22. května 2008 - Autobus, který měl smůlu
Dnes přinášíme opět zajímavé čtení od kolegy Lp - dnes bude řeč o pardubickém autobusu s evidenčním číslem 14/II.
Ke dni 31.1.1969 zařadil DPmP do evidence téměř nový autobus (r.v.1968) Škoda 706 RTO CAR (výrobní číslo 72506804), který zakoupil od STS Dražkovice. Autobus byl ozdobený proužky laděnými prý do zelena a sloužil hlavně zájezdové dopravě. Cestujícím sloužily jedny čtyřdílné shrnovací dveře. V létě 1971 měl tento vůz těžkou nehodu v Polsku, když v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího nákladního auta. Příčinou nehody byla zřejmě únava řidiče autobusu. V té době totiž bylo běžné jezdit téměř bez přestávek. Po nočním návratu z jednoho zájezdu klidně vyslali řidiče ještě nad ránem na zájezd jiný. Zničený autobus se vrátil do Pardubic na vagónu. Z fotek si můžete udělat představu o tom, kolik v plně obsazeném voze bylo asi zraněných.
Podle údajů z podnikového archivu byl autobus číslo 14 přestavěn na červeno – krémový městský se dvěma dvoudílnými dveřmi. Jinými slovy, zřejmě dostal úplně novou karosérii. Měl však nadále stejnou poznávací značku PU-30-89 a protože mu zůstala „rychlá“ zadní osa, byl také hojně využíván pro kratší zájezdy. V červnu roku 1974 se nedaleko Nasavrk na rovném úseku silnice téměř čelně střetl s jiným erťákem. Byl to autobus ČSAD jedoucí na lince Chrudim – Ctětín – Nasavrky – Seč – Hedvíkov. O této nehodě toho moc nevím. Snad jen to, že se asi jednalo o nepřiměřenou rychlost a nezvládnutí vozu naším řidičem.
Autobus číslo 14 tak opět přišel k rozbité přední části. Po opravě pak jezdil ještě do 1.10.1979, což je datum jeho inventárního vyřazení a převedení do JZD Rokytno. Archívní obálka s fotografiemi starými 30 a více let a označená heslem „nehody“ je opravdu velmi naditá. Dříve byly sice silnice poloprázdné, ale nehod autobusů bylo jako máku. Některé umělecké fotografie zničených interiérů byly dokonce posílány na výstavy. Inu v době, kdy se opěvoval „dým z továren“, bylo možné leccos (což za pár let určitě v trochu jiném slovosledu řeknou naši potomci i o nás).
Fotogalerii z nehod nebohého autobusu číslo 14 najdete zde.
© Lp květen 2008
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Už před měsícem poslal kolega kFo dvě fotky 14Tr0 číslo 34 v roce 1990 v Mariánských Lázních, ale až dnes jsem je přidal na web - pokračujte kliknutím na fotku
Ke dni 31.1.1969 zařadil DPmP do evidence téměř nový autobus (r.v.1968) Škoda 706 RTO CAR (výrobní číslo 72506804), který zakoupil od STS Dražkovice. Autobus byl ozdobený proužky laděnými prý do zelena a sloužil hlavně zájezdové dopravě. Cestujícím sloužily jedny čtyřdílné shrnovací dveře. V létě 1971 měl tento vůz těžkou nehodu v Polsku, když v plné rychlosti zezadu narazil do stojícího nákladního auta. Příčinou nehody byla zřejmě únava řidiče autobusu. V té době totiž bylo běžné jezdit téměř bez přestávek. Po nočním návratu z jednoho zájezdu klidně vyslali řidiče ještě nad ránem na zájezd jiný. Zničený autobus se vrátil do Pardubic na vagónu. Z fotek si můžete udělat představu o tom, kolik v plně obsazeném voze bylo asi zraněných.
Podle údajů z podnikového archivu byl autobus číslo 14 přestavěn na červeno – krémový městský se dvěma dvoudílnými dveřmi. Jinými slovy, zřejmě dostal úplně novou karosérii. Měl však nadále stejnou poznávací značku PU-30-89 a protože mu zůstala „rychlá“ zadní osa, byl také hojně využíván pro kratší zájezdy. V červnu roku 1974 se nedaleko Nasavrk na rovném úseku silnice téměř čelně střetl s jiným erťákem. Byl to autobus ČSAD jedoucí na lince Chrudim – Ctětín – Nasavrky – Seč – Hedvíkov. O této nehodě toho moc nevím. Snad jen to, že se asi jednalo o nepřiměřenou rychlost a nezvládnutí vozu naším řidičem.
Autobus číslo 14 tak opět přišel k rozbité přední části. Po opravě pak jezdil ještě do 1.10.1979, což je datum jeho inventárního vyřazení a převedení do JZD Rokytno. Archívní obálka s fotografiemi starými 30 a více let a označená heslem „nehody“ je opravdu velmi naditá. Dříve byly sice silnice poloprázdné, ale nehod autobusů bylo jako máku. Některé umělecké fotografie zničených interiérů byly dokonce posílány na výstavy. Inu v době, kdy se opěvoval „dým z továren“, bylo možné leccos (což za pár let určitě v trochu jiném slovosledu řeknou naši potomci i o nás).
Fotogalerii z nehod nebohého autobusu číslo 14 najdete zde.
© Lp květen 2008
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Už před měsícem poslal kolega kFo dvě fotky 14Tr0 číslo 34 v roce 1990 v Mariánských Lázních, ale až dnes jsem je přidal na web - pokračujte kliknutím na fotku