Fotogalerie PSHŽD -- Moskvič Klub Pardubice -- Stránky trolejbusu 353 -- PSHŽD -- DPmP a.s. -- Hosting BANAN.CZ
Pardubicemi prochází první koridor, konkrétně trať Praha - Česká Třebová. Kromě této trati z Pardubic vychází trať do Hradce Králové, z níž se v Rosicích nad Labem odpojuje ještě trať do Chrudimi a Havlíčkova Brodu. Kromě toho ulice města samozřejmě křížily i vlečky. Až do počátku moderního provozu MHD v roce 1950 byla naprostá většina křížení úrovňová - s výjimkou podjezdu v dnešní ulici 17. listopadu.
Mapa křížení (170 kB!) - kliknutím zvětšíš
Trať 010
Směrem od Přelouče je prvním křížením již nadjezd místní silnice nad tratí u
rozvodny Opočinek. Několik vybraných spojů linky 15 totiž pokračuje z obce až
k rozvodně právě přes tento nadjezd. Dalším místem křížení linky 15 je potom
nový nadjezd před železniční zastávkou Svítkov. Tento nadjezd v roce 2000
nahradil přejezd na opačném konci zastávky (autobus
112 u přejezdu). Frekventovaným křížením tratě 010 je potom "nadjezd
Paramo", sloužící i jako průtah silnice I/37 městem. Přes západní zhlaví
hlavního nádraží převádí linky 8, 10, 15, 23 a výpomocné spoje do Panasonicu.
Trasa přes nadjezd slouží také jako nejkratší manipulační spojení vozovny a
nádraží. Snaha o výstavbu byť jen manipulační trolejbusové tratě vždy
ztroskotala. Přesto se mnoho trolejbusů na nadjezd podívalo, ale jen v případě
poruchy nebo jiných mimořádností za tahačem (9Tr
číslo 360 za tahačem jede směrem na nadjezd). Následují dva podjezdy. Ten,
který spojuje ulice 17. listopadu a Chrudimskou slouží trolejbusům jako jediná
spojnice jižní části sítě (s vozovnou) a severní částí již od roku 1953 (tr
331 v podjezdu v roce 1991). Druhý podjezd v Anenské ulici je mladší a v
současnosti slouží lince 6. Následuje nadjezd u nemocnice. Jeho stavba byla
mimo jiné vyvolána nutností prodloužit linku 2 přes elektrifikovanou trať.
Trolejbusové lince 2 slouží od počátku (1964), v letech 1992 až 2003 přes něj
jezdila trolejbusová linka 11. V současnosti slouží kromě dvojky i autobusům
linek 12 a 28 a výpomocným spojům k areálu fy Foxconn. Další křížení s tratí
010 již není využíváno pravidelnou linkou. Je to poslední úrovňový přejezd
tratě ČD ve městě (na Slovanech) a nadjezd u zastávky v Černé za Bory.
Střídavě přes obě tato místa jezdí výpomocné spoje, a to především prázdné
zpět od Foxconnu na Dubinu (autobus 86 u závor na
Slovanech). Na přelomu let 2009 a 2010 byly přes přejezd směrem do Černé
po dobu 8 měsíců vedené odkloněné linky 12 a 28.
Poslední den provozu odkloněných linek MHD přes přejezd na Slovanech 31.5.2010
Trať 031
Prvním křížením hned u nádraží je již zmiňovaný nadjezd Paramo. Dalším je
potom nadjezd nad jižním zhlavím žst. Rosice nad Labem, po kterém od roku 1989
jezdí linka 9 a nyní i 19. Od roku 1963 nejprve linka 8R a od roku 1966 linka
9 využívala úrovňový přejezd, který ale často zdržoval autobusy i mnoho minut.
Důležitým nadjezdem je potom nadjezd u zastávky ČD Pardubice-Semtín, která
navzdory jménu leží na pomezí Doubravic a Ohrazenic. Nadjezd slouží
trolejbusům od roku 1965, když do té doby sloužil přejezd úrovňový. I tento
nadjezd byl postaven kvůli elektrifikaci tratě (přejezd
při stavbě tratě do Bohdanče). Nyní po nadjezdu vedou trasy trolejbusových
linek 3, 7 a 11 a autobusů 6, 17 a 18. Linka 17 využívá i poslední křížení
tratě 031 - nadjezd mezi obcemi Pohránov a Srch. Nadjezd byl postaven těsně
před zahájením provozu na lince a to kvůli nové silnici do HK, vedoucé
souběžně s tratí (autobus 26 na nadjezdu v rode 1997).
Trať 238
Přes trať kromě popsaných nadjezdů u nádraží a v Rosicích přechází pouze
nadjezd u zastávky Pardubice, závodiště. Nadjezd je v provozu od roku 1994 a
nyní slouží autobusům linek 8, 10, 14, 15, 23 a 24. Už od roku 1954 ale MHD
jezdila přes úrovňový přejezd (autobus 117 na přejezdu).
Vlečky
V současnosti je prakticky možné zůstat stát s vozidlem MHD Pardubice u
přejezdu pouze u křížení vlečky Aliachem v Semtíně. Přejezd je zabezpečen
blikači a protože spojuje dvě části továrny je na něm relativně silný
železniční provoz. Mimoúrovňově převádí dva nadjezdy linky 12 a 28 přes koleje
na předávací kolejiště Nemošice (z nádraží i směrem z areálu). Už pouze
teoretická možnost potkat vlak je na vlečkovém přejezdu v ulici Dělnické a na
dvojím přejezdu té samé koleje v Drozdicích - po vlečce se nejezdí. Vlečka
lihovaru u nádraží je mimo provoz a vlečka do bývalého železničního vojska je
už i demontovaná (autobus 177 na bývalém
přejezdu). O vlečkách více na
http://www.pshzd.cz/vlecky.html.
aktualizace této stránky: 07.09.2021 , http://www.trolejbus.cz