Archiv stránek trolejbusu 353

Hlavní stránka webu trolejbusu 353 > Archiv - února 2007

28. února 2007 - Malá šotohádanka
Hádanka: jaké nejvyšší pořadové číslo zastávky je možné spatřit na lince v běžném denním provozu MHD Pardubice? Malá nápověda je v komentářích k této zprávě.
Aktualizace - jsou aktualizovány nástupy kurzů MHD a to včetně PDF verze ke stažení na stav k 1.3.2007. Na aktualizaci Jandovy kurzové analýzy se pracuje...
 28. února 2007v 23:58 | odkaz
27. února 2007 - Změna na webu PSHŽD
Oficiální stránky Pardubického spolku historie železniční dopravy na adrese www.pshzd.cz dostaly lehce modernizovaný design. Obsah zatím zůstal víceméně stejný, do nové formy není převeden archív a rozsáhlá rubrika Drážní archeologie. Přestože je to zatím ve vývoji, uvítám upozornění na nefunční věci. Děkuji.
Otevři web
Web otevřete i kliknutím na obrázek
 27. února 2007v 22:39 | odkaz
23. února 2007 - Nové 24Tr - info od Lp
Dne 15.2.2003 byly na půdě výrobního závodu v Plzni převzaty tři nové trolejbusy Škoda 24Tr. Jedná se o druhou část dodávky šestikusové série, která byla pořízena s finanční účastí fondů EU. Vozy budou v Pardubicích jezdit pod evidenčními čísly 320 – 322. Každý z nich má hned dvě výrobní čísla – jedno náleží výrobci IRISBUS FRANCE a druhé firmě ŠKODA ELECTRIC s.r.o. Pro „polykače“ výrobních štítků je uvádím v nezkrácené podobě:
ev.č.320 - VNEPS09D100002241 + TM96TAJ6V7ASE3215
ev.č.321 - VNEPS09D100002238 + TM96TAJ6V7ASE3216
ev.č.322 - VNEPS09D100002243 + TM96TAJ6V7ASE3217
Převzetí trolejbusů proběhlo úspěšně, pomineme-li některé drobné závady, které byly zaprotokolovány a které se výrobce zavázal odstranit ještě před expedicí dne 19.2.2007 případně před uvedením do provozu. Proto byly v Plzni provedeny ještě poté některé dodatečné zkušební jízdy.
Dne 22.2.2007 ráno byly v cílové pardubické stanici připraveny k vykládce tři vagóny Kbkks s nákladem trolejbusů. Soupravu přistavili na poněkud atypické místo, ke staré vojenské rampě vedle DOM, tedy tam, kde jsme naposledy vykládali i Sanos číslo 329. Opět bylo dodrženo zlaté pravidlo ČD, že z čelní rampy musí velká vozidla sjíždět zásadně pozadu. Snad někdo z informovaných čtenářů tohoto webu dokáže zodpovědět otázku, proč se už nesmí najíždět k obvyklým rampám – přišly o provozní způsobilost?
Po odstranění lan, drátů a klínů byl první vůz nafoukán tahačem, zapřáhnut a popotažen k betonové hraně, kde bylo zjištěno, že výškový rozdíl není možné překonat. Zadní tlumiče trolejbusu byly stále ještě asi 10 cm pod úrovní rampy, k čemuž díky přesunu zátěže dopomohlo též měkké pérování vagónu. Rampa byla evidentně vystavěna pro jinou techniku železniční i silniční. Bylo třeba odjet zpět do vozovny a sehnat několik pořádných fošen a vytvořit z nich vjezdový klín. Tím se celá akce značně prodloužila.
Po vyložení prvních dvou trolejbusů proběhla ještě změna v aranžmá celé soupravy tak, aby poslední vůz nemusel být vlečen přes tři vagóny. Volně spojená souprava zajištěná pouze jednou čubou na konci beztak svými pohyby pod koly tahače tak trochu připomínala Machův vlnostroj. A tak poslední trolejbus číslo 322 zmizel v útrobách vozovny až krátce před 14.hodinou.
Všechny tři nové trolejbusy teď čekají další zdlouhavé procedury: odstranění posledních drobných závad, namontování odbavovacího systému, technicko bezpečnostní zkoušky atd. Bude-li se dařit, svezeme se s nimi poprvé už v dubnu (tohoto roku). A je opravdu nač se těšit. Nové vozy, ač na první pohled vypadají úplně stejně, jsou díky jinému čerpadlu oleje mnohem tišší než jejich první tři sourozenci.
S pozdravem Lp
šotopohled
Poněkud šotoušský záběr z povzdálí a z nadhledu přibližuje růžové únorové ráno u čelní rampy. Kromě tahače se akce zúčastnil i autobus číslo 92.
Trolejbusy zepředu
Nové trolejbusy při pohledu zepředu: 322, 320 a 321. To ještě nikdo netušil, že bez pomoci dřevní hmoty vysokou rampu nepřeskočí.
Rampa
Startovací rampa z fošen poté, co poslední vůz stanul na pevné zemi a „ponor“ odlehčeného vagónu se snížil.
24Tr + Atego
Poněkud netypická silniční souprava v členění Heck und Heck, jak by řekli naši východo- i západoněmečtí přátelé.
U Chládků
Na výjezdu z nákladového prostoru si jistá nejmenovaná společnost udělala firemní parkoviště. Souprava s trolejbusem 322 však projela s přehledem a záhonek zůstal celý.

K Vápence
Tato na první pohled venkovská silnička je ulice K Vápence nedaleko centra města. Trolejbus zde tak často k vidění není. Dřív to však bylo jiné. Vůz PSHŽD číslo 353, když ještě bydlíval v areálu DOM, se tudy proháněl dost často.

Odkaz na Yuotube
Krátké video z vozovny - odkaz vede na Youtube.com

173
A jako přídavek foto z mojí dnešní celodenní zálohy - záložní a-173 při ranní cestě do Mnětic zachycená u TMS
 23. února 2007v 19:44 | odkaz
22. února 2007 - DN u KÚ
Šifra v nadpisu znamená "Dopravní nehoda u Krajského úřadu". Nehoda to byla celkem drobná a normálně by provoz nenarušila, jenže se stala dnes dopoledne hned u přechodu s ostrůvkem uprostřed silnice, navíc s ostrůvkem obohaceným lampou. Takže trolejbusy musely jezdit protisměrem s překládáním sběračů, což samozřejmě zdržovalo provoz nejen MHD, ale i ostatní...
368 se sune do protisměru
Přibližně uprostřed t-368 je vidět sloup lampy na ostrůvku. Bez té lampy by se pravděpodobně dalo s maximální výchylkou sběračů kolem ostrůvku objet bez překládání.

Dispečerská SMS
A takhle vypadala dispečerská esemeska

Navíc mám v PC opět velice čtivý článek od kolegy Lp - tentokrát o dnes dodaných trolejbusech 24Tr čísel 320-322. Uveřejním ho zítra, až budu mít i obrázky.
 22. února 2007v 18:53 | odkaz
21. února 2007 - První B951E s celoplošnou reklamou
Jako první z deseti našich B951 se celoplošné reklamy dočkal autobus 56. Reklama na firmu Beco Link byla naposled na trolejbusu 346 (žlutá), ta nová na a-56 je úplně jiná. Na fotce to vypadá docela pěkně a i v reálu to autobusu docela sluší. Hlavně díky za každý vůz, který není bílý.
Autobus 56
Zvětšíš kliknutím...
 21. února 2007v 15:44 | odkaz
19. února 2007 - Šotouši forever
Dnes jsem byl na lince 22 s autobusem 149. V Nemošicích jsem byl opakovaně neplánovaně zachycen novým fotoaparátem stálého přispěvatele tohoto webu vanase. Moje maličkost (včetně autobusu tedy) obsadila v jeho novém přístroji fotky s pořadovými čísly 3, 4 a 5. A večer jsem ty fotky už měl v PC, takže se na dvě z nich můžete podívat na stránce autobusu 149. Abych se tady ale nepropagoval svou fotkou, přidávám jako bonus od kolegy vanase zimní fotku, pořízenou taktéž v Nemošicích. Opravdu je to tato zima, ač to moc nevypadá...
klikni pro zvětšení

A malý doplněk příspěvku o Legu - nějak se mnou Youtube nekomunikovalo, teď už ta videa fungují - www.youtube.com - user=jr353
 19. února 2007v 21:37 | odkaz
18. února 2007 - Trochu jiná železnice
Po Zahradní železnici pro chudé dneska přináším tip na železici poněkud dražší, ale také moc pěknou. Od včerejška až do 18.5.2007 probíhá ve Svitavách výstava LEGO® - Hračka i hobby. Informace o akci najdete na webu www.kostky.org. Protože organizátoři slibovali i dvě funkční LEGO kolejiště a také proto, že jsem po dlouhé době měl celý víkend volný, vypravili jsme se do Svitav s rodinou. Výstava je v Městském museu, které leží nedaleko centrální křižovatky u hypermarketu Hypernova a tedy i blízko od nádraží. Ačkoliv je výstava vlastně jen v jednom sále, stojí určitě za návštěvu. Úspěch mají u dětí i u dospělých především avizovaná kolejiště. Autoři projevili občas i kouzelný smysl pro humor - někdy i černý: Na větším kolejišti je například dopravní nehoda, doplněná i pohřebním autem. U modelu Národního muzea Praha je zase součástí i podzemní stanice metra. Kouzelné jsou i "modely" českých či slovenských železničních vozidel. Především se při návštěvě nepokoušejte přemýšlet o ceně stavebnic, potřebných na stavbu podobných věcí...

Obrázek 1  Obrázek 2  Obrázek 3
Tři obrázečky z výstavy - na prvním obrázku je menší z obou kolejišť. Ta rozmázlá šmouha jedoucí kolem dětí je osobní vlak :). Papírek na střeše strojovny lanovky bohužel zvěstuje, že lanovka má poruchu. Na obrázku číslo 2 je potom nádraží na větším kolejišti a na posledním potom roztomilá tramvaj - ta bohužel jen jako statický exponát.
Natočil jsem foťákem i pár krátkých filmečků, dal jsem dva na Youtube - najdete je na mé stránce www.youtube.com - jr353 (nahrál jsem je teď, chvíli potrvá, než budou online k dispozici).

Velké kolejiště
Ještě jednou z velkého kolejiště. Vlevo se řítí rozmazané TGV, vpravo zmiňované pohřební auto u dopravní nehody
 18. února 2007v 17:55 | odkaz
16. února 2007 - Páteční hlášení
V pátek a ještě v odpolední špičce - ideální čas pro nehody. Tentokrát (jako již několikrát) u autobusáku zablokoval kamion průjezd trolejbusů od nádraží do centra. Část vozů linek 2, 3, 13 a 33 se naštosovala před nehodou, část jezdila odklonovými trasami. Cestující si tak po delší době opět projeli oblouk ze Sladkovského doleva ke Grandu (t-370 na lince 2 a možná i další).
Pohled od města
Směrem od centra vypadá kamion docela nevinně

Druhý směr
Ovšem z druhé strany je jasné, že tady trolejbusy neprojedou. V t-361 je zablokovaný kolega B.D. A už má být touto dobou půl hodiny vystřídaný a zatím stojí tady.

Ozval se také pachatel podivuhodně podobné výstražné značky k nadchodu. Je jím kolega Lp, kterého můj letitý návrh podvědomě inspiroval při tvoření návrhu pro "Tabuli IP 22 - Změna místní úpravy". Až když ho vytvořil, našel i on ve svém PC můj letitý návrh. Takže asi jsem dávný ideový autor symbolu, o instalaci značky se ale zasloužil Lp. Takže tak to je a bylo:

Verze Lp 2007 v oficiální podobě značky IP22


Verze JR 2001 neoptimalizovaná pro značku

A nakonec jedna trochu zlomyslná fotka. Ukázka toho, jak je důležité koukat na návěstidla výhybek. Nejmenovaný pan kolega si červenou správně dal do odbočky vlevo, ale bohužel předtím žlutou ne a tady je vidět, že při stání u levého obrubníku to na pravou opravdu nedosáhne:
To se občas stane každému...
To se občas stane každému...

O víkendu mám volno, další hlášení podám asi v pondělí ... z linky 22.
 16. února 2007v 23:47 | odkaz
15. února 2007 - Čtvrteční hlášení
Aneb trochu chaotická směs informací a potřehů. Nejprve něco obrazem:
177
Autobus 177 jezdí stále v původním (a velmi slušivém) ex-předváděcím nátěru. A takhle divně na něm vypadá nalepená reklama. Možná by si jediný modrošedý autobus zasloužil nepolepovat vůbec.

Značky jsou pro blbce
Názorná ukázka, že i lidé z mé ještě nedávno mateřské firmy kašlou na značky a parkují v zastávce, v zákazu stání a ještě v křižovatce dohromady.

nuda
Před nedávnou dobou byl populární film Nuda v Brně. Pro ukázku předvádím, jak vypadá Nuda ve Starém Mateřově během čekání na střídání směn ve firmě Triton

Ukázka toho, že nejen boží mlýny melou pomalu
Můj návrh z roku 2001   A cedule v roce 2007
Prohlédněte si vlevo můj návrh cedule k nadchodu u Tesca vytvořený ve 22.02 dne 1.10.2001 - stále ten soubor v počítači mám a poslal jsem ho několikrát směrem do DPmP. A na pravé fotce je cedule, instalovaná tento týden. Můžete najít pár rozdílů, ale nikdo mi nevnutí myšlenku že někoho napadlo po šesti letech to samé co mne v roce 2001. Ačkoliv to trvalo šest let, děkuji za instalaci jménem všech řidčů trolejbusů.

A další informace: dne 15.2.2007 byly v Plzni převzaty tři trolejbusy 24Tr čísel 320-322. Po jedné fotce od každého trolejbusu od kolegy Lp najdete na příslušných stránkách ve Fotogalerii 24Tr. Dva 12M trolejbusy Solaris Trollino, které neodebral zahraniční zákazník zatím DP nekoupí. Nabízená cena 8 mil. Kč za kus je příliš vysoká. Na generálku do Plzně letos postupně odjedou trolejbusy 348, 343 a 340. K vyřazení v letošním roce jsou navrženy trolejbusy 334 (14Tr08 z roku 1987, modernizovaný v roce 1998), 355 (14Tr11 z roku 1992) a 361 (14Tr13 z roku 1993).
 15. února 2007v 23:48 | odkaz
12. února 2007 - O webu dnes v MfDnes!
Dnešní pardubická příloha Mladé fronty Dnes přinesla dva články o úspěšných vebech v regionu. Znění článků najdete zde - články z MfD 12.2.2007 (zkopírováno z http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp). Ačkoliv netuším jakou metodou bylo výsledku dosaženo, samozřejmě mne potěšilo uvedení Stránek trolejbusu 353 mezi nimi. A když si připočtu web i web Dopravního podniku, mám v tom pomyslném žebříčku hned dva zástupce. Ke cti autora nutno říci, že mi opravdu volal a na web se ptal. Snažil jsem se vysvětlit, že návštěvnost mám dobrou, protože web dělaný alespoň se základní znalostí SEO optimalizace musí vyhledávače dobře hledat. A tak je mnoho přístupů buď úplný omyl, nebo jsou alespoň neúmyslné. Nakonec o tom v článku nic není.
Ale zpět k trolejbusům, přesněji k 10. stopě. Kolega Lp poslal pojednání o této nejnovější úpravě vedení - najdete ho zde > 10. stopa. Dočtete se například, odkud že to pochází ve vozovně nově namontovaná mechanická výhybka.
Mimochodem, kolega Lp jako dvorní dopisovatel tohoto webu má jistě na vysoké návštěvnosti také zásluhu, za což mu tímto děkuji :))
Pojednání o 10. stopě
 12. února 2007v 19:21 | odkaz
11. února 2007 - Změny ve vozovně a něco k 24Tr
V sobotu byla doplněna síť ve vozovně dvěma novými výhybkami za halou povrchových úprav. Je jimi napojena 10.stopa - viz aktualizovaný plán vedení ve vozovně a schéma trolejového vedení v Pardubicích.
Trolejbus 24Tr číslo 319 jezdí s demontovanými středními díly střešních krytů. Ulehčuje to manipulaci se sběrači a kromě toho, že to vypadá divně to také dokazuje zbytečnost deklů. Na nějaké poradě se probíralo, že výrobce povoluje demontáž jen těhle středních dílů, ale je úplně jasně vidět, že potom jsou i ty zadní úplně k ničemu a mohly by jít dolů také. Vzhledu by to určitě spíš prospělo.
319
Něco jako dvouploutvý trolejbus

 11. února 2007v 20:51 | odkaz
10. února 2007 - Paní Lebedová ...
Nemám ambice otevírat na tomto webu společenskou rubriku Dopravního podniku. Teď ale opravdu musím udělat vyjímku. 2.2.2007 totiž ve věku nedožitých 72 let zemřela paní Lebedová. Řidičku paní Lebedovou jsme s přítelem Oldřichem znali osobně od té doby, co jsme se před dvaceti lety začali nějak víc zajímat o trolejbusy. To ještě jezdila s posledním pardubickým odporákem číslo 335. Tehdy nás samozřejmě ani ve snu nenapadlo, že její další trolejbus číslo 353 jednou koupíme a budeme provozovat jako historický. A já že se dokonce stanu v roce 2000 jejím kolegou v DP. Paní Lebedová nám totiž už před těmi 20 lety tvrdila, že do důchodu odejde společně s trolejbusy 9Tr, také v roce 1995 zrovna ona jela s trolejbusem 353 poslední pravidelný spoj vedený trolejbusem Škoda 9Tr v Pardubicích. Jenže zůstala dál - a to ještě 6 let, teď za volantem čtrnáctky číslo 321. Protože byla drobné postavy, měla trolejbus upravený a tak se za volant tohoto trolejbusu hned tak někdo nedostal. Mimochodem je ironií osudu, že i poslední trolejbus paní Lebedové číslo 321 ji přežil a dodnes existuje v Kazachstánu.
I jako fotograf, tak potom jako kolega jsem ji zažil jako příjemnou a nekonfliktní dámu, a naprostá většina kolegů o ní i v soukromí mluvila tak trochu s úctou a odstupem jako o PANÍ Lebedové. Já jsem znal paní Lebedovou jen "od trolejbusů" - a tak vzpomínka na ní bude pro mně stále spojená s naším trolejbusem a s množstvím fotek, na kterých je za volantem. Čest její památce.

Parte

Paní Lebedová a 9Tr20 číslo 335
Takhle jsme ji znali spoustu let...

 10. února 2007v 12:05 | odkaz
10. února 2007 - Dvě podivné jízdenky
Minulou hádanku uhodl hned první tipující. Tak něco jiného. Čímpak jsou podivuhodné tyto dva jízdní doklady (kromě toho že jsou zadarmo)?
jízdenky
 10. února 2007v 01:08 | odkaz
9. února 2007 - Tedom v Pardubicích + hádanka
Dne 8.2.2007 se na chvíli v Dopravním podniku zastavil předváděcí autobus firmy Tedom. Kolega Lp pořídil během jeho krátkého pobytu ve vozovně několik fotek, které najdete je na této stránce > 2007/tedom-pce.htm. A ještě malá hádanka. Kdepak nám takhle výrazně vyrostl do výšky nový označník zastávky? Pokud se vám zdá normálné, porovnejte s výškou telefonní budky vedle. Kdo pozná, ať to napíše do komentářů...
Kdepak to je?
kliknutím lze samozřejmě zvětšit
 9. února 2007v 01:30 | odkaz
6. února 2007 - Pomooooc, počítač!
Už hezkých pár let nás Bill Gates a jemu podobní přesvědčují, že spásou všeho jsou počítače. Neustále věští, jak už za pár let bude to a to řízené počítačem, nejlépe ovládaným když ne myšlenkou, tak alespoň hlasem. Nesdílím zcela úplně jejich nadšení, ale zažil jsem konec psacích strojů v kancelářích a nepřímo konec sálových počítačů (ty mi dělaly první výplatní pásky) a bez počítačů se už opravdu neobejdeme. I v mém 11 let starém autě je řídící jednotka, cosi jako počítač je skoro ve všem. Je sice pravda, že v M131.1 počítač není a naopak tohle se bez počítače ani nerozjede - a přitom oboje vás doveze kam potřebujete - ale prostě počítače potřeba jsou. Jenže, spousta lidí z nich má i v roce 2007 obavy. Pokud s nima dělat musí, naučí se tu jednu, dvě věci a konec. A běda, jak by museli udělat něco jiného... A tak to řeší všelijak. Jedna ukázka ze dneška - toto má nejmenovaný kolega v trolejbusu. Kdyby se té ovládací jednotce od EM-testu neříkalo počítač, možná by se toho nebál - navíc tam jde maximálně nastavit jas, kontrast a podsvícení kláves a celé to nastavení podle svého trvá tak půl minuty. Tedy jak komu...
klikni...
slabozrací mohou kliknutím zvětšit
 6. února 2007v 23:09 | odkaz
5. února 2007 - 2003+2053 = 139+170
Nesmyslný nadpis znamená za a) že ztrácím schopnost něco zajímavého vymyslet a za b) to znamená, že jsem dnes jezdil šejdry. Ač jezdím od roku 2000, šejdry (neboli kurzy nepřiřazené trvale k jedné lince) se mi nějak vyhýbaly. Mimochodem slovem šejdr se v jiných dopravních podnicích označuje něco jiného, ale v DPmP je tohle označení zažité. Takže teda dneska jsem ráno na kurzu 2003 absolvoval dva spoje 912 z Dubiny k Řempu a jeden spoj na lince 25 z Dubiny do Průmyslové zóny. Mimochodem - dovolíte malou odbočku? - kdo s čtenářů si pamatuje na naše Dopravní Murphyho zákony, tak můžu aplikovat Specifický zákon o přepravě náměstků v NAD, který zní: "Náměstka vozí Metelka" na Specifický zákon o přepravě náměstků v MHD: dneska jsem vezl jednoho náměstka já, a to v té pětadvacítce . Obrázek autobusu 139 na konečné u Ronalu je tady.
Z mně neznámých příčin jsem potom na odpolední kurs 2053 dostal Citybus číslo 170 a s ním postupně odjel jeden spoj linky 12 od TMS, potom spoj na lince 25 z Průmyslové zóny na Dubinu a nakonec spoj 918/907 z Dukly na BČOV a zpět. Nic zajímavého se celý den nestalo, autobusy fungovaly, provoz v rámci jarních prázdnin byl slabší a tak alespoň ještě jedna fotka. Ukazuje, že drážní archelogie se občas dá aplikovat i na autobusovou dopravu. Tady je autobus 170 u zvolna umírajícího nepoužívaného nástupiště u TMS, které se třeba jednou stane takovým dopravně-archologickým artefaktem...
a 170 u TMS
 5. února 2007v 22:45 | odkaz
1. února 2007 - Den D a příliš mnoho fotek
Včerejším dnem jsem po skoro 15 letech opustil moji fabriku téměř rodnou - Synthesii a.s. Takže kdo z vás měl uloženou moji mejlovou adresu do Synthesie, můžete ji zahodit. Neodešel jsem zrovna dobrovolně - moje místo bylo zrušené a jiné rozumné mi nenabídli. Zcela v duchu racionalizace se moje práce rozpustí do pracovní náplně kolegům. Na jednu stranu jim vlastně nezávidím, i když po těch letech se odchází fakt blbě. Zase jsem asi aktuálně jediný řidič MHD s licencí na SAP nebo ISDL. Takže od 1.2. mne za volantem po nějakou dobu uvidíte častěji - doufám, že ne zase moc dlouho - jednou mi dojdou peníze z odstupného a jenom platem řidiče moc rodinu neuživím... A těch v nadpisu zmiňovaných příliš mnoho fotek - mám tady spoustu fotek, ale neměl jsem teď vůbec čas na web. Takže jen po jedné od autora - Jarda Praisler poslal fotky z prvního dne provozu prodloužené linky 8 - já zatím nabídnu jen jednu, která se jmenuje O cestování je zájem. Od LuTepa mám fotek taky hodně, ale zatím je na webu jen a-179 s novou reklamou. Posledním autorem je kolega Lp, od něj mám tuhle fotku našich vyřazených Karos, které se začaly seskupovat u plotu a chystat se konečně na odjezd za poznáním východních krajin.
klinutím zvětšíš
 1. února 2007v 20:47 | odkaz

---

http://www.trolejbus.cz