědobá) - Sukova třída ve směru od náměstí Republiky
Po dobu uzavírky Wonkova mostu a během rekonstrukce křižovatky u ČEZ arény se trolejbus, který sem omylem zabloudí, dostane hladce až do zastávky Sukova. Mantinely provizorního kruhového objezdu byly nedávno posunuty tak, že další jízda je možná jen s určitou dávkou štěstí. Boční vychýlení sběračů bude opravdu veliké. Pokud se podaří projet, nastávají dvě možnosti. Buď se někdo "pověsí na provazy" a odbočíme vlevo setrvačností do Sladkovského ulice nebo pojedeme rovně a zůstaneme zachyceni za děličem, kde je kousek vedení bez proudu a pak již nic. Až bude dokončena trolejová křižovatka u arény, tato past zmizí. Bude totiž možné odbočit vlevo na Masarykovo náměstí. Pokud by trolejbus sveřepě pokračoval vpravo k mostu, přijede na konec troleje, který se až do podzimu bude nalézat hned za mechanickou výhybkou (viz past číslo 5).
Past číslo 3 (střednědobá) - Hradecká ulice od Stavařova k Wonkovu mostu
Obě trolejové stopy, tam i zpět, jsou pod napětím. Je to též mj. jakési opatření proti zlodějům. Trolejbus může zajet až několik desítek metrů před zastávku Zimní stadion. Zde vedení končí. Cesta zpět na tyči. Otáčet se přes čtyři pruhy setrvačností s pomocníkem "zavěšeným na provazech" by bylo velikým riskem a pravděpodobně by se ani nepodařilo.
Past číslo 4 (krátkodobá) - Masarykovo náměstí
První dny rekonstrukce trolejové křižovatky u arény bude každý trolejbus, který vjede na Masarykovo náměstí, ať od Palackého, ze 17.listopadu nebo ze třídy Míru, zachycen za děliči před zastávkou. Od středy 29.3.2006 bude možné pokračovat po jedné stopě do Sukovy třídy (viz též past číslo 5).
Past číslo 5 (budoucí, střednědobá) - Hradecká ulice od centra k Wonkovu mostu
Po dokončení rekonstrukce trolejové křižovatky u arény zůstane odpojeno trolejové vedení před Wonkův most. Trolejbus, který by se pokoušel dostat k mostu z Masarykova náměstí nebo ze Sukovy třídy (viz též past číslo 2), dojede pouze za mechanickou výhybku. Zde zatím vedení skončí. Pokud již bude za výhybkou, nezbude, než zavolat tahač. Couvání totiž nepřipadá v úvahu.
Dočasné schéma vedení v centru města
V současné sobě se na trolejovém vedení v Pardubicích nacházejí místa, kam sice lze trolejbusem zajet, ale zpět již zpravidla není jiného návratu než za tahačem nebo po riskantní manipulaci se sběrači.
Past číslo 1 (trvalá) - Sladkovského ulice směr od třídy Míru
Trolejová stopa ze třídy Míru k Sukově třídě slouží již několik let jen jako napájecí vedení. Je však sjízdná včetně všech křížení u lékárny. Trolejbus, který na třídě Míru přesadí sběrače a odbočí vlevo do Sladkovského ulice, dojede na provizorní kruhový objezd, kde sjízdný úsek končí. Při správném najetí do křižovatky lze ručně přesadit sběrače a pokračovat vpravo směrem k divadlu. Po dobu manipulace však bude kruhový objezd na nezanedbatelnou dobu zcela ucpán. V době, kdy zde kruhový objezd zrovna není, jde při takovéto manipulaci doslova o život.
Past číslo 2 (střednědobá) - Sukova třída ve směru od náměstí Republiky
Po dobu uzavírky Wonkova mostu a během rekonstrukce křižovatky u ČEZ arény se trolejbus, který sem omylem zabloudí, dostane hladce až do zastávky Sukova. Mantinely provizorního kruhového objezdu byly nedávno posunuty tak, že další jízda je možná jen s určitou dávkou štěstí. Boční vychýlení sběračů bude opravdu veliké. Pokud se podaří projet, nastávají dvě možnosti. Buď se někdo "pověsí na provazy" a odbočíme vlevo setrvačností do Sladkovského ulice nebo pojedeme rovně a zůstaneme zachyceni za děličem, kde je kousek vedení bez proudu a pak již nic. Až bude dokončena trolejová křižovatka u arény, tato past zmizí. Bude totiž možné odbočit vlevo na Masarykovo náměstí. Pokud by trolejbus sveřepě pokračoval vpravo k mostu, přijede na konec troleje, který se až do podzimu bude nalézat hned za mechanickou výhybkou (viz past číslo 5).
Past číslo 3 (střednědobá) - Hradecká ulice od Stavařova k Wonkovu mostu
Obě trolejové stopy, tam i zpět, jsou pod napětím. Je to též mj. jakési opatření proti zlodějům. Trolejbus může zajet až několik desítek metrů před zastávku Zimní stadion. Zde vedení končí. Cesta zpět na tyči. Otáčet se přes čtyři pruhy setrvačností s pomocníkem "zavěšeným na provazech" by bylo velikým riskem a pravděpodobně by se ani nepodařilo.
Past číslo 4 (krátkodobá) - Masarykovo náměstí
První dny rekonstrukce trolejové křižovatky u arény bude každý trolejbus, který vjede na Masarykovo náměstí, ať od Palackého, ze 17.listopadu nebo ze třídy Míru, zachycen za děliči před zastávkou. Od středy 29.3.2006 bude možné pokračovat po jedné stopě do Sukovy třídy (viz též past číslo 5).
Past číslo 5 (budoucí, střednědobá) - Hradecká ulice od centra k Wonkovu mostu
Po dokončení rekonstrukce trolejové křižovatky u arény zůstane odpojeno trolejové vedení před Wonkův most. Trolejbus, který by se pokoušel dostat k mostu z Masarykova náměstí nebo ze Sukovy třídy (viz též past číslo 2), dojede pouze za mechanickou výhybku. Zde zatím vedení skončí. Pokud již bude za výhybkou, nezbude, než zavolat tahač. Couvání totiž nepřipadá v úvahu.
Dočasné schéma vedení v centru města
27.3.2006©Ing.Ladislav Podivín