Stránky trolejbusu 353 - nejen o trolejbusech ...
Plně funkční v IE 5.5, Opeře 7.1, Mozille 1.6 a vyšších verzích (doporučeno 1024 x 768 bodů)

Fotogalerie PSHŽD -- Moskvič Klub Pardubice -- Stránky trolejbusu 353 -- PSHŽD -- DPmP a.s. -- Hosting BANAN.CZ

Výstavba kruhového objezdu u OBI 2005

Trolejbus.cz > MHD Pardubice > kruhák OBI

V letních měsících roku 2005 byl u budovaného marketu OBI mezi nádražím a Polabinami vystavěn nový kruhový objezd. Jeho stavba si vyžádala postupně několik přeložek trolejového vedení a nakonec ve dnech 1.-4.9. nepřetržitou trolejbusovou výluku, při niž byl zatrolejován nový objezd. Odpoledne v neděli 4.9.2005 odzkoušely objezd historické trolejbusy 311 a 329. O této akci více zde. Na několika záběrech kolegy Lp přibližujeme stavbu komunikace i vrchního vedení. Fotografií jsem dostal mnohem víc, proto budou další doplněny postupně, jak budu mít čas na jejich zpracování.

Trolejbusové vedení u OBI má zajímavou historii. Zde o ní píše ten nejvíce povolaný,
vedoucí úseku Pevná trakční zařízení DPmP, ing. Ladislav Podivín:

    Pokud si vzpomínám, OBI se do Pardubic chystalo proniknout již dříve. Nakonec na tom jejich původně vybraném plácku vyrostla Hypernova. Tehdy v říjnu 2002 vznikla také nová zastávka MHD Polabiny, Hypernova, která si spolu s novým parkovištěm vyžádala i místní přeložku stožárů. Necelé dva roky poté bylo opět zahájeno územní řízení na prodejnu OBI zahrnující celkem 26 stavebních objektů, mezi nimiž byla i výstavba okružní křižovatky a úprava trolejového vedení. OBI číslo 2 našlo své nové místo poněkud severněji.
    Když se podívám do některých starších dokumentů, naleznu zde vytečkovanou podobu plánované komunikace, která dle územního plánu měla navázat na tzv. rychlodráhu, vést okolo autobusového nádraží a dále na západ. Autobusové nádraží je ostatně vystavěno tak, aby se mu ten obchvat hezky vyhnul, a DPmP v roce 1989 až 90 pokládal nové napájecí kabely též s ohledem na tuto uvažovanou silnici – její přesné vedení znám právě z dokumentace k těmto kabelům. Asi si ještě dodnes pamatujete na urputné boje, po kterých se do cesty této autostrády vítězně nacpala benzínová pumpa ESSO. A od letoška to navíc bude jistit i prodejna OBI. Silnice tedy buď nebude nebo se zanoří do podzemí.
    Ale to jsem poněkud laicky odbočil. Územní rozhodnutí pro všechny části OBI bylo vydáno v srpnu 2004. Na jeho základě bylo v dubnu 2005 vydáno Magistrátem města Pardubic stavební povolení na všechny objekty s výjimkou trolejového vedení. To patří do kompetence tzv. speciálního stavebního úřadu, jímž je Drážní úřad Praha. Ten vydal příslušné stavební povolení v červnu 2005 poté, co byla v březnu dokončena potřebná projektová dokumentace. To už byly stavební práce spojené s nasypáváním velkého množství zeminy na podmáčenou lužní louku v plném proudu.
    Přeložka trolejového vedení byla rozdělena do tří etap. V 25. týdnu během nočních výluk bylo staré vedení nejprve převěšeno na výložníky na západní straně komunikace tak, aby bylo možno zbourat východní řadu stožárů stojících v cestě rozšíření vozovky. Poté byly vystavěny potřebné nové stožáry a na počátku srpna se vedení i s několika výložníky přesunulo k východní straně silnice na nové rozšíření tak, aby nepřekáželo stavbě kruhového objezdu. Poslední třetí etapa byla završena v neděli 4.září 2005, kdy trolejové vedení dosáhlo své definitivní podoby.
    Takto popsané to vše vypadá velmi jednoduše. Avšak koordinace stavby rondelu s trolejbusovým provozem a s přeložkami sítě nás občas doháněla k šílenství. Naštěstí je nejhorší už za námi. Teď jen doufejme, že se vše podaří zdárně zkolaudovat a že bude postupně ubývat nebojácných řidičů, kteří stále ještě občas projedou kruhovým objezdem v protisměru.
text - 6.9.2005©Lp


24.6.2005
foto Lp

17.6.2005
foto Lp

17.6.2005
foto Lp

29.6.2005
foto Lp
Trolejbus 392

21.6.2005
u staveniště OBI
Autobus 156

u OBI
3.9.2005 - foto Lp
Trolejbus 394

První den kruháku OBI
5.9.2005 - foto Lp
Trolejbus 370

První den kruháku OBI
5.9.2005 - foto Lp
Autobus 98

u OBI, za t-13
1.9.2005 - foto TZV

1.9.2005
foto Lp
   

 

aktualizace této stránky: 01.08.2012 , http://www.trolejbus.cz