Základní údaje o tramvajích v Pardubicích a  fotodokumentace:

Na této stránce: Základní data   Další zajímavosti

Informace z těchto stránek čerpalo již spokojených návštěvníků.
Aktualizováno každou chvíli na základě nejnovějších vědeckých poznatků

POZOR - projekt trati do Sezemic od Fr. Křižíka z roku 1906.


Tato část webu je věnovaná památce největšího znalce tramvají v Pardubicích, předčasně zesnulého ing. Karla Fousete.

Zahájení provozu: 20.12.1908 (úsek nádraží - Grand)
Oficiální zahájení: 4.12.1910 (nádraží - Kostelíček)
Rozchod: 760 mm
Oficiální datum ukončení: 30.6.1958
Poslední jízda s cestujícími: 17.8.1958 !!! (při havárii VV trolejbusů)
Vozový park: 6 malých vozů (Křižík 1908-1909), 4 větší (Ganz 1915), 5 vozů rychlodráhy do Rybitví (Královopolská 1939) + několik krátkodobě zapůjčených vozů. Vleky: 4 x Křižík 1909, 5 x Královopolská 1939. Nákladní vozy: 5 x Ringhoffer 1909 (jeden původně poštovní), 4 x vozík na koleje, 1 x cisterna (Tatra 1923).
Největší rozsah provozu: v letech 1939-1944, od roku 1952 nahrazovány trolejbusy, síť zanikla i kvůli zrušení starého pardubického nádraží v letech 1957-1958.

Pozor - možná to bylo všechno jinak ! A jak ? Čtěte náš bonus, neboli fikci na druhou :) .

Rytmická tvůrčí skupina Čížek-Reitmayer zplodila a PSHŽD vydal nákladem vlastním a zanedbatelným pyramidálně-epochální objevnou publikaci "Z historie tramvají v Pardubicích". Publikaci lze získat za pouhých 39,- Kč. Objednávejte si ji v našem e-shopu na adrese www.pshzd.cz/obchudek. Již druhé aktualizované vydání knihy obsahuje množství přesných údajů, výpovědi pamětníků a zajímavé fotografie - některé zde publikujeme. Do tištěné verze se již nedostal bonus, proto si ho můžete stáhnout zde.

Jak vyplynulo z výzkumu autorů, tramvaj jezdila v Pardubicích v letech 1908 až 1958, + - 200 let. Další informace přinášíme zde:

Fotodokumentace zapomenutého tramvajový provozu

Slovníček základních jmen a pojmů kolem pardubických tramvají.

Bokorysy vybraných vozidel

Plán sítě tramvají v Pardubicích

Plánek tratí v dnešní mapě města

Síť tramvají v době největšího provozu - 1940

Přehled linkového vedení

Vzpomínky nestora pardubických tramvajáků Milivoje Pravce

Vzory označníků a označení vozidel


Tato stránka je součástí Stránek trolejbusu 353