Dne 15.2.2003 byly na půdě výrobního závodu v Plzni převzaty tři nové trolejbusy Škoda 24Tr. Jedná se o druhou část dodávky šestikusové série, která byla pořízena s finanční účastí fondů EU. Vozy budou v Pardubicích jezdit pod evidenčními čísly 320 – 322. Každý z nich má hned dvě výrobní čísla – jedno náleží výrobci IRISBUS FRANCE a druhé firmě ŠKODA ELECTRIC s.r.o. Pro „polykače“ výrobních štítků je uvádím v nezkrácené podobě:
ev.č.320 - VNEPS09D100002241 + TM96TAJ6V7ASE3215
ev.č.321 - VNEPS09D100002238 + TM96TAJ6V7ASE3216
ev.č.322 - VNEPS09D100002243 + TM96TAJ6V7ASE3217
Převzetí trolejbusů proběhlo úspěšně, pomineme-li některé drobné závady, které byly zaprotokolovány a které se výrobce zavázal odstranit ještě před expedicí dne 19.2.2007 případně před uvedením do provozu. Proto byly v Plzni provedeny ještě poté některé dodatečné zkušební jízdy.
Dne 22.2.2007 ráno byly v cílové pardubické stanici připraveny k vykládce tři vagóny Kbkks s nákladem trolejbusů. Soupravu přistavili na poněkud atypické místo, ke staré vojenské rampě vedle DOM, tedy tam, kde jsme naposledy vykládali i Sanos číslo 329. Opět bylo dodrženo zlaté pravidlo ČD, že z čelní rampy musí velká vozidla sjíždět zásadně pozadu. Snad někdo z informovaných čtenářů tohoto webu dokáže zodpovědět otázku, proč se už nesmí najíždět k obvyklým rampám – přišly o provozní způsobilost?
Po odstranění lan, drátů a klínů byl první vůz nafoukán tahačem, zapřáhnut a popotažen k betonové hraně, kde bylo zjištěno, že výškový rozdíl není možné překonat. Zadní tlumiče trolejbusu byly stále ještě asi 10 cm pod úrovní rampy, k čemuž díky přesunu zátěže dopomohlo též měkké pérování vagónu. Rampa byla evidentně vystavěna pro jinou techniku železniční i silniční. Bylo třeba odjet zpět do vozovny a sehnat několik pořádných fošen a vytvořit z nich vjezdový klín. Tím se celá akce značně prodloužila.
Po vyložení prvních dvou trolejbusů proběhla ještě změna v aranžmá celé soupravy tak, aby poslední vůz nemusel být vlečen přes tři vagóny. Volně spojená souprava zajištěná pouze jednou čubou na konci beztak svými pohyby pod koly tahače tak trochu připomínala Machův vlnostroj. A tak poslední trolejbus číslo 322 zmizel v útrobách vozovny až krátce před 14.hodinou.
Všechny tři nové trolejbusy teď čekají další zdlouhavé procedury: odstranění posledních drobných závad, namontování odbavovacího systému, technicko bezpečnostní zkoušky atd. Bude-li se dařit, svezeme se s nimi poprvé už v dubnu (tohoto roku). A je opravdu nač se těšit. Nové vozy, ač na první pohled vypadají úplně stejně, jsou díky jinému čerpadlu oleje mnohem tišší než jejich první tři sourozenci.
S pozdravem Lp
A jako přídavek foto z mojí dnešní celodenní zálohy - záložní a-173 při ranní cestě do Mnětic zachycená u TMS