Archiv stránek trolejbusu 353

Hlavní stránka webu trolejbusu 353 > Archiv - května 2007

30. května 2007 - Plíživá Railtechizace
V posledních měsících se zvýšil počet trolejbusů 14Tr vybavených moderními stahováky značky Railtech. Bylo to možné díky tomu, že při odesílání již jednou recyklovaných čtrnáctek do Plzně se stahováky sundávají (Plzeň montuje potom zcela nové). Tyhle "z druhé ruky" získané stahováky byly prozatím namontovány na trolejbusy 373, 375 a 376. V nejbližší době se ještě namontují na 370 a 374. Při započítání letos plánovaných modernizací dosáhne celkový počet provozních vozů s Railtechy čísla 23 a ty se stanou již převažujícím typem. Klasické stahováky totiž zůstanou už jen na dvanácti provozních trolejbusech (305, 306, 351, 356, 357, 361, 362, 365, 367, 368, 371, 372).
Vozy 14Tr se stahováky Railtech, včetně očekávaných změn letos:
334 (14Tr08, r.v. 1987, GO 1998) odstavený, stahováky demontovány pro použití jinde
340 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999) letos se plánuje modernizace v Plzni
341 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2006)
342 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2000 a 2006)
343 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999) během června 2007 bude odeslán do Plzně na další GO
345 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2006)
346 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2005)
347 (14Tr10, r.v. 1991, GO 2000 a 2006)
348 (14Tr10, r.v. 1991, GO 1999 a 2007) během června dorazí z GO v Plzni
349 (14Tr13, r.v. 1993, GO 2001)
366 (14Tr10, r.v. 1996) první trolejbus zkušebně dodaný se stahováky Railtech
370 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech budou namontovány v roce 2007
373 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
374 (14Tr17, r.v. 1996) stahováky Railtech budou namontovány v roce 2007
375 (14Tr17, r.v. 1997) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
376 (14Tr17, r.v. 1997) stahováky Railtech namontovány v roce 2007
377 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
378 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
379 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
380 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
381 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
382 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
383 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce
384 (14Tr17, r.v. 1999) stahováky sériově namontovány od výrobce

Stahováky Railtech na voze 375
Dodatečně montované stahováky Railtech na voze 375

Popis funkce stahováků citovaný z knihy kolegy Lp: "Pružinový stahovák má dvě základní funkce. Jemná pružina zajišťuje odvíjení provazu při změnách výšky vedení nebo při bočním vychylování sběrače. Silná pružina se uvádí v činnost při prudším zaškubnutí za provaz (např.při výpadku ze sítě) a zajistí rychlé stažení sběrače pod úroveň trolejového vedení. Po každém zapůsobení musí řidič tuto pružinu natáhnout klikou. Stahováky francouzského typu – Railtech – fungují prakticky stejně. Mají však řadu vylepšení: méně omezují pohyb sběračů, výměnu pružin lze provádět bez nebezpečí zdemolování celé dílny, pro zvýšení bezpečnosti při manipulaci mají aretaci, bez natažení ochranné pružiny nelze nasadit sběrač do sítě, vykazují delší životnost apod. K natažení pružiny slouží malá ráčna, kterou je každý takový vůz vybaven."
Informace v tomto článku použité poskytl kolega Pavel Zedník z těžké údržby trolejbusů.
 30. května 2007v 00:08 | odkaz
29. května 2007 - Zkouška důvěry čtenářů ve webmastera
Milí návštěvníci webu trolejbus.cz! Malinko zkusím, jak mi důvěřujete, když předem neřeknu o co jde. Pokud máte trochu slušné připojení, stáhněte si níže uvedený soubor a pokud to co v něm najdete neznáte, svěřte se třeba do komentářů, zda a jak se vám to líbilo.
www.trolejbus.cz/js/soubor.zip (55 MB)
Na web DPmP jsem doplnil jízdní řády nostalgických linek pro letošní rok. Linka 52 vyjede už 3. června!

Karikatura Sanos 329
Kolega Lp vytvořil další obrázek, je doplněný na stránku k ostatním. Ovšem autor trvá na tom, že označení "bokorys" jest příliš honosné a trvá na tom, aby jeho obrázky byly nazývány "karikaturami". No dobrá, chce to, má to mít.
 29. května 2007v 01:50 | odkaz
28. května 2007 - Další nové auto ;-)
Kromě Moskviče 2138 jsem v posledních dnech obohatil vozový park ještě o jedno auto - o zeleného favorita 136L. Je ale trochu malý - je to totiž model ze série Monti Metal. Čtyři dost poničené favority ve sbírce se tak rozrostly o jednoho velice zachovalého. Více fotek na stránce o Monti systemu (Monti Metal dole na konci stránky).
Monti Metal

Od sobotní dopolední bouřky mi nešel net, takže když včera v noci opět začal fungovat, věnoval jsem se restům na webu PSHŽD. V uplynulý týden proběhlo totiž několik akcí - kromě vystavení trolejbusu 353 na Bambiriádě v Chrudimi to byla především "Akční sobota". V akci byly oba trolejbusy i oba motoráky, mimořádně se na jeden den otevřela i rekonstruovaná Expozice Slatiňany - podrobnosti a fotky najdete na webu PSHŽD > akce 2007.
 28. května 2007v 11:07 | odkaz
25. května 2007 - Cedulová šotozásilka od Pavla Biška
Do galerie 14Tr jsem přidal aktuální provozní fotky ceduláků 306, 356, 357 a 361. Vše nafotil kolega PB - zde přehled přidaných fotek na jedné stránce. Kromě těch čtyřech nafocených se v provozu objevují ještě cedulové trolejbusy 351 a 362. Trolejbus 305 stojí už nějakou dobu na 11.stopě. Ve vozovně se sice stále vyskytují odstavené trolejbusy 307, 308, 314, 337, 339, 344 a 355 - ani jeden z nich však nemá odbavovací systém a většina z nich už ani potřebné revize, tudíž do provozu už nezasáhnou.
356 + 382 u nádraží
Kliknutím na fotku otevřete stránku s přidanými snímky
 25. května 2007v 10:04 | odkaz
21. května 2007 - Hádanka odtajněna
Tajemný obrázek nákladních trolejbusů pochází z knížky autorů jmény Alessandro Albé a Sergio Vigano s názvem La filovia dello Stelvio a podtitulem Storia di dighe e di filovie per transporto merci in alta Valtellina e nel mondo. To volně přeloženo znamená "Stelvijská trolejbusová doprava aneb Historie přehrad a nákladní trolejbusové dopravy v horní Valtellině a ve světe vůbec". Vydavatel: Macchione Editore, via Salvo D´Acquisto 2, 21100 Varese, e-mail: editore(a)macchione.it, www.macchione.it, ISBN 88-8340-271-5.
Kolega Lp se do knihy pohroužil a připravil něco jako recenzi knihy, jistě se na nás vydavatel zlobit nebude.
„Tato brožovaná knížka psaná italsky (s anglickým a německým resumé) nás na 147 stranách seznamuje s historií a současností nákladní trolejbusové dopravy ve světě a její hlavní část se zabývá horskou nákladní trolejbusovou tratí Tirano – Bormio v severní Itálii. Trolejbusy zde v letech 1940 – 1956 sloužily jako prostředek k přepravě stavebního materiálu, hlavně cementu, při budování soustavy přehrad vysoko v horách. Cement se na tiranském nádraží v nadmořské výšce 435 m překládal z vagónů na nákladní trolejbusy značky Fiat, z nichž každý uvezl 24 speciálních nádob po 400 kg. Vozy se pak vydaly po jednostopé trati s výhybnami na cca 40 km dlouhou trať do Bormia a odtud dalšími směry k dolním stanicím lanovek, které pak nádoby s cementem přepravovaly do hor přímo ke stavbám. Jedna z odbočných trolejbusových tratí o délce cca 20 km pak vedla z Bormia přes Torri di Fraele až do Digapoli, kam se trolejbusy naložené deseti tunami nákladu dostaly celkově po 3 hodinách náročné jízdy často po prašných silnicích, přičemž musely zdolat více jak 20 prudkých serpentin a převýšení cca 1500 m. Nejvyšší bod na této trati byl totiž ve výšce 1941 m. Na síti dlouhé více jak 70 km byla v určitém období a v určitých směrech provozována i osobní doprava. Po dokončení staveb vodních děl byly trolejbusové tratě zrušeny.
Oba autoři zveřejnili výsledky svého několikaletého bádání a objasnili mnoho skutečností, které už dávno upadly v zapomnění či které byly dosud prezentovány chybně.
Knihu lze objednat u vydavatele. Její současná cena je 18 Euro. Obsah je natolik zajímavý, že se vyplatí zakoupit italsko – český slovník a ponořit se do četby v tomto krásném jazyce.“
Vítězem nevypsané soutěže o to, kdo první identifikuje o co jde se stává kolega PK, jako první cenu získal obrázek ve vyšší kvalitě.
Titulní strana knihy, kliknutím otevři detail obrázku
V posledním měsíci klesl počet návštěvníků s rozlišením nižším než doporučených 1024 x 768 bodů hluboko pod pět procent a tak definitivně končím s pokusy optimalizovat zobrazení webu v podobných rozlišeních. Proto si dovolím vložit obrázky o větší šířce než dosud. Při nižším rozlišení než to doporučené se asi zobrazení stránky trochu rozsype


Video z archivní akce - trolejbus 353 na podzim 1998 při akci pro senátní volby. Ve videu uvidíte nejen mne, ale i kolegu jednatele, trolejbusového guru Lp a moji sestřičku s tehdy ročním potomkem.

Opět další bokorysy...
A dále jsou na webu opět další bokorysy od Lp
 21. května 2007v 18:06 | odkaz
20. května 2007 - Preference MHD Pardubice a parní akce
Nejprve k MHD. Pročetl jsem si dnes zánovní web www.mestskadoprava.eu. Zajímavé čtení, a jak to u "pražských tramvajových" webů bývá, obsáhle se věnuje i (ne)preferenci tramvají. Ačkoliv jsem s tramvají jel jen jednou v životě - z Modřan na Anděl, samozřejmě jejich stesky chápu. A pak jsem si úpěnlivě snažil vzpomenout na to, jak pomáhá MHD naše drahé krajské město. Samozřejmě, nejsme Praha, nemáme tramvaje. Ale Pardubice touží být velkoměsto, nutně potřebují 150 metrů pěší zóny, tak co třeba preference MHD? Takže přemýšlel jsem a vzpoměl jsem si jen na tohle:
- v posledních týdnech muži od Služeb města ožlutili hrany většiny zastávek. Řidiči IGK sice netuší co to znamená, případně tuší, ale nerespektují; přesto to oceňuju - pořád lepší než čmárání žlutých čar přímo v zastávkách, ty nevydrží ani půl roku.
- od nádraží k autobusáku máme jeden jediný kousek vyhrazeného BUS pruhu. Ač je stále vyznačen jen jako dočasná úprava, díky za něj.
- no a to bude vše ... snad ještě připočteme semafory ve Svítkově se samostaným BUS signálem na výjezdu ze zastávky
Jinak se MHD v Pardubicích proplétá městem zcela rovnoprávně (a mnohdy hůř) s ostatní dopravou. A proč hůř? Protože auta parkující v zastávkách nikdo nepokutuje, protože v už tak úzkých ulicích (nejen ul. 17. listopadu, ale třeba i celá Palachova a dál až k Zborovskému nám.) se parkuje všude možně a všelijak, protože na spoustě křižovatek je vodorovné značení běžně pro 12 metrů dlouhé vozidlo vlastně neprůjezdné bez porušení zákona a mimo jiné i proto, že Pardubice jsou městem sebevražedných cyklistů zmlsaných cyklostezkami, kteří potom na silnici nemají sebemenší pud sebezáchovy. Příšernosti jako kruhový objezd u Intersparu snad ani nemá cenu zmiňovat, stejně jako nemožnost odbočit ze Sukovky k zimáku bez zabrání dvou pruhů. Křižovatka u zimáku je téma vůbec samo pro sebe, ale nebudu se rozčilovat, je to úplně zbytečné.
Raději změníme téma - v sobotu 19.5. se konal Den otevřených dveří v Holcimu Prachovice a ačkoliv jsem dlel na školení v DP, po jeho skončení jsem několik málo obrázků pořídil - Akce s lokomotivou 464.202. Nejsou to žádné želpagoidní traťovky, nýbrž pět reportážních obrázků.
Stránka z akce
 20. května 2007v 00:20 | odkaz
18. května 2007 - Trolejbusová hádanka z ciziny
Otázka je jasná. Kde, co a kdy to je? Tipujte, odtajníme však velice brzy. Ačkoliv fotka vypadá jako zhmotnění nejtajněších šotosnů, je (byla) to realita. A co teprve replika vyfocených strojů - to by byl šotohit.
Šotosen
Klikejte a hlavně pište do komentářů svoje tipy

Kromě šotohádanky je na webu nově bokorys Pragy RND číslo 1 (třeba tady) a také stránka s fotkami našeho zájezďáku LC 936.1038 - fotky pořídil Štěpán Pavlíček při cestě naším busem z Prahy do Dukovan.
Na stránku o autech doplněno pár prvních fotek Moskviče.
 18. května 2007v 22:03 | odkaz
17. května 2007 - Nově na webu
Přidáno něco fotek do galerií - například 396 s novými pruhy nebo aktuální fota vozů 305 a 356. Změnila se i reklama na t-367, která je nejdéle sloužící reklamou u DP vůbec. Po mnoha letech si někdo všiml, že písmena zasahují do oken a tak byl nápis "MULTI" na bocích změněný.
Přidány jsou i další dva bokorysy - Ikarus 620 (dole na stránce) a ŠL 11 v červeno krémovém nátěru.
Zmenšené nápisy na 367
Zmenšené nápisy na 367
 17. května 2007v 11:14 | odkaz
15. května 2007 - Přírůstek ve vozovém parku (PSHŽD)
Jen zcela telegraficky - včera jsem si s kolegou Michalem K. dovezl od Brna vozidlo, které doplní vozový park PSHŽD. Ke stejšně a warťasu přibyly Leninovy sáně model 2138, stáří přesně třicet let. A celý těch třicet let měl Moskvič jednoho majitele. Autu jsme chtěli říkat Bob, podle espézetky, ale asi to bude Lenochod. Línější stroj jsem asi nikdy neřídil. Podrobnosti přidám později, teď letím opět do práce.
Moskvič 2138
Kliknutím otevřete fotku aktuálního vzhledu auta
 15. května 2007v 12:47 | odkaz
13. května 2007 - První obrázky z DOD
Protože sám jsem fotit nestíhal, jsem odkázán u fotografií ze dne otevřených dveří na dodané fotky. Ale už se jich sešlo 93, takže jsem raději pro jejich zveřejnění použil Fotogalerii PSHŽD. Fotky od kolegů Pavla Biška, Štěpána Pavlíčka a Oldy Čížka najdete zde > Den otevřených dveří DPmP: Prosím další autory zajímavých fotek - pokud souhlasíte se zvěřejněním zde a těch nejlepších třeba i na www.dpmp.cz, pošlete mi je. Děkuji.
Galerie Dne otevřených dveří
 13. května 2007v 08:48 | odkaz
10. května 2007 - DOD - bonusové jízdy
Jak jsem avizoval, při Dni otevřených dveří se kromě oficiálního programu nedočkavci mohou trolejbusem 353 svézt ještě před oficiálním začátkem. Kromě toho vyjede i autobusový kurs 10 - ten si sami za sebe a pro své potěšení napsali a odjezdí pánové z AD Radek Bartoš. Na kurzu bude jezdit kloubová Karosa číslo 1. Jízdní řády bonusových jízd jsou tady > DOD - bonus.
Na webu je doplněna další dávka bokorysů. Přesně nevím, jak to kolega Lp stíhá, ale už jsou doplněny i autobusy RO, kloubová ŠM a dokonce i autobus Tatra 24 > stránka s bokorysy.
Navíc si můžete stáhnout "Malý atlas pardubických trolejbusů (200 kB, pdf)".
 10. května 2007v 14:27 | odkaz
8. května 2007 - Při DOD navštivte naše Museum!
Při dni otevřených dveří Dopravního podniku města Pardubic tuto sobotu využijte zvláštní autobusové spoje i k návštěvě našeho Musea v Rosicích nad Labem. V luxusním intervalu 60 minut můžete odjet od DP od 9.30 do 14.30, zpět od Musea odjíždí spoje také každou hodinu od 9.55 do 14.55. Zastávka Museum bude v Rosicích nad Labem přímo před staniční budovou.
Pro ortodoxní šotouše byl rozšířen jízdní řád trolejbusu 353 už na sobotní ráno před oficiálním programem. Po schválení dispečerem historického provozu ho přidám k ostatním JŘ. Prozradím odjezd z vozovny už v 5.28 ráno, takže to je výzva pro nedočkavce a nespavce.
Tento týden si PSHŽD už všiml i celostátní tisk > ukázka zde
Zde na webu je doplněn další bokorys - tentokrát autobus Š 706 RO číslo 2..
 8. května 2007v 22:06 | odkaz
6. května 2007 - Akce zahájení sezóny je za námi
Včera úspěšně proběhla akce k zahájení sezóny našeho Musea. Akce se účastnila vozidla: M131.1228, M131.1133, vůz Ztrc, Š1202STW, Wartburg, Praga RN SDH Rosice, atmosférák B731, 9Tr číslo 353, Škoda - Sanos, autobus 706 RTO GFi a Karosa LC735. Personálně akci obsadili nejen členové spolku - osobně děkuji kolegovi PŠ za odřízení autobusové linky D.
Další info na webu PSHŽD
Fotogalerie na webu PSHŽD
Kromě galerie na webu PSHŽD najdete fotky na této stránce z webu Trajfly.wz.cz.
Za spolupráci na této akci děkujeme:
Dopravnímu podniku města Pardubic, Českým drahám, GFI busu, SŽDC a Autobusové dopravě Radek Bartoš.


Tak trochu jiná reklama - chápete na co je?
 6. května 2007v 12:06 | odkaz
4. května 2007 - Den otevřených dveří DPmP
Dostal jsem oficiální informace ke dni otevřených dveří v DP Pardubice. Akce proběhne 12.5.2007 v areálu DP na Dukle. Podstatnou součástí akce jsou jízdy - letos se ve městě představí v Pardubicích neobvyklá vozidla, především zajímavé moderní autobusy. Základní popis akce je na stránkách DPmP - tady. Na webu trolejbus.cz si mohou vážnější zájemci stáhnoout či prohlédnout kompletní vozové jízdní řády.
Autobusy - prohlížení (htm), stažení (pdf)
Trolejbusy - prohlížení (htm), stažení (pdf)
Kromě toho pojedou i další spoje: jízdní řády bonusových jízd jsou tady > DOD - bonus.
Přeji mnoho příjemných šoto-zážitků !
 4. května 2007v 00:36 | odkaz
1. května 2007 - První květnová ...
V posledních dnech se nahromadily nějaké zajímavé informace, takže dnes vše dohromady.
Nejdřív ale musím splnit jeden slib, který jsem před pár dny dal. Prosím všechny návštěvníky, aby se podívali na web www.johny90.wz.cz. Jsou to stránky o Monti Systemu a jejich vážně nemocný tvůrce je tvoří z nemocničního pokoje na onkologii. Určitě mu každý další přístup na web či pozdrav do návštěvní knihy udělá radost.
Další zpráva je trochu z daleka - z Asie. V kazachstánském městě Almaty, neboli v někdejší Alma Atě (se) stále ještě trápí některé trolejbusy z Pardubic. Ačkoliv tamní dopravák má viditelně obrovskou úmrtnost vozidel, pořád jezdí třeba naše bývalá 14Tr05 číslo 320 z roku 1984. A stále v daleké cizině jezdí i jedny pardubické rychlé pruhy - ty má trolejbus 3077, ex 14Tr07 číslo 323.

Kliknutím na náhled hodně unavené ex-323 otevřete její stránku na webu www.almaty-trolleybus.narod.ru, kde ostatně je i spousta dalších fotek jiných zajímavých (nejen ex-pardubických) vozidel.

Další zpráva je brigádnická. Včera jsem se přes svůj odpor k výškám přesvědčil vylézt u našeho Musea na stožár návěstidla. Instalovali jsme totiž výtah na lucerny a tak se muselo několikrát nahoru. Psychicky podporován rytmickou skupinou předseda - jednatel - Pavel358 jsem to ale přežil.
Kliknutím otevři stránku s fotkami
Po kliknutí na náhled uvidíte dvě akční návěstidlové fotky

Do fotogalerie PSHŽD doplněno opět pár fotek starých Pardubic od Jana Pleskota. Najdete je tady v galerii, nejnovější fotky jsou ty označené pce0220 až pce 0224.
A pro dnešek úplně na konec - zajímavou fotku, především pořízenou ze zajímavého místa poslal kolega Vanas:

kliknutím zvětšíš
 1. května 2007v 17:56 | odkaz

---

http://www.trolejbus.cz