Park vlečných vozů

Trolejbus.cz > MHD Pardubice > Přehled vozidel > vleky

Pardubice patří k několika českým městům, kde byly k trolejbusům připřahovány i vlečné vozy. Důvodem byla potřeba zvýšit přepravní kapacitu spojů mířících hlavně do chemické oblasti. Soupravy trolejbusů s vleky byly provozovány ve dvou oddělených časových etapách. Vlečné vozy byly nakupovány již od roku 1950 a jezdily s autobusy na jejich první i druhé lince. První použití vlečných vozů u trolejbusů není zatím přesně doloženo. Mohlo k tomu dojít na lince číslo 3 již v roce 1952.


Vlek D4

Předpokládaný původní vzhled vleků D4

Vlek B40

Vlek PO1E


Caravan hotel


Vlek za autobusy zájezdové dopravy


možná je to vlek ČSAD, ale určitě je u hlavní brány v Semtíně

Do června 1953 jezdily na lince číslo 1 dva autobusy s vleky. Pak byly nahrazeny stejným počtem trolejbusů. Z dochovaných přepravních průzkumů vyplývá, že bez vlečných vozů by zde dva trolejbusy nápor cestujících nemohly zvládnout. Přesnější údaje pocházejí až z roku 1954, kdy podnik vykazuje celkem 10 vlečných vozů, z nich pro autobusovou dopravu byly vyhrazeny pouze dva. Jen spojení do Semtína a Bohdanče tehdy zajišťovalo až 10 trolejbusů, 2 autobusy a celkem 6 vlečných vozů. Trolejbusy Škoda 7 a 8Tr, které tahaly vleky, trpěly často poruchami zadních náprav, jejich dynama a baterie nestačily plně pokrývat osvětlení celé soupravy a o topení ve vlečném voze nebylo ani řeči. Proto po dodávce dalších nových vozidel a po úpravách jízdních řádů provoz s vlečnými vozy na trolejbusových linkách poprvé zanikl v roce 1958.

Druhé období provozu spřažených souprav nastalo od 19.3.1962, kdy na linku číslo 3 byly každý den vypravovány dva celodenní kurzy s vlekem. Dříve zmíněné poruchy na trolejbusech se opět dostavily. Vlečné vozy navíc trpěly mnohakilometrovými výkony po dlážděných silnicích a přetěžováním, což bylo pro linku číslo 3 typické. Od 1.10. byl jejich provoz zastaven, avšak během listopadu opět obnoven. V roce 1963 jezdily soupravy jen v době zimního jízdního řádu, tj.leden až duben a říjen až prosinec. Během následujícího měsíce předala trojka část svých výkonů nové lince číslo 11. Od 1.2.1964 byl proto provoz vlečných vozů za trolejbusy definitivně zastaven. V té době nastával příliv nových trolejbusů Škoda 9Tr a ty již nebyly dodávány v úpravě pro jízdu s vlekem. Vlečné vozy jezdily v linkové autobusové dopravě až do roku 1977, kdy bylo jejich působení ukončeno zavedením mechanického odbavování cestujících.

V přehledu jsou uvedeny jen vlečné vozy D4 a B40, více jich v trolejbusové dopravě u nás nepůsobilo. Tabulky jsou plné otazníků, neboť změny ve stavu osobních přívěsů zejména v 50. letech byly opravdu časté. Vozy měnily své majitele dle delimitací nařízených shora. Protože se nedá jednoznačně určit, které vleky byly vyhrazeny jen pro trolejbusový provoz, jsou v seznamech uvedeni všichni zástupci obou zmíněných typů. Vozy, které byly prokazatelně použity v trolejbusové dopravě jsou zvýrazněny tučně. Např.v roce 1955 to byla číslo 1–6 a 9–10 (7–8 byly vyhrazeny autobusům).. V roce 1962 se za trolejbusy nejčastěji střídaly vleky číslo 6–9, ale nalezneme i působení vozů 2–5. Číselná řada vleků začínala od jedničky a překrývala se s autobusy.

Osobní vlečný vůz D4 byl vyráběn v n.p.Karosa ve Vysokém Mýtě v letech 1949 až 1952. Téměř 7 metrů dlouhý (bez oje) a 2,82 t těžký přívěs měl samonosnou karosérii s jedněmi ručně ovládanými dveřmi. Sedadla pro 23 osob byla umístěna podélně, celková obsaditelnost byla 40 cestujících. Pro průvodčí bylo určeno místo vedle dveří, kde byla i signalizace k řidiči. Vůz neměl vlastní zdroj napětí 24V a také žádné vytápění. Barevné provedení prvních vlečňáků bylo modro krémové. Později byla barva podokenní části změněna na červenou. Pneumatická provozní brzda byla jednookruhová a působila na všechna kola. Vůz měl vlastní vzduchojem a po roztržení soupravy došlo k jeho samočinnému zabrždění. Ruční brzda byla mechanická.

Novější typ B40 produkoval stejný výrobce v letech 1953 až 1959. Tento o čtvrt metru delší a o 130 kg těžší přívěs byl podobné konstrukce jako D4, měl stejně situovaná sedadla i shodnou obsaditelnost. Charakteristickým pro jeho vzhled byla dvoudílná čelní okna a pryžové blatníky. Od roku 1960 tato vozidla ve vylepšené formě dodávaly Středočeské strojírny ve Vodochodech. Sedadla byla příčná a k výbavě vozu patřilo i naftové vytápění. Brzdy pracovaly na stejném principu jako u D4, jen parkovací brzda se dala ovládat pouze zevnitř vozu.

Pozn.: vozy 2/II, 3/II a 4/II zakoupeny použité od Karosy VM
1    D 4           30.10.50         51 pp     3778  ČSAD Pardubice
     D 4           09.04.51   04.08.65 pp     3909  JZD Podlesí
     PO 1 E        20.04.66      09.74 pp      528  JZD Čestice
 2   D 4           23.12.50         51 pp     3779  ČSAD Pardubice
     B 40          30.09.53 o 30.04.68 pp     5651  Lokomotiva Pce
     PO 1 E           12.67      11.77 p      1715
 3   D 4           09.04.51         51 pp     3857  ČSAD Pardubice
     B 40          30.09.53 o 31.05.69 pp     5652  Mel. Družstvo Holice
     PO 1 E           07.69      01.78 pp     2850  VŠVB Havlíčkův Brod
 4   D 4           20.09.51         51 pp     3858  ČSAD Pardubice
     B 40          30.09.53 o 30.04.68 pp     5653  JZD Dašice
     PO 1 E           02.68 *    05.79 z      1817  rok výroby 1967
 5   D 4           20.09.51   30.01.65 z      3977
     PO 1 E        20.04.66      09.74 pp      515  Agrostav Senica
 6   D 4                  ?          ?           ?  dosud nezjištěno
     B 40          21.05.60      07.72 pp      787  JZD Ostřešany
     PO 1 E           09.72 o    11.78 z      2858  od Karosy Vys.M.,r.v.69
 7   D 4                  ?          ?           ?  dosud nezjištěno
     B 40          31.05.60   30.10.67 z       773
     PO 1 E           12.67      11.77 p      1712
 8   D 4                  ?          ?           ?  dosud nezjištěno
     B 40          31.05.60   30.06.68 pp      778  PS Pardubice
     PO 1 E           02.68 * 09.02.78 pp     1807  r.v.67, JZD D.Nová Ves
 9   D 4                  ?          ?           ?  dosud nezjištěno
     B 40          31.05.60   01.05.61 pp      783  ČSAD Pardubice
     B 40                62   22.08.63 pp      887  ČSAD Ostrava
     PO 1 E        30.10.73   31.05.79 pp     6287  JZD Doubrava Nová Ves
10   D 4                 51         57 pp     3910  ČSAD Pardubice
     PO 1 E           10.73      05.79 pp     6268  STS Lanškroun
--   Caravan hotel 29.06.76 o 16.01.91 pp           od RaJ Pardubice
                                                    do UNION Vys.Mýto 
--   1-osý vlek za zájezdové autobusy - foto 

>> na začátek stránky <<

aktualizace této stránky: 14.09.2010 , http://www.trolejbus.cz