Archiv stránek trolejbusu 353

Hlavní stránka webu trolejbusu 353 > Archiv - dubna 2008

29. dubna 2008 - p-s-h-z-d-c-z ... co to jako je?
Od dnešního dne používá PSHŽD, tedy občanské sdružení Pardubický spolek historie železniční dopravy, kromě svoji stálé adresy www.pshzd.cz ještě jednu. Na adrese www.motoracek.cz najdete jen základní rozcestník na nejdůležitější stránky oficiálního webu. Hlavní pohnutkou ke zřízení téhle adresy byla nezapamatovatelnost naší oficiální zkratky. Ta opravdu není nijak šťastně zvolená, ale vznikla historickým vývojem a měnit ji kvůli s tím spojeným problém nebudeme. Každopádně zájemci o činnost spolku, museum v Rosicích a další naše aktivity si ji už pamatovat nemusí, stačí se obrátit na:
 29. dubna 2008v 12:19 | odkaz
26. dubna 2008 - Odstavený t-355 na výletě po vozovně
Dnes se po vozovně pohyboval vlastní silou více než rok odstavený trolejbus 355. Z jeho místa u plotu ho musel vytáhnout tahač, ale po chvíli se podařilo odbrzdit a na dílnu denního ošetření dojet normálně. Důvodem přesunu je údajně předprodejní výměna pneumatik. Tři obrázky jsou na stránce trolejbusu 355 ve fotogalerii. Dnes vzniklo ve vozovně víc fotek při nečekané šotonávštěvě z Prahy, ale nejprve mi fotky musí přijít mejlem, potom se o ně podělím.
355 jede !!!
355 v pohybu po více než třinácti měsících
 26. dubna 2008v 22:57 | odkaz
25. dubna 2008 - Obě devítky v akci
Tento týden se do ulic podívaly oba místní trolejbusy 9Tr. Podniková 358 byla v úterý a středu v moci ZŠ Staňkova, která jako už tradičně pořádala jízdy spojené se Dnem Země. Protože zároveň se objevil zájem MŠ Gorkého o projížďku dětí starým trolejbusem, ve středu vyjela i naše 353, v podstatě zapůjčená na akci DPmP. Za volantem 358 jsem byl v úterý já a ve středu podle žákyň ZŠ Staňkova ten hezčí, lepší a mladší kolega (což byl kolega Petrásek). S 353 pak vyjel sám trolejbusový guru Lp, který také pořídil následující ilustrační fotky:
358 na Teplého
Webmaster s 358 na Teplého ulici

353 a děti na Sluneční
Středeční družba dětí z MŠ Gorkého a trolejbusu 353 na točně Sluneční
 25. dubna 2008v 23:06 | odkaz
15. dubna 2008 - Jízdní řády akcí historických vozidel
Přinášíme jízdní řády pro nejbližší akce historických vozidel.
Jako první proběhnou už tradiční jízdy trolejbusu 358 u příležitosti Dne země. Letos mimořádně jeden den pravděpodobně vyjede i trolejbus 353.
Jízdní řád trolejbusu 358 ve formátu pdf najdete zde (51 kB)
Velkou akci, přesněji dvě akce v jednom dni navazující na sebe, připravujeme na sobotu 3.5.2008. Dopoledne budou v provozu naše spolkové trolejbusy 353 a 329 přibližně v trasách linek 2 a 13. Kromě toho bude po speciální okružní trase jezdit i autobus RTO číslo 28, který bude jezdit i k našemu Museu v Rosicích nad Labem, které ten den zahajuje svou letošní sezónu. Odpoledne se potom konají v Lázních Bohdaneč oslavy 100 let státní autobusové dopravy na našem území. K tomu je připraven provoz našich i podnikových historických trolejbusů právě do Bohdanče - doprava na lince 3 bude tak posílena z intervalu 20 na 10 minut.
Jízdní řády trolejbusů 329 a 353 + autobus 28 - dopolední akce k otevření Musea - včetně plánku (pdf 451 kB)
Jízdní řády trolejbusů 311, 329, 353 a 358 + autobus 28 - odpolední akce 100 let autobusů (pdf 56 kB)

ilustrační obrázek
 15. dubna 2008v 19:05 | odkaz
15. dubna 2008 - Trochu trolejářské teorie a praktická ukázka
Od pondělí 14.4.2008 je na pravděpodobně na několik měsíců vypnutá jedna trolejová stopa v ulici Demokratické mládeže - ta směrem do točny Dukla ke Zborovskému náměstí. Obrácený směr je pod proudem a průjezdný. Linka 7 jezdí směrem do centra po Teplého ulici a linka 27 jezdí svoje "kolečko" přes Duklu obráceným směrem než doposud.
Kolegu Lp inspirovalo vedení v této ulici k napsání článečku o průvěsech drátů, což je jev, který se nejlépe fotografuje z úrovně vedení a proti slunci. Žádný drát, kromě svisle visícího, se nedá napnout do přímky. Vždycky je tu nějaký ten průvěs. Průvěs je tím větší, čím menší je tah ve vodičích, čím delší jsou závěsná pole a čím větší je hmotnost vlastního drátu. U nekompenzovaného vedení se tah ve vodičích mění s teplotou. Kdysi jsem získal maďarskou tabulku pro montáž trolejových drátů v závislosti na teplotě, podle které se dá též měřit napínací síla trolejových vodičů Cu 100 mm2 podle průvěsu uprostřed pole dlouhého 25 m. Omluvte, že používám staré jednotky. Kdo chce, může si kp přepočítat na N a stupně Celsia na K.

teplota °C -20 -15 -10  -5   0   5  10  15  20  25  30  35  40
tah kp     900 820 730 660 600 530 480 430 390 350 320 290 270
průvěs mm  108 120 137 150 166 188 208 232 256 280 307 332 360

Na Dukelské spojce jsou vzdálenosti mezi stožáry přes 30 m, teplota vzduchu při fotografování byla mezi 15 a 20°C (samotné dráty přímo ozařované sluncem mohly být ještě teplejší), takže správný odhadovaný maximální průvěs by měl být 25 cm i víc, což asi tak odpovídá stavu na obrázku. Všimněte si také, že ulice Demokratické mládeže a její prodloužení Kpt.Nálepky nevedou po rovině. Nejvyšší bod (bez vrcholového tunelu) se nachází přibližně na křižovatce se spojkou do ulice K Barvírně. Doufám, že firma, která tam dělá kanalizaci, o tom ví. Ještě předtím, než byla Dukelská spojka uzavřena, jsme na místě provedli určitá měření s trolejbusem číslo 321. Potřebovali jsme zjistit, jak se budou chovat zahnuté sběrače trolejbusů při větších bočních výchylkách. Vychází to dobře – viz obrázky.
Průvěsy
Průvesy drátů v reálu
T-321
Příprava t-321 na zkoušku
Botky
Botky trolejbusu 321 při plné výchylce

 15. dubna 2008v 18:43 | odkaz
15. dubna 2008 - Pozvánka za zajímavé akce
logo

Padesát let pardubického nádraží (úterý 22. dubna od 17 hodin)
Promítnuta bude celá řada plánků a schémat a fotografií, které přiblíží, jak se s postupem času měnil vzhled pardubických nádraží a kolejiště od roku 1845 dodnes, hovořit se bude o dnešním tzv. „novém“ nádraží, které letos slaví půl století. Připomenuty budou i nerealizované plány na podobu nádraží ze čtyřicátých let minulého století. Řeč přijde i na železnici a ing. Jana Pernera.

Sto let autobusové dopravy v Pardubicích (úterý 6. května od 17 hodin)
Pozvání přijal ing. Ladislav Podivín z pardubického dopravního podniku a hovořit se bude zejména o stoletém výročí první státní autobusové linky na území Rakouska-Uherska. První autobusy vyjely v květnu 1908 na trase z Pardubic do Bohdanče a z Pardubic do Holic. Hovořit se však bude také o předchůdci dnešního trolejbusu, který byl poprvé představen na Východočeské výstavě v Pardubicích v roce 1903, plánech na tramvajovou trať či o autobusových linkách na území města ve třicátých letech, ale i vzniku trolejbusové dopravy. Řeč přijde i na plány pardubické MHD do budoucna.
Obě akce pořádá Klub přátel Pardubicka ve spolupráci s infocetrem - konají se v přednáškovém sále Pardubického kraje v informačním centru Pardubice Region Tourism vedle Zelené brány. Vstup je jako vždy zdarma.
 15. dubna 2008v 18:37 | odkaz
7. dubna 2008 - Měníme historii
Na základě bádání v historii pardubického trolejového vedení byla zjištěna další nová skutečnost. Točna u hlavní brány v Semtíně, která podle bývalých pracovníků DPmP byla vypuštěna z původního projektu a realizována až po úpravě celého náměstí v roce 1958, byla v roce 1951 nebo 1952 skutečně namontována a ještě v létě 1952 jako nepotřebná opět snesena. Důkazy k tomu jsou velmi průkazné a zapadají do poznámky na okraji projektu (Viz Projekt Semtín 1951). Text článku o točnách v Semtíně byl proto opraven a navíc doplněn o nejnovější informace, a vy si ho můžete přečíst zde ve "verzi 2008".


134
K vrakům pardubických trolejbusů jsem už dávno chtěl přidat tenhle diák kolegy OČ, ale chybička se vloudila a tak teprve teď - je to trolejbus 8Tr8 číslo 134 focený v roce 1989. Další vraky zde.
 7. dubna 2008v 21:26 | odkaz
6. dubna 2008 - Doplněná galerie 9Tr
Opět jsem chvíli digitalizoval staré fotky a přibližně padesát jich je doplněno nebo nově přeskenováno ve fotogalerii trolejbusů 9Tr. Nové fotky jsou skoro u všech tyristorových trolejbusů a u odporáku číslo 335. Občas stojí za to se kouknout i mimo hlavní objekt zájmu - například tady vedle sebe stojí dvě devítky (což můžeme nafotit i dneska), ale vzadu za nimi zrovna umírá jeden z mnoha autobusů ŠM11...
 6. dubna 2008v 12:28 | odkaz
1. dubna 2008 - První letošní veřejná jízda je za námi
První veřejná jízda trolejbusu 353 v roce 2008 proběhla dnes a to zcela bez problémů. Trolejbus fungoval, počasí bylo zcela ideální a účast lidí a šotoušů tak přesně akorát. Na jednom místním rádiu sice hlásili, že jezdíme do Nemošic, ale my se tím nenechali zmást a zcela dle navrženého jízdního řádu jsme jezdili z Hlavního nádraží do Pardubiček. Protože od volantu se toho moc nafotit nedá a někteří skalní fotiči měli dnes absenci, o celkem 10 ilustračních fotek z akce se podělili pánové známí na diskusním fóru jako Pumpkin a Karosa_b731. Stránku s fotkami otevřete i kliknutím na obrázek pořízený z celkem netradičního místa u nemocnice:
foto Pumpkin
 1. dubna 2008v 21:57 | odkaz

---

http://www.trolejbus.cz