Dokončený a ověnčený cvičný R.W.most přes Chrudimku pod Pardubičkami ve
2.polovině 30.let. V popředí kolejničky všudypřítomných drážek 760 mm.
Jejich přesné trasování na cvičišti je těžko dokumentovatelné. Ke změnám
docházelo snad každý rok. |
Při zatěžovací zkoušce dokončeného mostu posloužila některá
z vojenských „třistadesítek“. Hlavní mostní těleso bylo dlouhé 84 m
|
Naložený vlak s lokomotivou 25.002 před odjezdem z nových skladů v roce
1938. Budova v pozadí je výtopna, kterou můžeme spatřit i dnes. Stojí za
betonovou ohradou přímo proti ulici Svobody. Rozchod kolejí na snímku již
byl změněn na 760 mm. |
Udělat si takovouto fotografii na památku z vojny nebylo ani za první
republiky snadné. Autor tohoto i mnoha dalších snímků z roku 1938 je sice
znám, ale dodnes nechce, aby jeho jméno bylo zveřejněno. Je hezké, že
vojáci nechali mezi sebou volný prostor, abychom si mohli přečíst
lokomotivní tabulky. Stojí na nich : ČS železniční pluk a pod ním je číslo
33.001. Rozchod kolejí je 760 mm. |
Nenechte se mýlit „adolfovskými“ knírky – to ještě nejsou Němci. Do
stanice „Pracovna“ ve směru od Polabin přijela po nové trati 760 mm čsl.
důstojnická inspekce na drezíně Wohanka. Pravděpodobně počátek 30.let.
|
Pohled do dnešní ulice Na Drážce v roce 1930. Dýmající mašinka stojí ve
stanici „Familie“, která začínala hned za přejezdem Dašické ulice. Vzadu
v dálce jsou vidět budovy Donucovací pracovny. Dům za plechovým
návěstidlem výhybky patří do dnešní ulice Ve Stezkách. |
Další foto do památníčku z roku 1938. Tentokrát s mašinkou 25.002,
která má na boku ještě i označení VPD. |
Tři různé stroje na kolejích 600 mm : maličká bavorská Kraussovka
22.201 (původně číslo 113 a pak též 1), její větší rakouská sestra číslo
114 (33.002 resp.602) a vzadu tříspřežka ČKD číslo 117 (34.107 později
609). Snímek byl pořízen v nových skladech (za plotem je
dnešní ulice S.K.Neumanna) v letech 1937 – 38, tedy v době, kdy zde
kolejím tohoto rozchodu zbývaly poslední dny života. |
Zbrusu nový adamovský „čtyřkoláček“ po dodání v roce 1932 na technickém
cvičišti. Na malé tabulce nad číslem lokomotivy na boudičce je nápis
Železniční pluk. |
Na mostě přes Haldu nedaleko stanice „V Úzkém“ stojí odfukující stroj
řady 33.0 s vojáky těšícími se do civilu. V dálce na obzoru jsou velmi
slabě vidět domy obce Hůrka. |
Stroj 44.001 ve stanici „Technické cvičiště“ po asi 6 letech provozu.
Tabulky a kolečka se již tolik nelesknou, přesto mašinka vypadá stále
dobře. |
Malá lokomotiva 25.002 byla jedním z nejčastěji nasazovaných strojů na
tratě 760 mm ve druhé polovině 30.let. |
Nízký násep k mostku přes Haldu v Polabinách a opět ti samí vojáci a
zřejmě i ten samý vláček. (Zatím jsem všude psal název Polabiny s velkým
počátečním písmenem. Tehdy to ale byl obecný název pro pole a louky
v okolí Labe a psával se s malým p. Dnešní sídliště Polabiny je někde
úplně jinde.) |
Rotmistr Cvak, dobrý duch polní dráhy, právě vytáhl z kůlničky svou „motodrezínu“
a s úsměvem vyráží do terénu. Je srpen 1938 a slunné dny předválečného
Československa jsou sečteny. |
Lokomotivu 44.001 v polabinských lukách už nikdo nikdy neuvidí. A ti
hoši okolo ? Vojna jim dávno skončila a kdoví, kolik z nich je ještě na
živu. |
Život je změna ! Mosty přes Chrudimku na technickém cvičišti se stavěly
a bouraly stále dokola. Vojáci je museli umět nejen budovat, ale i ničit.
|
R.W. mosty se stavěly kousek po kousku pomocí ručních jeřábů, které
pojížděly po horní části konstrukce. Teprve po válce se přešlo na metodu,
kdy se větší celky dopředu kompletovaly na břehu. Oblouky v pozadí stále
odolávají zubu času a bujné vegetaci, která je nyní zcela zakrývá.
|
R.W. most před nasunutím nad řeku. Pohled od hřbitova v Pardubičkách
okolo roku 1930. |
Práce na R.W. mostě v Pardubičkách. Těžší stavební prvky byly přiváženy
na ručně tlačených vozících přenosné stavební drážky. Kolem roku 1930.
|
Zatěžovací zkouška přemostění přes Chrudimku v sousedství mostu státní
dráhy po roce 1932. Spřaženou soupravu zbrusu nové adamovské 44.001 a
starší „Orenštajnky“ číslo 11 (25.001) nalezneme často i na jiných
snímcích. Pilíře mostu jsou zatím dřevěné. Betonové podpěry byly pořízeny
až nedlouho před válkou. Přílišného železničního provozu si však již
neužily. Dnes slouží horkovodu |
Nájezd na most přes Chrudimku. Mašinky 44.001 a 25.001 (ex 11) tvoří
nerozlučnou soupravu při zatěžovacích zkouškách. V pozadí je násep státní
dráhy. |
Adamovská 44.001 a „Orenštajnka“ číslo 11 zkoušejí most přes zamrzlý
vodní tok. Domnívám se, že jde o slepé rameno Chrudimky pod Vinicí.
Rozchod kolejí je však určitě 760 mm. |
V první polovině 30-tých let zkoušel železniční pluk kombinované vozidlo
Škoda KT 4. Nakonec přebral pouze tento prototyp. Zde silniční varianta.
|
Škoda KT 4 v kolejové verzi. Obě fotky jsou z časopisu Atom 5/1979
|