15. dubna 2008 - Trochu trolejářské teorie a praktická ukázka
Od pondělí 14.4.2008 je na pravděpodobně na několik měsíců vypnutá jedna trolejová stopa v ulici Demokratické mládeže - ta směrem do točny Dukla ke Zborovskému náměstí. Obrácený směr je pod proudem a průjezdný. Linka 7 jezdí směrem do centra po Teplého ulici a linka 27 jezdí svoje "kolečko" přes Duklu obráceným směrem než doposud.
Kolegu Lp inspirovalo vedení v této ulici k napsání článečku o průvěsech drátů, což je jev, který se nejlépe fotografuje z úrovně vedení a proti slunci. Žádný drát, kromě svisle visícího, se nedá napnout do přímky. Vždycky je tu nějaký ten průvěs. Průvěs je tím větší, čím menší je tah ve vodičích, čím delší jsou závěsná pole a čím větší je hmotnost vlastního drátu. U nekompenzovaného vedení se tah ve vodičích mění s teplotou. Kdysi jsem získal maďarskou tabulku pro montáž trolejových drátů v závislosti na teplotě, podle které se dá též měřit napínací síla trolejových vodičů Cu 100 mm2 podle průvěsu uprostřed pole dlouhého 25 m. Omluvte, že používám staré jednotky. Kdo chce, může si kp přepočítat na N a stupně Celsia na K.
teplota °C -20 -15 -10 -5 0 5 10 15 20 25 30 35 40
tah kp 900 820 730 660 600 530 480 430 390 350 320 290 270
průvěs mm 108 120 137 150 166 188 208 232 256 280 307 332 360
Na Dukelské spojce jsou vzdálenosti mezi stožáry přes 30 m, teplota vzduchu při fotografování byla mezi 15 a 20°C (samotné dráty přímo ozařované sluncem mohly být ještě teplejší), takže správný odhadovaný maximální průvěs by měl být 25 cm i víc, což asi tak odpovídá stavu na obrázku. Všimněte si také, že ulice Demokratické mládeže a její prodloužení Kpt.Nálepky nevedou po rovině. Nejvyšší bod (bez vrcholového tunelu) se nachází přibližně na křižovatce se spojkou do ulice K Barvírně. Doufám, že firma, která tam dělá kanalizaci, o tom ví. Ještě předtím, než byla Dukelská spojka uzavřena, jsme na místě provedli určitá měření s trolejbusem číslo 321. Potřebovali jsme zjistit, jak se budou chovat zahnuté sběrače trolejbusů při větších bočních výchylkách. Vychází to dobře – viz obrázky.
Kolegu Lp inspirovalo vedení v této ulici k napsání článečku o průvěsech drátů, což je jev, který se nejlépe fotografuje z úrovně vedení a proti slunci. Žádný drát, kromě svisle visícího, se nedá napnout do přímky. Vždycky je tu nějaký ten průvěs. Průvěs je tím větší, čím menší je tah ve vodičích, čím delší jsou závěsná pole a čím větší je hmotnost vlastního drátu. U nekompenzovaného vedení se tah ve vodičích mění s teplotou. Kdysi jsem získal maďarskou tabulku pro montáž trolejových drátů v závislosti na teplotě, podle které se dá též měřit napínací síla trolejových vodičů Cu 100 mm2 podle průvěsu uprostřed pole dlouhého 25 m. Omluvte, že používám staré jednotky. Kdo chce, může si kp přepočítat na N a stupně Celsia na K.
teplota °C -20 -15 -10 -5 0 5 10 15 20 25 30 35 40
tah kp 900 820 730 660 600 530 480 430 390 350 320 290 270
průvěs mm 108 120 137 150 166 188 208 232 256 280 307 332 360
Na Dukelské spojce jsou vzdálenosti mezi stožáry přes 30 m, teplota vzduchu při fotografování byla mezi 15 a 20°C (samotné dráty přímo ozařované sluncem mohly být ještě teplejší), takže správný odhadovaný maximální průvěs by měl být 25 cm i víc, což asi tak odpovídá stavu na obrázku. Všimněte si také, že ulice Demokratické mládeže a její prodloužení Kpt.Nálepky nevedou po rovině. Nejvyšší bod (bez vrcholového tunelu) se nachází přibližně na křižovatce se spojkou do ulice K Barvírně. Doufám, že firma, která tam dělá kanalizaci, o tom ví. Ještě předtím, než byla Dukelská spojka uzavřena, jsme na místě provedli určitá měření s trolejbusem číslo 321. Potřebovali jsme zjistit, jak se budou chovat zahnuté sběrače trolejbusů při větších bočních výchylkách. Vychází to dobře – viz obrázky.