24. května 2008 - Lávka u Prioru
Fotoseriál o lávce u Prioru / K-Martu / Tesca opět z archivu kolegy Lp:
Tak už lávce u Teska odtikávají poslední dny života. Nevím přesně kdy, ale některý z blízkých víkendů přinese výluku v Palackého ulici a demontáž zbytků lávky. Takže fotit a fotit, dokud ještě stojí alespoň její torzo. Nová lávka bude kdoví kdy a kdovíjak bude vypadat.
Trochu jsem zapátral ve svém archívu a vytáhl pár fotek ze starých dob, kdy lávka ještě nestála, kdy se stavěla a kdy fungovala.
Nejstarší snímky pocházejí z roku 1982 (tři z března – foto Lp a jeden z léta – foto Z.Chvíla) a ukazují stav bez lávky. Také snímek z března 1984 s trolejbusem 361 v zastávce u Prioru ukazuje situaci před výstavbou (též foto Lp). Další série fotek pochází ze dne 24.11.1984, kdy byla během výluky instalována konstrukce lávky přes silnici. S trolejovým vedením se tehdy hýbalo jen ve směru dolů.
Vzpomínám si, že jsem chtěl, aby trolejové vedení bylo co nejvýš a zároveň aby na lávku nebylo fixováno. Vyzkoušeli jsme to jedním trolejbusem a odjeli na základnu. Za chvíli jsme tam museli znovu, protože když jely dva trolejbusy za sebou, troleje se dotkly prken. Dřív totiž bývaly daleko vyšší přítlaky na sběračích. Vše vyřešily volné dorazové svorky se silonovou bambulkou.
Z provozu pod fungující lávkou přikládám pouze jeden snímek z 10.února 1986. Na mostě byl z obou stran nápis Tesla Pardubice k.p. a to tak, aby vždy byl nad pravou polovinou vozovky. Nenechte se mýlit, skutečně se uvažovalo, že Palackého třída bude čtyřproudá. Proto nápis ve směru od nádraží byl nad trávníkem. Pod lávkou byla ještě dřevěná koryta nad trolejovými stopami. Pod nimi jsou vidět volné distanční svorky. Když byla lávka slavnostně otevřena, tak před přestřižením pásky pohovořil k lidu předseda MěstNV s.JŠ. Stál sice na rampě nad námi, ale neměl žádný mikrofon. Hluk z ulice pak způsobil, že jediné, co mi utkvělo v paměti byla jeho gesta, protože slova slyšet nebylo.
Fotek z provozu se jistě najde mnohem víc a jistě jsou i na tomto webu - třeba zde.
Na počátku roku 2007 se ještě po lávce dalo chodit. Stavba velkého „Lidlu“ na Masarykově náměstí však brzy ukrojila sestupnou šroubovici, která byla původně navržena jako napodobenina jisté lávky přes magistrálu v Praze. Jen se tehdy trochu nepovedlo dodržet lehkost pražské konstrukce. O průběh celé stavby lávky u Prioru se zajímala armáda a já mám osobní tajné podezření, že kromě požadavků na podjezdovou výšku si dali také podmínku, že přes most musí přejet i tank. Jinak si tu robustnost nedovedu vysvětlit.
Poslední snímky ukazují aktuální stav. Pod lávkou je stále stanice MHD, původně jen trolejbusová pro linky číslo 2 a 3 (a 15), později načas i pro linku 6 a pak i 18 a 24 no a samozřejmě i pro třináctku a třiatřicítku, chvíli i pro čtyřku a mnohé jiné včetně letní 51. Zastávka je velmi frekventovaná, což dokazuje snímek tří trolejbusů, které v praxi předvádějí, co znamená písmeno „H“ ve zkratce MHD.
Fotopříloha k článku je zde, otevře se i po kliknutí na obrázek níže.
© Lp květen 2008
Tak už lávce u Teska odtikávají poslední dny života. Nevím přesně kdy, ale některý z blízkých víkendů přinese výluku v Palackého ulici a demontáž zbytků lávky. Takže fotit a fotit, dokud ještě stojí alespoň její torzo. Nová lávka bude kdoví kdy a kdovíjak bude vypadat.
Trochu jsem zapátral ve svém archívu a vytáhl pár fotek ze starých dob, kdy lávka ještě nestála, kdy se stavěla a kdy fungovala.
Nejstarší snímky pocházejí z roku 1982 (tři z března – foto Lp a jeden z léta – foto Z.Chvíla) a ukazují stav bez lávky. Také snímek z března 1984 s trolejbusem 361 v zastávce u Prioru ukazuje situaci před výstavbou (též foto Lp). Další série fotek pochází ze dne 24.11.1984, kdy byla během výluky instalována konstrukce lávky přes silnici. S trolejovým vedením se tehdy hýbalo jen ve směru dolů.
Vzpomínám si, že jsem chtěl, aby trolejové vedení bylo co nejvýš a zároveň aby na lávku nebylo fixováno. Vyzkoušeli jsme to jedním trolejbusem a odjeli na základnu. Za chvíli jsme tam museli znovu, protože když jely dva trolejbusy za sebou, troleje se dotkly prken. Dřív totiž bývaly daleko vyšší přítlaky na sběračích. Vše vyřešily volné dorazové svorky se silonovou bambulkou.
Z provozu pod fungující lávkou přikládám pouze jeden snímek z 10.února 1986. Na mostě byl z obou stran nápis Tesla Pardubice k.p. a to tak, aby vždy byl nad pravou polovinou vozovky. Nenechte se mýlit, skutečně se uvažovalo, že Palackého třída bude čtyřproudá. Proto nápis ve směru od nádraží byl nad trávníkem. Pod lávkou byla ještě dřevěná koryta nad trolejovými stopami. Pod nimi jsou vidět volné distanční svorky. Když byla lávka slavnostně otevřena, tak před přestřižením pásky pohovořil k lidu předseda MěstNV s.JŠ. Stál sice na rampě nad námi, ale neměl žádný mikrofon. Hluk z ulice pak způsobil, že jediné, co mi utkvělo v paměti byla jeho gesta, protože slova slyšet nebylo.
Fotek z provozu se jistě najde mnohem víc a jistě jsou i na tomto webu - třeba zde.
Na počátku roku 2007 se ještě po lávce dalo chodit. Stavba velkého „Lidlu“ na Masarykově náměstí však brzy ukrojila sestupnou šroubovici, která byla původně navržena jako napodobenina jisté lávky přes magistrálu v Praze. Jen se tehdy trochu nepovedlo dodržet lehkost pražské konstrukce. O průběh celé stavby lávky u Prioru se zajímala armáda a já mám osobní tajné podezření, že kromě požadavků na podjezdovou výšku si dali také podmínku, že přes most musí přejet i tank. Jinak si tu robustnost nedovedu vysvětlit.
Poslední snímky ukazují aktuální stav. Pod lávkou je stále stanice MHD, původně jen trolejbusová pro linky číslo 2 a 3 (a 15), později načas i pro linku 6 a pak i 18 a 24 no a samozřejmě i pro třináctku a třiatřicítku, chvíli i pro čtyřku a mnohé jiné včetně letní 51. Zastávka je velmi frekventovaná, což dokazuje snímek tří trolejbusů, které v praxi předvádějí, co znamená písmeno „H“ ve zkratce MHD.
Fotopříloha k článku je zde, otevře se i po kliknutí na obrázek níže.
© Lp květen 2008