Fotogalerie PSHŽD -- Moskvič Klub Pardubice -- Stránky trolejbusu 353 -- PSHŽD -- DPmP a.s. -- Hosting BANAN.CZ
V letních měsících roku 2005 byl u budovaného marketu OBI mezi nádražím a Polabinami vystavěn nový kruhový objezd. Jeho stavba si vyžádala postupně několik přeložek trolejového vedení a nakonec ve dnech 1.-4.9. nepřetržitou trolejbusovou výluku, při niž byl zatrolejován nový objezd. Odpoledne v neděli 4.9.2005 odzkoušely objezd historické trolejbusy 311 a 329. O této akci více zde. Na několika záběrech kolegy Lp přibližujeme stavbu komunikace i vrchního vedení. Fotografií jsem dostal mnohem víc, proto budou další doplněny postupně, jak budu mít čas na jejich zpracování.
Pokud si vzpomínám, OBI se do Pardubic
chystalo proniknout již dříve. Nakonec na tom jejich původně vybraném plácku
vyrostla Hypernova. Tehdy v říjnu 2002 vznikla také nová zastávka MHD Polabiny,
Hypernova, která si spolu s novým parkovištěm vyžádala i místní přeložku
stožárů. Necelé dva roky poté bylo opět zahájeno územní řízení na prodejnu OBI
zahrnující celkem 26 stavebních objektů, mezi nimiž byla i výstavba okružní
křižovatky a úprava trolejového vedení. OBI číslo 2 našlo své nové místo
poněkud severněji.
Když se podívám do některých starších dokumentů, naleznu zde
vytečkovanou podobu plánované komunikace, která dle územního plánu měla
navázat na tzv. rychlodráhu, vést okolo autobusového nádraží a dále na západ.
Autobusové nádraží je ostatně vystavěno tak, aby se mu ten obchvat hezky
vyhnul, a DPmP v roce 1989 až 90 pokládal nové napájecí kabely též s ohledem
na tuto uvažovanou silnici – její přesné vedení znám právě z dokumentace k
těmto kabelům. Asi si ještě dodnes pamatujete na urputné boje, po kterých se
do cesty této autostrády vítězně nacpala benzínová pumpa ESSO. A od letoška to
navíc bude jistit i prodejna OBI. Silnice tedy buď nebude nebo se zanoří do
podzemí.
Ale to jsem poněkud laicky odbočil. Územní rozhodnutí pro
všechny části OBI bylo vydáno v srpnu 2004. Na jeho základě bylo v dubnu 2005
vydáno Magistrátem města Pardubic stavební povolení na všechny objekty s
výjimkou trolejového vedení. To patří do kompetence tzv. speciálního
stavebního úřadu, jímž je Drážní úřad Praha. Ten vydal příslušné stavební
povolení v červnu 2005 poté, co byla v březnu dokončena potřebná projektová
dokumentace. To už byly stavební práce spojené s nasypáváním velkého množství
zeminy na podmáčenou lužní louku v plném proudu.
Přeložka trolejového vedení byla rozdělena do tří etap. V 25.
týdnu během nočních výluk bylo staré vedení nejprve převěšeno na výložníky na
západní straně komunikace tak, aby bylo možno zbourat východní řadu stožárů
stojících v cestě rozšíření vozovky. Poté byly vystavěny potřebné nové stožáry
a na počátku srpna se vedení i s několika výložníky přesunulo k východní
straně silnice na nové rozšíření tak, aby nepřekáželo stavbě kruhového
objezdu. Poslední třetí etapa byla završena v neděli 4.září 2005, kdy
trolejové vedení dosáhlo své definitivní podoby.
Takto popsané to vše vypadá velmi jednoduše. Avšak koordinace
stavby rondelu s trolejbusovým provozem a s přeložkami sítě nás občas doháněla
k šílenství. Naštěstí je nejhorší už za námi. Teď jen doufejme, že se vše
podaří zdárně zkolaudovat a že bude postupně ubývat nebojácných řidičů, kteří
stále ještě občas projedou kruhovým objezdem v protisměru.
text - 6.9.2005©Lp
aktualizace této stránky: 07.09.2021 , http://www.trolejbus.cz