Archiv stránek trolejbusu 353

Hlavní stránka webu trolejbusu 353 > Archiv - leden 2005

30. 01. 2005 - Vlečky v Rosicích
Na webu PSHŽD jsou doplněny první informace o vlečkách v žst. Rosice nad Labem a pár dalších drobností.
Trolejbus 21Tr číslo 393 bude po nějakou dobu mimo hru - po kolizi s dalším vozem má rozbité zadní sklo a dodací lhůty jsou po krachu Škody Ostrov dlouhé. Fotka poškozeného trolejbusu je na www.sm11.cz.
Z trolejbusu 383 byla odstraněna reklama na Deníky Bohemia. Vydržela na něm 4 roky. Vůz teď jezdí bílý s modrým pruhem na bočních hranách střechy.
 30. 01. 2005v 22:42 | odkaz
26. 01. 2005 - Něco z Almaty
Na těchto stránkách je přidána další fotka z Almaty (3078 ex-325) a upřesněn přehled na stránce o trolejbusech v Kazachstánu. Pořád tam ale je několik nejasností.
 26. 01. 2005v 19:45 | odkaz
23. 01. 2005 - Víc osmsetdesítek
Příspěvek odstraněn.
 23. 01. 2005v 16:24 | odkaz
23. 01. 2005 - Budko, budko, kdo v tobě přebývá?
Z MHD jsou vidět nejvíce vozidla - a místní také většinou tuší, kde leží vozovna. Kromě toho asi lidé vědí o předprodejních kancelářích ve městě, a fandové si vzpomenou ještě na měnírny. Kromě toho ale DPmP vlastní teké několik "domečků" na konečných. Tyto "boudy" leží většinou mimo pozornost, ale pro provoz jsou důležité velice. Nejenom proto svou základní funkci WC, ale v každé je i kbelík a koště pro mytí oken, v létě voda pro osvěžení a v zimě teplo pro ohřátí. Protože kromě nádraží není v Pardubicích centrální konečná, je jich rozeseto po městě docela dost. Chtěl jsem se dopočítat, kolik sociálek vlastně je a tak jsem napsal Přehled konečných. Vyšlo z toho následující: na dvou konečných jsou luxusní zděné domečky (Jesničánky a Židov), na osmi potom je to lehká stavba. Z toho jedna klasická unimo buňka v Ohrazenicích, modernější buňky v Polabinách na točně i na Sluneční, v Pardubičkách, Rosicích a na Dubině toč. a nejmodernější stavby na Dubině, sever a na Závodu Míru. Paradoxně na nejvíc zatížené konečné u nádraží DP vlastní WC k dispozici nemá a bezplatně využívá veřejné WC v hale. Není to žádný med, ale zatím se jiné řešení nerýsuje. Kromě uvedených staveb je potom v případě nutnosti využívano cizích služeb - např. na lince 18 WC v budově místního obecního úřadu.
 23. 01. 2005v 01:01 | odkaz
21. 01. 2005 - Fotky řady 810
Příspěvek odstraněn
 21. 01. 2005v 23:20 | odkaz
20. 01. 2005 - Také něco o webmasterovi
Ačkoliv tenhle web je vlastně v provozu už od roku 2000, teprve teď jsem se odhodlal dát sem také něco o sobě:
Narodil jsem se v Pardubicích v roce 1972. Po několika letech jsem obdržel dvě sestry, přičemž o té starší z nich se dozvíte víc na http://kocky.virtualne.cz.
Po celou dobu bydlím v Pardubicích na Slovanech, což je místo pro vývoj nadšence do dopravy docela důležité. Protože ze zahrady vidím (ne sice moc dobře, ale přece jen) na trať Pardubice - Česká Třebová a těsně za "našima" závorama už 50 let jezdí trolejbus. Proto mám dodnes zafixovaný občasný kouř parních lokomotiv nad hlavní tratí a asi nadosmrti  je moje první představa na slovo trolejbus právě Škoda 9Tr. Až do svých 11 let jsem stejně jiným trolejbusem nejel.
Náznak většího zájmu o dopravu ve mně posilovali už rodiče výlety kolem trati a cestami za příbuznými po trati Pce - Havlíčkův Brod. Takže můžu hrdě prohlásit, že si pamatuju páru v pravidelném provozu - sice jen na pár nákladech, ale pamatuju. Stejně tak si vybavuju první jízdu tyristorovým trolejbusem. Ono to najednou necvakalo, ale hrálo :-). Od druhé třídy až do maturity jsem navíc dojížděl denně MHD do školy a nějakou stopu to na mě asi taky zanechalo.
Organizovaně jsem se k dopravě dostal v roce 1986 přes tehdejší "véteesku" neboli Československou vědecko-technickou společnost - krajskou odbornou skupinu dějin dopravy (nebo tak nějak). Tehdy jsem tam jsem také získal za kamaráda kolegu Čížka, takto dnešního jednatele PSHŽD. A pak to začalo - v roce 1987 byla jízda 434.2186 do Jaroměře první moje parní akce. Naflákal jsem tam spoustu fotek, přičemž tu dnes nejzajímavější - sergeje na nezadrátovaném jaroměřském nádraží mám jen na rozmazaném diáku. O rok později potom jízda stykačovou devítkou 335 po Pardubicích byla první zásadní akcí okolo MHD. To už to se mnou šlo "z kopce" - od roku 1988 jsem také pomáhal příteli Čížkovi na opravách M 131.1133, tehdy na vlečce v Sadové.
V roce 1990 jsem maturoval a po neúspěšné přihlášce na VŠDS v Žilině jsem šel do práce. K vojsku. K vojsku železničnímu. Práce sice nic moc, ale alespoň jsem měl rok režijku pro tehdy ještě celou federativní republiku. Ve stejném roce se také začali nadšenci zvolna sdružovat ve spolcích - v Pardubicích byl založen už zmiňovaný PSHŽD. V roce 1991 jsem na přece jen na vejšku do Žiliny dostal a tak jsem měl možnost blíže poznat systém MHD na Blízkém východě. Na škole jsem vydržel jen rok, potom jsem si také musel v Kolíně odkroutit vojnu. Ještě, že jsme zažili tu krásnou věc - zkrácení vojny z "548" na "365". "730" jsem zaplať pámbů už nezažil.
Ještě předtím se stala další zásadní věc - v roce 1991 jsem potkal slečnu, se kterou jsem dodnes - od roku 1997 na to máme i papír a od roku 2001 i potomka. Ač je potomek holčička, provádím nenáročný trénink a rozpoznávat lokomotivy ČD zvládala už před svými druhými narozeninami. Stejně tak už tehdy rozeznala M 131.1133 od M 131.1128 :-).
Ale zpět ke mně - čím víc byla kolem mě rodina, tím míň času bylo na dopravu. V roce 1998 jsme se ale odvážně pustili do renovace trolejbusu 353, která dopadla úspěšně a tak nás to docela povzbudilo. Mít trolejbus a nemít na něj řidičák také nebylo ono a tak jsem si ho v roce 2000 udělal a začal jsem na vedlejšák jezdit jako řidič v DPmP. To se dalo i proto, že jsem dělal na směny jak v práci, tak na brigádě. Jezdím v DP stále - od roku 2003 i s autobusem, ačkoliv v mém hlavním zaměstnání (chemička Synthesia) jsem před pár lety opustil dělnickou třídu a chodím jen na ranní. Ale zase s velmi pohyblivým časem odchodu domů...
Kromě popsaných zálib jsem (tedy spíš byl) radioamatér. Mám jen třídu D - od roku 1989 nejdřív na kolektivce OK1OSV, potom jsem měl chvíli OL5VXG a od podzimu 1990 oplývám značkou OK1UPI. Už několik let jsem ale velmi neaktivní radioamatér. Pro ty z vás, kteří víte o co jde, tak můj otec je OK1ZF (ex OK1ATB), sestřička OK1DIS a švára OK1MX.
 20. 01. 2005v 22:34 | odkaz
18. 01. 2005 - Víc o ŠM 11
Tak jsem konečně trochu propátral archiv a podařilo se mi i přemluvit skener ke spolupráci. Takže je na nové stránce o autobusech ŠM 11 asi 30 nově naskenovaných fotek z let 1988-1991. Kvalita není nejlepší, ale ty moje fotky byly dost ošklivý už na papíře.
A taky jsem malinko změnil úvodní stránku. Ty náhledy nových fotek snad příliš úvodní stránku nezpomalí. A snad i na malých monitorech ještě bude rubrika Novinky k nalezení :-)
 18. 01. 2005v 23:35 | odkaz
15. 01. 2005 - Fotky
Přidány další fotky do pardubických fotogalerií - od teď najdete nové fotky také zde na hlavní stránce v pravém sloupci pod odkazy na archivy. Z nejnovějších fotek je zajímavý je trolejbus 316 - v současnosti je to nejdéle sloužící stroj DPmP (v provozu je už 18 a půl roku !). Ex-hradecké 307 a 308 jsou sice starší, ale několik let zahálely. Ve fotogalerii 14Tr předěláno levé menu (rozděleno na vyřazené a provozní trolejbusy).
 15. 01. 2005v 23:50 | odkaz
13. 01. 2005 - Naše stroje v Almaty
Dostupné fotky a informace o ex-pardubických trolejbusech v Almaty jsem soustředil na stránku Trolejbusy v Kazachstánu. Také se mi vrátil aparát z opravy a tak jsem ho hned vyzkoušel. Nové fotky jsou u 14Tr 314, 346, 365, 370, 374 a u Karos 52, 142 a 144. Vezmeme-li v úvahu, že stále udržuju fotky veliké maximálně 50 kB při rozlišení 640 x 480 bodů, tak musím být spokojen. Viz třeba fotka a-144.
 13. 01. 2005v 21:11 | odkaz
11. 01. 2005 - Matěj.webz.cz
Můj sedmiletý synovec, takto žák první třídy základní školy, si sedl k PC, zapnul si Front Page a udělal si web. Pomoc dospělých byla opravdu minimální. A jelikož už v útlém věku má zájem o vláčky a podobně, tak si tam dal svoje obrázky - hlavně s dopravní tématikou (pokud to na nich tedy poznáte). Takže jak tvoří web žáci v první třídě je k vidění na http://matej.webz.cz. Třeba z toho za pár let vznikne další dobrý web ...
 11. 01. 2005v 22:57 | odkaz
09. 01. 2005 - Na skok do Hradce Králové
Na opravdu jen pár minut jsem se dopoledne stavil v Hradci Králové, a tak jsem po delší době opět něco přidal na stránku o trolejbusech v Hradci - hlavně na stránku trolejbusů 21Tr.
 09. 01. 2005v 12:52 | odkaz
08. 01. 2005 - Více o autobusu 177 a něco o SORu
Upřesnění informací o novém autobusu Citybus ev. č. 177. Jedná se autobus typu City B.PS09D1, výrobního čísla 591. Rok výroby je 2003, registrace v Pardubicích proběhla v prosinci 2004 a dle TP je první v ČR. Pravděpodobně měl dosud pouze zkušební značky. Podle jedněch informací je to bývalý předváděcí autobus Karosy, podle jiných byl vyroben pro Maďarsko a tam ho odběratel neodebral. Pravděpodobnější je první varianta, protože bus má už najeto přes 10000 km. Autobus má mnoho odlišností od ostatních Citybusů v Pardubicích. Zásadní změnou je zamontovaná převodovka ZF (místo standardní VOITH) s celkem 6 ovládacími tlačítky (1-2-3-D-N-R). Autobus má oddíl pro cestující přibližně v provedení jako vozy 168-173, ale i zde se liší. Místo malých vyklápěcích okének má velká posuvná okna. Kabina řidiče je větší a má dveře v tzv. protiteroristickém provedení. To znamená, že pokud si je řidič zabouchne, už se dovnitř bez klíče nedostane :-). V otevřené poloze jsou dveře zafixovat k prvnímu madlu za předními dveřmi. Odlišná jsou i madla v předních dveřích - vpředu je mrtvý prostor mezi madly a palubkou. Nezvyklé je i vybavení kabiny - místo obvyklého tachometru je zde tachograf kombinovaný s otáčkoměrem. Autobus je dokonce vybaven teploměrem chladící kapaliny, což je věc, kterou se už mnoho výrobců vůbec nezatěžuje a omezují se na pouho kontrolku přehřátí. O ovládání převodovky už jsem psal, jiné je i ovládání staniční brzdy - místo obvyklé páky je to pouze kolébkový přepínač vedle vypínačů dveří. Doufejme, že právě popsané atypické prvky nezpůsobí, že tenhle bus si moc nezajezdí. Jeho fotka od kolegy Petráska je na jeho stránce ve fotogalerii. Jsou tam i tři záběry na odlišnosti - omluvte kvalitu, je to focený webkamerkou z teleshoppingu :-).
A něco málo o SORu - celkem si ho řidiči chválí, mají ovšem dva postřehy. Za prvé - ačkoliv má bus 4 dveře, důchodci lezou zcela intuitivné do posledních, jediných kde není nízká podlaha. A za druhé - aby mohl SOR jezdit i na Masarykovo náměstí k novým vysokým obrubníkům, musela se přestavit výška vozu. Jinak dřel dveřmi o zem. Není to nový problém - vždyť na železnici už po roce 1945 musel přestat jezdit Stříbrný šíp na rychlících, protože jeho vyklápěcí schody se nevešly k moderním nástupištím. Jenom detail - píše rok 2005 a téměř na všechno jsou normy. Na nástupiště a dveře asi ne...
 08. 01. 2005v 19:34 | odkaz
08. 01. 2005 - Citybus 177
Tento týden byl do provozu zařazen Citybus evidenčního čísla 177. Jedná se o poslední z na loňský roik objednané čtveřice. Od sesterských vozů 174-176 se však liší. A to jak některými detaily vybavení, tak především nátěrem. Jedná se totiž původně o předváděcí vozidlo Karosy a autobus je opatřen nátěrem v šedých a modrých odstínech. Jelikož můj fotoaparát dlí v servisu Olympus, fotka se objeví ve fotogalerii později...
 08. 01. 2005v 00:48 | odkaz
08. 01. 2005 - Další karosy ve fotogalerii
Tak se mi zase podařilo přemluvit můj letitý skener, aby chvíli spolupracoval. Jsou doplněny další autobusy do Fotogalerie Karosa (hlavně už vyřazené - 47, 48, 49, 51 a další). Zajímavá je fotka u autobusu 114, ten totiž po několika změnách majitele nakonec po GO jezdí v MHD v Chomutově. Fotografii odtamtud dodal kolega TZV. Dále je u některých typů v Přehledech vozidel doplněn u vozů přímý odkaz na fotku nebo stránku v galerii.
 08. 01. 2005v 00:33 | odkaz
05. 01. 2005 - Několik fotek navíc
Malinko jsem udělal pořádek v archivu a na následujícíh stránkách jsem něco doplnil a něco opravil:
Fotky 7, 8, 9Tr z archivu
Z archivu MHD 2
Autobusy z archivu MHD 2
 05. 01. 2005v 19:33 | odkaz
02. 01. 2005 - Ještě jedna fotka
Na v minulém příspěvku uvedené adrese je ještě jedna fotka z vánoční jízdy. Tentokrát je autorem OČ a na fotce je náš trolejbus při odbočování po manipulační stopě do Teplého ulice.
Na webu PSHŽD jsou uveřejněny nové cenílky drobného prodeje pro rok 2005. K nahléhnutí či stažení na adrese http://www.pshzd.cz/prodej.html.
 02. 01. 2005v 22:16 | odkaz

---

http://www.trolejbus.cz