Archiv stránek trolejbusu 353

Trolejbus.cz > Novinky ze stránek trolejbusu 353 > Archiv
24. ledna 2006 - Jak přežít s FrontPagem
Omluva pro šotouše, dneska to není moc o trolejbusech, ale spíš o webu.

Tento web jsem začal psát v roce 2000. Tehdy v programu FrontPage Expres. Samozřejmě jsem dělal všechny začátečnické chyby jako každý jiný. Například jsem se neučil HTML a struktura zdrojáku mě ani trochu nezajímala. Původní podobu webu už nikde uloženou nemám, ale takhle vypadal v roce 2002 (obrázek je z webarchivu, proto tam chybí některé obrázky). Přestože od začátku uplynulo už opravdu dost času, určitě dodnes některé části některých stránek rok 2000 pamatují. Web se totiž po čase docela dost rozrostl a skoro současně s tím se mi zmenšovalo množství volného času, až jsem zjistil, že prostě budu muset pokračovat pouze cestou vylepšování původního stavu, protože na generální modernizaci webu nebude čas a moc ani chuť. Mezitím jsem se naučil základy HTML, pronikl do tajů CSS a začal používat MS FrontPage. Pravověrní webotvůrci sice uznávají především textové editory, ale neměl jsem ambice být profesionálem. Na druhou stranu mě nikdy nepotkalo období, kdy bych si myslel, že Word je program pro psaní webových stránek.

A k mým zkušenostem s "Frontpejdžem" (Help k FP je tady):
1. úvodem - jako první vypněte v menu Nástroje > Možnosti stránky > Kompatibilita vše, co nepotřebujete na běžném webu. Tedy skoro vše, já mám zapnutou jen podporu JavaScriptu a CSS. Vše ostatní je v podstatě k ničemu. A proč vůbec používat FP? Kouzlo je v používání "sad webových souborů". Například tenhle web má dnes okolo 600 stránek a k tomu přes 120 MB obrázků. Pro správu takového objemu je ideální sada webových souborů - vytvoří se úplně jednoduše: příkazem otevřít sadu webových souborů otevřete adresář, kde máte na disku web a odklikněte "ano" na dotaz o vytvoření souborů FP v daném adresáři. Tam vzniknou adresáře _vti_cnf a _vti_pvt. Všímat si jich nemusíte, nemažte je ale a ani je nenahrávejte na web. Takhle založený web ve FP například pouhým přetažením souboru změní i relativní odkazy v ostatních stránkách, dále například můžete využít "zprávy" (Zobrazit > Zprávy). Tam se dočtete mj. o nezalinkovaných souborech nebo o pomalých či starý stránkách. Například začátek seznamu všech souborů tohoto webu (7052 souborů) vypadá takhle. Výhody FP se projeví především při nutnosti něco změnit ve více stránkách najednou, při pokusu o smazání zalinkovaného souboru protestuje a podobně.
2. přestože je FP wysiwyg editor, stejně se naučte alespoň základy HTML. Je to dobré především proto, že potom si i v FP udržíte alespoň částečně kontrolu nad zdrojovým kódem. FP má totiž výbornou funkci zobrazení HTML tagů i v náhledovém zobrazení. Zapíná se klávesami "ctrl"+"/" a další výhodou potom je, že při podržení myši nad tagem se dozvíte i další atributy tagu. Vypadá to takhle. Dnes už bez zobrazených tagů dělat neumím, ale psát přímo zdroják také ne. Jsem tak někde napůl cesty.
3. Několik postřehů - pokud máte trochu přehled o HTML a koukáte do zdrojáku, zapněte si v Možnostech výraznější barevné kódování než je přednastaveno - bude to přehlednější. Při pohledu na kód je dobrý příkaz "Změnit formát HTML" - zarovná rozsypaný text do formy, kterou si ještě můžete upravovat. Externí styly (CSS): ačkoliv je FP umí používat, neumí je moc dobře editovat. Ideálním řešením je asi odlaďování CSS třeba v TopStyle, já ale přece jen drobnosti změním buď ručně, než i v FP. A nakonec - ze všech funkcí, které FP nabízí v nabídce Vložit je použitelná jedna a to Vložit > webová součást > zahrnutý obsah > stránka. Tak jsou například na tomto webu řešená některá menu, na webu PSHŽD jsou takhle vkládané patičky stránek. Ty starší jsou načítaná javascriptem a to nemusí všude chodit na 100%.

Chtěl jsem se rozepisovat víc, ale zatím jen takhle, aby zbylo místo i na trolejbusy :-) Naše trolejbusy 14Tr05 čísel 319 a 322 stále i přes svůj věk 20 a 21 let dál brázdí ulice Almaty a teď dokonce dostaly oba novou reklamu > fotky jsou tady > trolejbusy v Almaty.

 Kategorie: Jen tak| JR | 00:45 | odkaz

Stránky trolejbusu 353, nejen o trolejbusech - http://www.trolejbus.cz