Fotogalerie PSHŽD -- Moskvič Klub Pardubice -- Stránky trolejbusu 353 -- PSHŽD -- DPmP a.s. -- Hosting BANAN.CZ
Tento text je rozdělen do 3 částí: 1.díl 2.díl 3.díl
Za více než půlstoletí provozu trolejbusů v Pardubicích nedošlo nikdy k masivnímu rušení tratí. Přesto se najdou zrušené úseky, v drtivé většině ovšem jako důsledek změn a rekonstrukcí silnic. Na rozdíl od tramvajových tratí jsou samozřejmě případné zachovalé pozůstatky mnohem sporadičtější a omezují se na stopy po trakčním vedení. O tom, že silnice bývala kdysi hlavní tepnou také může svědčit kvalitní dlažba na dnes zcela místní komunikaci.
I tento sloup u Domova důchodců u Kostelíčka je pozůstatkem zrušené trati.
Přesněji řečeno původní trasy dnes napřímeného oblouku. Mimo to zde zde v roce
1961 fungovala provizorní točna.
Ze zrušených tratí a úseků stojí za zmínku následující tratě a úseky. Změn
bylo samozřejmě mnohem víc, zde jen ty nejzákladnější:
(V textu jsou použity současné názvy ulic a míst)
Dvoustopá trať odbočovala z ulice 17. listopadu do Smilovy
ulice směrem k náměstí Legií. Napojena byla původně do všech směrů, po krátké
době provozu však byla křižovatka zjednodušena. Ze Smilovy ulice trať odbočila
vlevo po Štefánikově ulici ke starému nádraží, kde odbočila vpravo před budovu
nádraží. Dále pokračovala opět vpravo do Jungmannovy ulice a po Palackého
třídě zpět do centra. Zde byla opět připojena do všech směrů - jak na třídu
Míru, tak zpět na ul. 17. listopadu. I tato křižovatka se hned zpočátku
zjednodušila. Kromě části po Palackého třídě byla trať zrušena k 1.5.1958, kdy
byl ukončen osobní provoz na starém nádraží. Demontáž trakčního vedení
nepokračovala nijak rychle. Kolem roku 1989 bylo možno v celé trase najít
závěsy lan na domech, či alespoň stopy po nich. Lepší péče nových majitelů a
nové fasády v poslední době už tyto důkazy většinou zakryly. Nejmarkantnější
tak dodnes jsou dva závěsy s kusy lan, zachovalé na budově výpočetního
střediska ČD a budově SDC Pardubice. Trasa tratě se nadá ani projet autem,
protože rekonstrukce Hlaváčovy ulice na tzv. rychlodráhu odřízla Štefánikovu i
Jungmannovu ulici od nádraží. Stejně tak se již nedá vyjet z Jungmannovy na
Palackého.
Prohlédněte si podrobný projekt této trati.
.
Stavba sloupů na dnešním náměstí Legií
Ještě jednou tamtéž - rok 1951 a v pozadí moderní bus 706RO
totéž místo z druhé strany (a o 53 let později)
dodnes patrná díra po závěsu ve Štefánikově ulici (taky máte na domě díry 46
let bez opravy???)
Ještě v roce 2004 pamatovala fasáda starého nádraží opravdu hodně
(včetně pozůstatků závěsů trolejbusových převěsů)
současná podoba starého nádraží
Jungmannova ulice zcela ztratila charakter hlavní komunikace...
Tento text je rozdělen do 3 částí: 1.díl 2.díl 3.díl
aktualizace této stránky: 10.01.2008 , http://www.trolejbus.cz