1. dubna 2009 - Škoda 28TrS
Na základě vyhodnocení prvních měsíců provozu trolejbusů 28Tr v Pardubicích byla vypracována specifikace úprav pro další dodávky těchto vozidel. Nová generace ponese označení Škoda 28TrS (Special). Konverzí projdou i všechny 4 již dodané vozy, přičemž jejich stávající evidenční čísla budou zvýšena o dvacet. Jako první vzorový kus byl již rekonstruován trolejbus číslo 402 (nyní 422). Základním viditelným prvkem nové verze je demontáž zadních dveří, protože se v provozu potvrdilo známé pravidlo, že ať má vůz dveří kolik chce, substrát se stejně tlačí u těch prostředních. V interiéru potom došlo k rozdělení podle vozových tříd - látkou potažená sedadla zůstala pouze v přední části vozu (1. třída), do zadní části byly namontovány koženkové sedačky posbírané na vrakovištích z vyřazených autobusů řady Karosa 730 (2. třída). Stěny oddílu 2. třídy jsou vybaveny speciálním povrchovým nátěrem, který exotermně reaguje při styku s běžně používanými popisovači nebo spreji za současného zvukového doprovodu, takže je předpoklad že případný vandal na sebe sám upozorní buď již zvukem, nebo popáleninami II. až III. stupně. Protože díky absenci třetích dveří není nutná nízkopodlažnost zadní části vozu, má trolejbus podlahu naopak postupně stále stoupající a v prostoru pod podlahou nově zřízenou praktickou nocležnu, kterou využije řidič buď při střídání na trati nebo při čekání na odtah při poruše. Prozatím není vyladěn vstup do tohoto prostoru, prolézání deklem v podlaze je pouze nouzové řešení. Do středního prostoru pro kočárky byla namontovaná protiskluzová podlaha nové generace (podestové rošty). Funkční vorek číslo 422 má navíc v přední části rozšířenou kabinu řidiče tak, že obsahuje i první sedadla na obou předních podbězích. Příčka mezi tímto VIP salonkem a oddílem první třídy je zvukotěsná a ze strany substrátu neprůhledná. VIP sedadla je možné podle nasazení na konkrétní trasy obsazovat buď dalšími členy posádky - palubním mechanikem odbavovacího systému, navigátorem (pro linku 3) nebo může být prostor lehce upraven na šotooddíl, kdy se pomocí jednoduchého mechanismu k oběma sedačkám dá připevnit až 5 fotoaparátů, dvě kamery a jeden šotonotes. Přepravovaní aktivní šotouši ovšem musí plně dbát pokynů řidiče. Pro lepší klimatizaci VIP/šoto oddílu je stávající klimatizační jednotka zdvojena. Naopak pro zlepšení provozu při námraze je na střeše namontována lávka pro dalšího člena posádky, tzv. rozmrazovače, který bude ve ztížených klimatických podmínkách pomocí rozprašovačů aplikovat na trolejové vedení před sběrači odmrazovací roztok. Na funkčním vzorku 422 je použita plošina z vyřazeného montážního vozu, z dalších vozů se předpokládá zastřešený prostor pro rozmrazovače, který bude kapitán trolejbusu dálkově zasunovat do karoserie při průjezdu podjezdem.
Vydáno prvního apríla LP 2009
Vydáno prvního apríla LP 2009