30. května 2007 - Plíživá Railtechizace
V posledních měsících se zvýšil počet trolejbusů 14Tr vybavených moderními stahováky značky Railtech. Bylo to možné díky tomu, že při odesílání již jednou recyklovaných čtrnáctek do Plzně se stahováky sundávají (Plzeň montuje potom zcela nové). Tyhle "z druhé ruky" získané stahováky byly prozatím namontovány na trolejbusy 373, 375 a 376. V nejbližší době se ještě namontují na 370 a 374. Při započítání letos plánovaných modernizací dosáhne celkový počet provozních vozů s Railtechy čísla 23 a ty se stanou již převažujícím typem. Klasické stahováky totiž zůstanou už jen na dvanácti provozních trolejbusech (305, 306, 351, 356, 357, 361, 362, 365, 367, 368, 371, 372).
Vozy 14Tr se stahováky Railtech, včetně očekávaných změn letos:
334 (14Tr08, r.v. 1987, GO 1998) odstavený, stahováky demontovány pro použití jinde
340 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999) letos se plánuje modernizace v Plzni
341 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2006)
342 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2000 a 2006)
343 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999) během června 2007 bude odeslán do Plzně na další GO
345 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2006)
346 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2005)
347 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2000 a 2006)
348 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999 a 2007) během června dorazí z GO v Plzni
349 (14Tr13, r.v. 1993, GO 2001)
366 (14Tr10, r.v. 1996) první trolejbus zkušebně dodaný se stahováky Railtech
370 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech budou namontovány v roce 2007
373 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
374 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech budou namontovány v roce 2007
375 (14Tr17, r.v. 1997) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
376 (14Tr17, r.v. 1997) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
377 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
378 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
379 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
380 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
381 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
382 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
383 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
384 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
Dodatečně montované stahováky Railtech na voze 375
Popis funkce stahováků citovaný z knihy kolegy Lp: "Pružinový stahovák má dvě základní funkce. Jemná pružina zajišťuje odvíjení provazu při změnách výšky vedení nebo při bočním vychylování sběrače. Silná pružina se uvádí v činnost při prudším zaškubnutí za provaz (např.při výpadku ze sítě) a zajistí rychlé stažení sběrače pod úroveň trolejového vedení. Po každém zapůsobení musí řidič tuto pružinu natáhnout klikou. Stahováky francouzského typu – Railtech – fungují prakticky stejně. Mají však řadu vylepšení: méně omezují pohyb sběračů, výměnu pružin lze provádět bez nebezpečí zdemolování celé dílny, pro zvýšení bezpečnosti při manipulaci mají aretaci, bez natažení ochranné pružiny nelze nasadit sběrač do sítě, vykazují delší životnost apod. K natažení pružiny slouží malá ráčna, kterou je každý takový vůz vybaven."
Informace v tomto článku použité poskytl kolega Pavel Zedník z těžké údržby trolejbusů.
Vozy 14Tr se stahováky Railtech, včetně očekávaných změn letos:
334 (14Tr08, r.v. 1987, GO 1998) odstavený, stahováky demontovány pro použití jinde
340 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999) letos se plánuje modernizace v Plzni
341 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2006)
342 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2000 a 2006)
343 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999) během června 2007 bude odeslán do Plzně na další GO
345 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2006)
346 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2005)
347 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2000 a 2006)
348 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999 a 2007) během června dorazí z GO v Plzni
349 (14Tr13, r.v. 1993, GO 2001)
366 (14Tr10, r.v. 1996) první trolejbus zkušebně dodaný se stahováky Railtech
370 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech budou namontovány v roce 2007
373 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
374 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech budou namontovány v roce 2007
375 (14Tr17, r.v. 1997) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
376 (14Tr17, r.v. 1997) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
377 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
378 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
379 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
380 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
381 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
382 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
383 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
384 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
Dodatečně montované stahováky Railtech na voze 375
Popis funkce stahováků citovaný z knihy kolegy Lp: "Pružinový stahovák má dvě základní funkce. Jemná pružina zajišťuje odvíjení provazu při změnách výšky vedení nebo při bočním vychylování sběrače. Silná pružina se uvádí v činnost při prudším zaškubnutí za provaz (např.při výpadku ze sítě) a zajistí rychlé stažení sběrače pod úroveň trolejového vedení. Po každém zapůsobení musí řidič tuto pružinu natáhnout klikou. Stahováky francouzského typu – Railtech – fungují prakticky stejně. Mají však řadu vylepšení: méně omezují pohyb sběračů, výměnu pružin lze provádět bez nebezpečí zdemolování celé dílny, pro zvýšení bezpečnosti při manipulaci mají aretaci, bez natažení ochranné pružiny nelze nasadit sběrač do sítě, vykazují delší životnost apod. K natažení pružiny slouží malá ráčna, kterou je každý takový vůz vybaven."
Informace v tomto článku použité poskytl kolega Pavel Zedník z těžké údržby trolejbusů.