Archiv stránek trolejbusu 353

Trolejbus.cz > Novinky ze stránek trolejbusu 353 > Archiv
17. 01. 2024 - Historie měnírny v ulici U Stadionu
Před pár dny jsem dostal od našeho trolejbusového guru článek o měnírně v ulici U Stadionu. Po delší době tak něco přidám kromě facebooku i na web :)
V ulici U Stadionu zmizela během několika posledních dnů budova trafostanice. Bagr stojící na rumišti dnes nakládal poslední zbytky stavební sutě na nákladní auta. Jenže ona to nebyla jen tak obyčejná trafostanice. Byla to totiž historicky první pardubická trolejbusová měnírna. Věnujme jí tichou vzpomínku.
Ten docela hezký domeček postavil Dopravní podnik a zprovoznil jej na přelomu let 1951/52. Při úplně první zkušební jízdě trolejbusu 28. 12. 1951 nebyla technologie ještě plně provozuschopná, takže trolejbus musel být odtažen na tyči až do Semtína, kde se podařilo částečně oživit měnírnu číslo 2. Avšak v první polovině ledna 1952 při cvičných jízdách trolejbusů na nové trati už stanice v potřebném rozsahu fungovala. Budova byla rozdělená na dvě samostatné části. V té větší, severní, byla technologie měnírny a v té menší, jižní, byla rozvodna 6 kV Rozvodných závodů Pardubice. Na západní straně byla roletová vrata a za nimi kobky s olejovými transformátory, trakčními i distribučními. Na přelomu 60. a 70. let byly ostatní dvě měnírny vybaveny křemíkovými usměrňovači a tato stanice, kde zůstaly nedotčené rtuťové jednotky, byla využívána jen jako pomocná, s výhledem na zrušení. K tomu pak opravdu na počátku 70. let došlo. V první polovině 80. let jsem se osobně účastnil likvidace zbytků původního měnírenského vybavení, aby mohla být tato část budovy předána Službám města jako sklad, např. pro dopravní značky. Tím stopa DP na daném místě končí.
Objekt později celý připadl VČE, resp. ČEZu. Ve větší části budovy po tehdejší měnírně vznikla rozvodna 35 kV a oddělená místnost, původně s rozvody 6 kV a s vlastním vchodem, zůstala prázdná. Už někdy od 80. let se mluvilo o znovuzřízení staré měnírny. Tato napájecí stanice přišla na přetřes vždy, když se objevily snahy vymístit trolejbusovou dopravu ze třídy Míru. V 90. letech bylo dokonce rozhodnuto, že nežli řešit osud trolejbusů na pěší zóně a budovat pro ně objízdnou trasu, bude lepší trolejbusovou dopravu v Pardubicích zrušit úplně. Ve složitém období názorových a politických kotrmelců bylo nakonec v roce 2000 namontováno trolejové vedení na Sukově třídě, avšak celý záměr nebyl dotažen do konce. Trolejbusy po třídě Míru, kromě linky 11, jezdily dál a z projektu nové tratě byl vyškrtnut stavební objekt týkající se jejího napájení. Nebyly peníze ani na prodloužení kabelových tras ze stávající měnírny MR3 "Jan", ani na obnovení MR1 "Stadion". Proud na Sukovu třídu musel téci po trolejových drátech z napájecího bodu na třídě Míru. Když v roce 2014 rekonstrukce třídy Míru začala a všechny tamní trolejbusové linky musely centrum objíždět po Sukově třídě, bylo třeba do Sladkovského ulice zavěsit provizorní napájecí kabely, aby byl úsek od zimního stadionu po Kostelíček "nějak" napájen. Tehdy bylo z energetických důvodů rozhodnuto, aby trolejbusy nezastavovaly ve stanici Sukova třída ve směru od náměstí Republiky.
Ani tehdy se nepodařilo novou měnírnu obnovit. Probíhaly však již intenzivní přípravy a jednání. Dopravní podnik logicky uvažoval o návratu do "své" původní budovy. Pro novou moderní technologii měníren byla totiž menší prázdná část uvolněná po rozvodně 6 kV zcela dostačující. Taktéž majitel budovy s takovým využitím souhlasil a ochotně poskytl technické a stavební podklady. Realizace měnírny se však stále odkládala. Když se pak s plnou vážností konečně rozeběhly projekční práce, muselo být pro obnovenou MR1 vybráno jiné nedaleké místo, protože majitel historické budovy svůj předchozí souhlas odvolal s odůvodněním, že majetek ČEZu je nedotknutelný, a vyhlédnutou část budovy pro naši technologii nebylo najednou možné ani odkoupit, ani pronajmout. Dost nás to tehdy mrzelo, ale dnes, když jsme svědky toho, že se tento "nedotknutelný majetek" nezadržitelně hroutí k zemi, aby ustoupil parkovacímu domu, jsme vlastně ČEZu za jeho neústupnost vděční. Z tváře města by totiž letos zmizela i zcela nová měnírna. Jen těžko by bylo možné uvěřit, že trolejbusová doprava by dostala přednost před parkováním. A tak budou připravovanou novostavbou atakovány "jen" nové trasy napájecích kabelů, kterým tímto držíme palce, aby řádění těžkých strojů, a vůbec veškeré zemní a stavební práce prováděné přímo nad nimi, přežily ve zdraví. V roce 2022 byly provedeny potřebné změny na trolejovém vedení v centru města, napájecí úseky byly zkráceny a zmnoženy a nová měnírna MR1 "Stadion" začala napájet tratě od divadla po Sukově třídě, přes Masarykovo náměstí a po Palackého třídě až k poště u hlavního nádraží. Nový dopravní terminál a novou trať kolem rafinerie až k dukelské vozovně pak napájí další nová měnírna MR6 "Trojice".
Nostalgická douška:
Když se v roce 1984 dokončovala tehdy třetí měnírna (ve vozovně na Dukle), prosadil jsem, aby dostala označení MR7 "Vozovna". Kolegové to nechápali, vždyť na řadě bylo označení MR4, anebo ještě lépe MR1 po měnírně zrušené. Já jsem však oponoval a všem vysvětloval, že až budu z tohoto podniku jednou odcházet, bude v provozu měníren sedm. To označení jsem tehdy bral jako takový zadní mantinel, ke kterému bych chtěl jednou "dobruslit". A je hotovo! Číselná řada MR1 až MR7 je od loňského roku kompletní.
S pozdravem
Lp




Tři záběry na původní trafostanici / měnírnu MR 1 Stadion



Garáž města, kterou jsme i s pozemkem museli vykoupit, abychom získali místo pro novou měnírnu MR



Nová malá měnírna MR1 na místě po bývalé garáži.



Dokonáno jest...


 [Category: Z provozu]| 353 | 13:00 | odkaz

Stránky trolejbusu 353, nejen o trolejbusech - http://www.trolejbus.cz