Fotogalerie PSHŽD -- Moskvič Klub Pardubice -- Stránky trolejbusu 353 -- PSHŽD -- DPmP a.s. -- Hosting BANAN.CZ
Stránka o servisních vozidlech na tomto webu > Servisní vozidla DPmP
K provozu trolejbusové dopravy nerozlučně patří i montážní vozy pro výstavbu a údržbu trolejového vedení, jejichž historie bývá neprávem opomíjena. Po stránce legislativní se jedná o zvláštní symbiózu silničního vozidla, které musí pravidelně absolvovat předepsané emisní kontroly a STK, a drážního zařízení, které musí mít i průkaz způsobilosti. Nástavba je totiž určeným technickým zařízením ve smyslu drážních předpisů. Také pardubický dopravní podnik, ať se již během své historie jmenoval tak či onak, vždy vlastnil takováto vozidla, stejně jako různé další mechanismy a speciální vlečné vozy. Pardubické „monťáky“ s charakteristickými znaky půlkoně bylo a je možné potkávat i v jiných městech. Podílely se na obnově poškozené zkušební trati do Jáchymova, do okolních cihelen a továrních hal zajížděly montovat a opravovat trolejové vedení jeřábových drah, zajišťovaly rekonstrukci bratislavské trati na Kolibu, první etapu ostravských Hrušovských mostů, přeložku vedení na hanychovské trati v Liberci, úpravu přednádražního prostoru v Jihlavě, pomáhaly několikrát v Hradci Králové apod. – samozřejmě vždy s osádkou montérů z Pardubic. Protože se o provozu našich nejstarších montážních vozidel nezachovalo příliš mnoho údajů, uvádíme alespoň jejich přehled.
Praga V3SNa přelomu 50.a 60.let bylo třeba zajistit mnoho úkolů spojených s přestavbou trolejbusové sítě v centru. Pro tyto účely si DP zapůjčoval montážní vozy z jiných měst, např. z Prahy nebo z Hradce Králové. Další plánovaný rozvoj trolejbusové sítě vyžadoval mít dva vlastní montážní vozy. V srpnu 1964 došlo ke svépomocné přestavbě podnikové skříňové Pragy V3S na montážní vůz trolejového vedení. Pracovníci údržby vrchního vedení tuto úpravu provedli krátce poté, co stejným způsobem dosadili montážní plošinu na přistavený podvozek Pragy RND pro DP Prešov. Praga V3S sloužila k plné spokojenosti až do první poloviny 70.let. Po nákupu nové Škody 706 v roce 1974 byla „vétřiesce“ demontována montážní plošina, vůz poté absolvoval generální opravu v Přelouči a nakonec byl na příkaz „shora“ předán Technickým službám. |
Zakoupeno v DP České Budějovice v roce 1950. Datum vyřazení není známo.
Tento vlečný vůz byl vyroben svépomocí dle vlastní konstrukce pravděpodobně v roce 1950 nebo 1951. Také zde neznáme další bližší údaje.
V létě 1951 je uváděn ve stavu majetku DP s tím, že má být v budoucnu přestavěn na pojízdnou dílnu. Nikde jinde v archívu, na fotografiích ani u pamětníků se však s tímto vozíkem nesetkáváme. Převážení stožárů bylo prováděno většinou na vlečných vozech jiných firem.
V šedesátých a sedmdesátých letech podnik vlastnil oplenový přívěs. V době centrálního plánování a přidělování bilancí převážel do Pardubic nedostatkové stožáry z různých koutů republiky. Vyřazen byl pravděpodobně po prodeji Pragy V3S, se kterou býval nejčastěji používán v soupravě.
V minulosti si podnik pro rozvinování lan a trolejových drátů půjčoval kabelové podvozky od různých jiných firem (např.VČE). Až na jaře 1987 se podařilo zakoupit nový vlek z NDR od VEB Anhänger Markleeberg. Tento prostředek slouží dodnes.
Při výstavbě, rekonstrukcích a údržbě trolejbusových vedení sloužila řada dalších vozidel, strojů a mechanismů. Většinou však nepatřily DP (např.autojeřáby a domíchávače). Při hledání poruch na napájecích kabelech vypomáhaly též speciální měřící kabelové vozy VČE a DP Praha. Montážních vozů s pracovní plošinou zapůjčených od jiných DP nebo patřících různým dodavatelským firmám jako EZ, EŽ či Elektroline Praha se již dnes patrně nikdo nedopočítá. V dochovaném protokolu z 15.8.1951 o předání funkce mezi prvním a druhým ředitelem (národním správcem) Dopravního komunálního podniku města Pardubic nalezneme úplný výčet tehdejšího vozového parku. Pro výstavbu sítě (kromě výše uvedených montážních vozů a pojízdných lešení) sloužil též 1 nový nákladní vůz Praga RND, 1 starší obnovená Tatra 27 vyklápěčka, 2 vlečné nákladní vozy a v podstatě i autobus Tatra 24, bylo-li třeba. Pracovníci údržby měníren byli po celou historii DP v této oblasti poněkud opomíjeni. Mezi svými pracovišti se dopravovali pěšky, MHD, vlastními vozidly či na palubě montážních vozů vrchního vedení. Stejně tak přepravovali potřebný materiál a nářadí. V roce 1994 jim podnik zakoupil alespoň služební jízdní kola.
Po zvýšení počtu měníren na 5 a po zavedení jejich dálkového ovládání bylo v červnu 2001 pro tento účel pořízeno vozidlo Seat Inca 1.9D.
aktualizace této stránky: 10.01.2008 , http://www.trolejbus.cz