Archiv stránek trolejbusu 353

Hlavní stránka webu trolejbusu 353 > Archiv - duben 2007

30. 04. 2007 - Aktualizace
Rubrika bokorysy se utěšeně rozrůstá, kolega Lp už vytvořil i "ešemku" a Ikarus. Já k tomu zmutoval Karosu do přibližné podoby první B731 z roku 1982 a potom je doplněná varianta 14Tr se světlým spodním pruhem. Dále jsou doplněny některé soupravy, no prostě už je toho dost - podívejte se ostatně sami.
Kolega LuTep se nejenom účastnil brigády na trolejbusech včera (foto je v diskusi), ale také poskytl něco archívního materiálu. Zatím jsem jen nahrubo přeskenoval barevné diáky z vozovny z dob dávných > najdete je zde.
A nakonec jedna pro řidiče. Na webu autoškoly.cz jsem našel něco, co se mi snad ani nechce komentovat. Pro kolegy řidiče je to tady stažené (je to obyč. stránka v HTML). Po přečtení se pokuste obsah aplikovat například na křižovatku u lihovaru a odbočení od Polabin na nadjezd.
 30. 04. 2007v 23:09 | odkaz
27. 04. 2007 - Policie nemá na trojúhelníky
Úplně náhodou jsem včera zahlédl pěknou scénku - na náměstí na Dukle umřela policejní hlídce felicie a musel ji odtáhnout civilně vypadající favorit. Musím se přiznat, že jako řidič jsem se na to koukal trochu škodolibě (poznámka vážně myšlená - snad pánové zrovna kvlli tomu autu někde nechyběli tam, kde se opravdu něco dělo) a tak jsem si je vyfotil. Až doma u kompu jsem si všiml jiné věci. Policie má zřejmě vyjímky i u předpisů o tažení vozidel a nebo nemusí mít trojúhelník ve výbavě. Vidite snad nějaký za zadním sklem feldy?
§ 34 Vlečení motorových vozidel: ... Vlečené vozidlo musí být zezadu viditelně označeno výstražným trojúhelníkem, například za sklem...

A co je nového na webu - na stránku bokorysů je doplněn autobus B951E (jak jinak než od Lp) a potom mnou zmutovaná B731 do podoby atmosféráku ex číslo 18 kolegy Ryšánka. Po nalepení rychlých pruhů na 24Tr číslo 320 a 322 (pruhy už jsou opravené) došlo teď na dvě 21Tr - čísel 389 a 396. Opravil jsem to v aktuálním přehledu, ještě se musím pokusit aktualizovat i autobuvou část přehledu..
 27. 04. 2007v 01:24 | odkaz
25. 04. 2007 - Video s Ikarusem a nové bokorysy
Na stránce s bokorysy vozidel MHD Pardubice přibylo něco novinek - několik mutací Citybusu a potom Karosy B731 a B931. Autorem všeho je kolega Lp. Pokud tam nové věci neuvidíte, zkuste CTRL+F5 :)
Já jsem pro změnu doma našel kratičké video z roku 1997, na kterém kolem lihovaru projíždí tehdy ještě běžný Ikarus 280 ČSAD. Video jsem dal na Youtube - Ikarus ČSAD. Natočené je to 4.6.1997, měl jsem tehdy mimořádně půjčenou kameru (kterou dodnes nemám) - kvůli mé vlastní svatbě o dva dny později.
Video
I kliknutím na fotku se otevře video
 25. 04. 2007v 20:38 | odkaz
22. 04. 2007 - Foto ze Dne Země a další
Kolega Robomach poslal fotky z jízdy trolejbusu 358 minulý týden. Najdete na této stránce. Na webu jsou také fotky trolejbusů 24Tr číslo 320 a 322, které byly vybaveny rychlými pruhy. Ovšem v poněkud zmutoané podobě - na straně dveří není prostřední část pruhů posunuta dolů. Náprava údajně měla přijít rychle, ale minimálně 320 jezdila v sobotu takhle. Fotky jsou na příslušných stránkách fotogalerie 24Tr.
Dále je na webu ke stažení připraven ještě jeden leták k naší akci dne 5.5.2007 - leták s mapkou (pdf). Snad se vše podaří a plánovaný program se uskuteční v plném rozsahu.
Den Země
Z akce Den Země

Jedna drážní galerie
A něco od dráhy - minulý čtvrtek jsme náhodou potkali v Hrochově Týnci na lokálce pěkný nákladní vlak - kliknutím na náhled otevřete galerii.
 22. 04. 2007v 21:12 | odkaz
20. 04. 2007 - Oživení v galerii 9Tr
Dostala se ke mně větší zásilka barevných fotek z dob ukončení provozu trolejbusů 9Tr v Pardubicích. Kromě fotek kolegy Lp a V. Trhala jsem navíc doskenoval některé moje fotky. Zatím není zpacováno vše, ale například na stránce trolejbusu 311 přibylo fotek výrazně. Další nové či nově přeskenované fotky jsou na stránkách trolejbusů 304 či 308. Na stránce naší 353 jsou fotky z jedné z prvních devítkových "šotoakcí" - jízdy pro fotografy ještě v pravidelném provozu v roce 1995. Další fotky doplním postupně podle času.
9Tr 311 ve fotogalerii
 20. 04. 2007v 01:18 | odkaz
18. 04. 2007 - Co je nového v pohledu na historii ...
Co je nového v pohledu na historii trolejbusové dopravy v Pardubicích
V letošním roce, přesněji 20.1., uplynulo 55 let od zahájení provozu trolejbusové dopravy v Pardubicích. A jak bývá zvykem, DPmP a.s. uspořádá i letos den otevřených dveří. Termín 12.5.2007 sice nekoresponduje s datem jubilea, ale je naděje, že alespoň bude příznivější počasí než v lednu. Cílem tohoto příspěvku není přinést podrobný scénář zvláštních jízd a seznam zúčastněných vozidel. Ostatně ani to není možné, protože vše je dosud v přípravné fázi. Detailnější informace budou zveřejněny později. Tento příspěvek chce upozornit na "novinky", které se nedávno podařilo objevit při pátrání po historii pardubických trolejbusů.
Letošní rok mi přihrál některé dosud neznámé dokumenty z období počátků trolejbusové dopravy v Pardubicích a seznámil mne také s některými lidmi, kteří k tomu mohli podat další svědectví. Syn našeho druhého ředitele, pan Petr Šťastný, mi přinesl jmenovací dopis, kterým byl jeho otec ustaven do funkce národního správce DKPmP, a dále i předávací protokol, když tuto funkci opouštěl. Spolu jsme pak stvořili článek o působení jeho otce v našem podniku pro Zprávy Klubu přátel Pardubicka (vyjde ve dvojčísle 7-8). Získal jsem i kopii žaloby podané zpětně na oba první národní správce v roce 1954, po jejímž přečtení oba pánové v mých očích značně povyrostli. Ale tuto tématiku zatím ponechávám nezpracovanou, protože, jak jsem zjistil, jedná se stále o velmi bolestivé vzpomínky.
Hloupý a nepravdivý článek o historii MHD v Pardubicích, který byl vytištěn 24.2.2007 v MfD, měl paradoxně i jeden pozitivní dopad. Po jeho přečtení mi přišel vynadat jeden z pamětníků, který u nás do roku 1960 pracoval jako vedoucí údržby vozidel. Takže jsem se seznámil s dalším člověkem, který mi k danému období mohl poskytnout další informace.
Nové poznatky z historie mne jako autora brožury k 50.výročí trolejbusové dopravy v Pardubicích moc nepotěšily. Ne všechno totiž bylo tak, jak jsem dosud prezentoval. K vlastnímu dni otevřených dveří sice vyjde jakýsi dvoj- či čtyřlist, kde se tyto údaje dozvíte také, ale já jsem se rozhodl vyjít s barvou ven už teď. A to tak, že vůbec nebudu kopírovat text připravovaného článku pro KPP, ani obsah zmiňované reklamní tiskoviny, abyste se měli na co těšit.
Protokol o předání funkce mezi dvěma národními správci Dopravního komunálního podniku města Pardubic v padesátých letech byl vždy zároveň i jakýmsi rozborem situace firmy a provozu, jakož i zprávou o provedené inventuře majetku. Dokument, který jsem nedávno získal, byl sepsán dne 15.7.1952. Tehdy byl odvolán pan Šťastný a na jeho místo byl dosazen pan Kohout. Píše se zde, že dne 14.7.1952 (tedy den předtím) byl zastaven provoz na jediné trolejbusové lince číslo 3 do Bohdanče kvůli opravám na silnici u Trnové. Namísto trolejbusů sem vyjely čtyři autobusy náhradní dopravy. Podnik vlastnil celkem 6 autobusů Škoda 706 RO a jednu malou Pragu RND. Další dva velké autobusy zajišťovaly provoz na lince číslo 2 Svítkov - Slovany a nejstarší linka číslo 1 Jesničánky - nádraží - nemocnice tak zůstala bez autobusů, protože malý "Randálek" byl zpravidla nasazován na nepravidelných výpomocných a smluvních spojích a provoz na lince 1 by stejně sám nezvládl. A tehdy došlo k rozhodnutí, nasadit na dobu nezbytně nutnou nevyužité trolejbusy na nedokončenou městskou linku v předtermínu. Podnik v té době již vlastnil celkem 9 vozů Škoda 7Tr!
Protože dosud nebyl dokončen úsek trolejového vedení Štrossovou ulicí, byla v prostoru křižovatky U Kostelíčka narychlo namontována neplánovaná smyčka, trať byla zkolaudována a linka číslo 1 po dobu asi dvou týdnů jezdila ve zkrácené formě jako trolejbusová. Poté se trolejbusy vrátily na bohdanečskou větev.
O provizorní točně U Kostelíčka z roku 1952 se dosud žádný z pamětníků nezmínil a v projektové dokumentaci trolejbusových tratí se ani nezachoval žádný výkres. Jen v jedné situaci jsem nalezl náznak, jak si zde někdo pohrával s kružítkem. Jeden můj známý se však rozvzpomněl, jak v létě 1952 přijel domů z vojny na opušťák a šel se podívat, co je v městě nového. Zajímal ho totiž postup výstavby trolejbusových tratí. A U Kostelíčka objevil trolejovou točnu bez výhybek a bez provozu. Tehdy se vlastně ani pořádně nedozvěděl, proč tam cosi takového našel. Točna tedy byla v provozu asi jen krátce. Kamínky historických fragmentů tak zapadly do mozaiky a já musím opravit datum zprovoznění trolejové sítě do Jesničánek a ke Kostelíčku na 14.7.1952 - aktualizovaný plánek historického vývoje trolejbusových tratí naleznete zde.
Pak zde opět na nějakou dobu zavládl provozní klid a trolejbusy se na lince číslo 1 trvale usadily až v létě 1953. Do té doby tudy ale mohly projíždět výpomocné přímé spoje pro chemickou oblast. Vždyť trolejbusů na to měl podnik dostatek. Jenže to je zatím spekulace. Snad se zase někdy nalezne nějaký doklad, který nám to přiblíží.
Dalším rozbitým mýtem bylo objevení napájecího bodu na třídě Míru "U Wurstů". Podnikoví pamětníci se dušovali, že tento napájecí vývod, ač vyprojektován, nebyl realizován. Objevené dokumenty však jasně hovoří o tom, že tato kabelová trasa z měnírny číslo 1 byla položena a napájecí bod byl vyzbrojen. Stalo se tak pravděpodobně až v květnu 1953, neboť v plánu práce na tento měsíc stálo doslova: "Nutno připojit kabely, bleskojistky a provést nátěry u těchto NB: u Kávovin, u měnírny Stadion, u měnírny Semtín a na domě masny Wurst". Nu vida, bez napájecích bodů se po městě asi opravdu moc jezdit nedalo. Už dost je na tom, že ani na bohdanečské trati nebylo v té době ještě vše dokončeno.
To, že pamětníci tento napáječ zatratili, mne vede k domněnce, že doba jeho života byla krátká. Nekvalitní napájecí kabely z první měnírny mohly postihnout havárie hned v prvních dnech zatížení a nakonec i tak byly záhy nahrazeny kabelovou sítí z měnírny MR3 Jan. Nebo že by kabely na tř.Míru shořely ještě před uvedením do provozu? Inu i takové příklady z historie známe, např. v podobě nikdy nezprovozněné napájecí trasy z měnírny MR 2 Semtín směrem k Pardubicím. Ještě při rekonstrukci vedení v roce 1996 zde byla ke spatření torza kabelových koncovek na betonových sloupech poblíž zastávky Semtín II neboli vlečka.
Další zjištěné podrobnosti naleznete v letáku, který, aspoň doufám, bude při dnu otevřených dveří volně k dispozici.
S pozdravem Lp

 18. 04. 2007v 18:46 | odkaz
18. 04. 2007 - Inverzní devítky
Počátkem devadesátých let dostaly po letech unifikovaného nátěru dvě pardubické "devítky" čísel 352 a 363 nátěr odlišný - v podstatě inverzní - se světlou spodní a červenou horní částí. Protože trolejbus 352 v inverzním nátěru na webu chyběl, poslal kolega Lp zásilku ze svého archivu. Hned čtyři fotky jsou na straně vozu v galerii. Nové barevné fotky jsou také na stránkách trolejbusů 363 a 354. Trolejbus 363 byla vlastně jediná reklamní devítka a proto jsem zmutoval obrázek trolejbusu 9Tr na její bokorys .

Inverzní 352
Inverzním devítkám to moc slušelo...
 18. 04. 2007v 02:06 | odkaz
15. 04. 2007 - Souhrn novinek
Na webu přibyl po delší době vůz do rubriky Vraky, konkrétně do vraků trolejbusů 7Tr a 8Tr. Nejedná se ale vůbec o nějaký nový objev, trolejbus 7Tr číslo 110 je totiž vyfocený před 30 lety na staveništi benzínové stanice v Černé za Bory.
14Tr číslo 341

Na úplně novou stránku Bokorysy vozidel MHD jsou soustředěny obrázky, kterými mne zásobuje kolega Lp. Ještě jsem doplnil mutace 14Tr a 24Tr s novými rychlými pruhy a aktuální vzhled trolejbusů 353 a 358.
Jedna nová fotka se objevila v archivní fotogalerii 9Tr - u vozu 359.
Hlášení o historických vozidlech - na 353 bojujeme s kolegou Kunou za zlepšení vzhledu (tmelení střechy a jiné kosmetické opravy), Sanos 329 v sobotu svezl kousek zájezd z DP Praha. Ti se projeli i v trolejbusu 358. S ním bych měl ve dnech 19. a 20. dubna jezdit při tradičních jízdách pro Den Země. Pro zájemce dávám k dispozici jízdní řád (pdf). Slibované vozové jízdní řády pro otevření Musea dne 5.5.2007 zveřejním brzy.
Klikni
Do vozů se k vylepenému tarifu doplňují druhé samolepky - na nich je uvedeno kdo má nárok na zlevněné jízdné a jak je to s dovozným. Je to dobrý nápad - dotaz na to od kolika se jezdí za zlevněné jízdné patří mezi nejfrekventovanější.
 15. 04. 2007v 00:34 | odkaz
10. 04. 2007 - Další "Kasselská" zastávka
V síti MHD Pardubice se za pár dní začne používat další zastávka s tzv. Kasselskými obrubníky umožňujícími téměř úrovňový vstup a výstup z nízkopodlažních vozidel. První takové zastávky se objevily na Masarykově náměstí po jeho rekonstrukci v roce 2003, další takové nástupiště jsou například na zastávce Krajský úřad směrem z centra, na stanici Poděbradská směrem z centra či na zastávce Rybitví, stavební škola. Nejnovější přírůstek bude určitě také nejméně frekventovaný z těchto nástupišť, vyrůstá totiž na výstupní stanici Rosice, točna. Škoda jen, že město nenašlo peníze na to, aby byly takto upraveny nedávno rekonstruované nástupní hrany stanic Hlavní nádraží, Hypernova a Palackého.
a - 172
V zastávce jsem zastavil v neděli jen na zkoušku, ještě nebyla dokončená (ačkoliv označník na ní už je). Je také vidět, že hrana je dost krátká, při zastavení čelem u označníku už zadní dveře Citybusu zasahují mimo rovnou část.
 10. 04. 2007v 23:35 | odkaz
07. 04. 2007 - Slavnostní zahájení 7. sezóny
V sobotu 5.5.2007 proběhne první letošní velká akce PSHŽD. Zahajujeme totiž slavnostně už sedmou sezónu našeho Musea v Rosicích nad Labem. Kromě nových exponátů uvnitř i v okolí Musea je připraven další program. Jeho hlavním železničním bodem bude okružní jízda motoráku M131.1228 po chrudimských lokálkách. Pro příznivce silniční dopravy jsme připravili tři trasy. Po polokružní trase A bude jezdit 9TrHT26 číslo 353, po výletní trase B Škoda Sanos číslo 329 a na spojovací trase C zajistí spojení Třídy Míru a Musea autobus RTO firmy GFI. Kompletní popis akce najdete v letáku ke stažení (pdf, cca 200 kB). Prosíme všechny čtenáře a návštěvníky tohoto webu o další propagaci akce, jak zveřejněním odkazu na tuto zprávu, tak ještě lépe zveřejněním letáku. Všichni jste srdečně zváni, další dotazy k akci směřujte na kontakty na letáku uvedené. Pro ortodoxní šotouše ještě zveřejním i vozové jízdní řády, ale nejprve je musím dodělat.

I kliknutím se se otevře leták.

Další letáček s mapkou si stáhněte zde > letak-mapa.pdf.
 07. 04. 2007v 21:27 | odkaz
04. 04. 2007 - Autobusové zprávy
Ačkoliv autobus ŠM11 číslo 8 stojí stále odstavený, autobusová sekce se nevzdává naděje na jeho zprovoznění. Proto byl zakoupen druhý autobus ŠM11 - jedná se o autobus ex DP Teplice číslo 46. Počítá se s kompletací jednoho provozního vozidla. Více najdete na webu www.sm11.cz kolegy Petráska, který přesun autobusu z Mostu do Borku u Hradce Králové pomocí tahače firmy Vápeník zaplatil.
Cestou z Mostu ...
Cestou z Mostu zachytil ešemku Martin Říha

Druhá autobusová zpráva se týká akce dne 5.5.2007. Toho dne zahajujeme další sezónu našeho Musea. Kompletní program najdete na www.pshzd.cz/akce.html. Na dobré cestě je rozšíření akce ještě o autobus 706RTO, který by měl zajistit spojení Musea a centra města. Na jízdních řádech se pracuje, včas je uveřejníme.
 04. 04. 2007v 11:30 | odkaz
03. 04. 2007 - 3 x z vozovny
Pruhy
Trolejbus 321 dostal rychlé pruhy. Pokud se vám zdá vůz nějak divný, je to tak - na voze totiž není nalepený červený proužek nad okny - bez něj to není ono...

Nová reklama
Novou reklamu má trolejbus 387.

361
Trolejbus 361 dostal rychlou štětkovou opravu rezatých míst karoserie a minimálně takhle přes plot vypadá (skoro) jako nový.
 03. 04. 2007v 21:52 | odkaz
01. 04. 2007 - Aprílová jízda je za námi
Aprílová jízda trolejbusu 353 je úspěšně za námi, na voze nedošlo k žádné poruše a už při přípravě jsme se sešli v relativně hojném počtu. Pár fotek najdete tentokrát na webu PSHŽD v rubrice Akce 2007. Jedinou anomálií akce tak byl výskyt přítele Tomáše R., který neváhal dát 450 korun za taxíka a z něj si jedno naše čtyřicetiminutové kolečko celé nafilmovat.
Cedule
Ukázka označení trolejbusu.
 01. 04. 2007v 21:26 | odkaz

---

http://www.trolejbus.cz